جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبدالخالق

حوزه / نبود رهبری فرزانه موجب شد تا دشمن درباره انقلاب مصر توطئه کرده و آن را کنترل نماید. مساله دوم، نداشتن بینشی صحیح و روشن برای اصلاح و تغییر نزد انقلابیون است که به مشکل اول برمی گردد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام "ایمن عبد الخالق" کارشناس مصری و تحصیل کرده حوزه علمیه قم در زمینه علوم عقلی و فلسفی است. وی موسس موسسه حکمت عقلی است که 4 سال پیش در زمینه آموزشی - پژوهشی تاسیس شده. با این پژوهشگر مصری پیرامون تحولات جاری مصر و شرایط دینی و فرهنگی این کشور به گفت و گو پرداختیم:

* در حال حاضر جو فرهنگی دینی مصر چگونه است ؟

فرهنگ مصر را می توان به  دو قسمت تقسیم کرد. یکی جریان سکولارکه از شیفتگان غرب هستند و  در قشر جوانان دانشگاهی، فعال بوده و آنها را به آزادی سیاسی و دینی دعوت می کنند که البته جریانی قدیمی در مصر است  و از قرن 20 شروع شده است.

جریان دینی در مصر نیز به دو قسمت تقسیم می شود، اول سلفی های متعصب  که 20 درصد جامعه را تشکیل می دهند. در حال حاضر به خاطر ظهور گروه های تروریستی داعش این جریان در حال اضمحلال است و بیشتر عربستان سعودی و جریان وهابی ضد شیعی از آن حمایت می کنند . دومین جریان مذهبی در میان مردم مصر، صوفی ها هستند که 80 درصد را تشکیل داده و به اهل بیت(ع) علاقه دارند.

* فضای تبلیغ دینی در مصر چگونه است؟

در این زمینه با محدودیت های مختلفی مواجهیم. از لحاظ فعالیت مبلغان شیعه در شرایط  کنونی محدودیت های زیادی وجود دارد، در واقع  بعد از تغییرات سیاسی مصر، چه شیعیان و چه اهل سنت  محدود شدند.

* انقلاب مردم مصر هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده و اتفاقات گوناگونی در این کشورروی داد که دخالت غربی ها را به وضوح نشان می دهد. علت این اتفاق ها و ناکام ماندن انقلاب مصر تا به الان را در چه می دانید؟

مردم مصر انقلاب بزرگی کردند اما به دلیل نبود رهبری فرزانه و آگاه که بسیار با اهمیت است این انقلاب هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده. نبود رهبری فرزانه موجب شد دشمن درباره این انقلاب توطئه کرده و آن را کنترل نماید. مساله دوم، نداشتنن بینشی صحیح و روشن برای اصلاح و تغییر نزد انقلابیون است که به مشکل اول برمی گردد. نکته سوم، توطئه کشورهای خارجی به ویژه آمریکا برای تامین منافع خود در مصربود که آنها می خواستند مصر را به حالت قبل از انقلاب برگردانند؛ در واقع  مصر موقعیتی استراتژیک و با اهمیت دارد و از این جهت مورد توجه کشورهایی چون آمریکا است.

 * امروز جهان اسلام بیش از پیش با پدیده گروه های تکفیری و تروریستی مواجه شده که موجب نا آرامی های متعددی در جهان اسلام شده. به نظر شما مهمترین راه حل و برای برون رفت از چالش های پیش روی جهان اسلام در شرایط کنونی چیست؟

ما ایمان داریم که تنها راه حل همه مشکلات جهان و جهان اسلام، بازگشت به فطرت عقلی و انسانی است. اسلام مبتنی بر عقل است و اینگونه می توانیم سلامت عقلی و انسانی خویش را باز یابیم، عدالت اجتماعی را محقق کرده و به امنیت ملی دست یابیم؛ بر همین اساس و پایه های تمدن انسانی را تاسیس کنیم و این تمدن، بر توجیه فکری تمدن جدید علمی، فرهنگی، تربیتی و بر روش عقلی بنا گذاشته شده است.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha