سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
1

حوزه/ باید بیش از پیش بر روی کارهای پژوهشی سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد و تنها به مسایل تئوری و نظری بسنده نشود ، چه آن که یکی از لوازم دنیای امروز ناظر به بحث توانمند سازی طلاب در عرصه آماده کردن آن ها برای پاسخ به شبهات و نیازهای روز است.

خبرگزاری«حوزه»، اشاره؛ پیش از ظهر امروز با برگزاری مراسمی دومین جشنواره علامه حلی استان قم ، برگزیدگان خود را شناخت. در این دوره از جشنواره که در مجموع بالغ بر یک هزار و سیصد اثر از مدارس علمیه خواهران و برادران استان قم به دبیرخانه آن رسیده بود، 9نفر برگزیده شده و  28نفر رتبه سوم را به دست آوردند ، ضمن آن که  32نفر از ارایه دهندگان آثار نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

در دقایق پایانی این مراسم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار می شد، فرصتی دست داد تا با تنی چند از برگزیدگان و شایستگان تقدیر، گفتگوی کوتاهی داشته و نظر آن ها را در پاسخ به این سوال جویا شویم که؛ " به نظر شما با چه راهکار عملی می توان به تقویت و حمایت از پژوهشگران و محققان جوان حوزه علمیه اهتمام ورزید؟"

مقدمه ای برای حمایت جدی تر از پژوهشگران جوان

حجت الاسلام قاسم عارف ، برگزیده رتبه سوم جشنواره علامه حلی در گروه فقه و حقوق با عنوان مقاله "بررسی تطبیقی ارش جزا از نگاه فقه امامیه و مذاهب چهارگانه اهل سنت" در گروه ارزیابی سطح 4 اظهار داشت: قطعاً این گونه همایش ها و جلسات به عنوان مقدمه و آغازی جهت حمایت از پژوهشگران قابل قبول است اما قطعاً نباید به همین میزان اکتفا کرد.

لزوم آگاهی حوزویان از پژوهش های انجام شده

وی همچنین افزود: آنچه مهم است این که برنامه های پژوهشی حوزه باید بیش از این ها مورد توجه قرار گرفته و مقالات و آثار در مجلات تخصصی حوزه به چاپ برسد تا عموم حوزویان به خصوص نخبگان از آن مطلع شده و بهره مند گردند.

از کرسی های آزاداندیشی غافل نشویم

این محقق و پژوهشگر جوان حوزه یادآور شد: جلسات علمی به صورت مرتب باید برگزار شود تا آرا و نظرات مورد بررسی قرار گرفته در پژوهش ها بیان شده و در قالب کرسی های آزاد اندیشی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

بزرگان حوزه ، محققان جوان را تشویق کنند

وی همچنین با تاکید بر این که تسهیلاتی که در اختیار پژوهشگران گذاشته می شود می بایست بیشتر از گذشته باشد، خاطرنشان کرد: کار دیگری که می شود کرد این است که که در منظر بزرگان و علما، پژوهشگران جوان حوزه بیشتر مورد تکریم و تجلیل قرار بگیرند، تا این امر مایه دلگرمی آنان در ادامه روندهای کاری خود شود، ضمن آن که بسیار خوب و بجاست که از پژوهشگران باسابقه نیز کمک گرفته شود تا این عزیزان حامی و یاری گر هر چه بهتر محققان جوان تر حوزه های علمیه باشند.

ضرورت و اهمیت پژوهش را تبیین کنیم

حجت الاسلام مجتبی محمود تبار، شایسته تقدیر با ارایه مقاله "قاعده فقهی نفی وزر" در سطح 3 نیز با اشاره به این نکته کلیدی که باید اهمیت و ضرورت بحث پژوهش هر چه بیشتر در سطح مدارس علمیه برای طلاب جوان تبیین شود، ابراز داشت: آن چه مسلم است این که باید پژوهش های حوزوی روز به روز تقویت شده و سطح علمی آن ها بالاتر باشد.

چرا در برخی گروه ها، رتبه اول نداشتیم؟!

وی افزود: در برخی از رشته ها از جمله گروه فقه و حقوق تا آنجا که بنده اطلاع یافتم، رتبه اول نداشتیم و این نشان می دهد که باید در این راستا هر چه بیشتر بکوشیم تا نقاط ضعف شناسایی شده و اصلاح گردد، ضمن آن که طبعاً حمایت های بهتری باید از محققان جوان حوزوی به عمل آید.

جشنواره ای که فرهنگ پژوهش را در حوزه ارتقا داد

حامد ساجدی که با عنوان مقاله " قرآن و روش های انگیزشی توحید باوری" در گروه اخلاق و تربیت در سطح 4 برگزیده شناخته شد، با اشاره به این که برگزاری جشنواره علامه حلی در زمینه ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق در بین طلاب جوان بسیار موثر واقع شده است، گفت: مقام معظم رهبری در جایی می فرمایند که پژوهش و تحقیق در نظام های آموزشی دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و لذا با توجه به این فرمایش حکیمانه معظم له، حوزه باید به سمتی برود که روز به روز پژوهش در آن جایگاه و ارج و قرب خاص خود را پیدا کند.

آموزش پژوهش محور؛ لازمه پاسخ به شبهات روز

وی با بیان این که شرایط امروز اقتضا می کند که آموزش ما در حوزه های علمیه باید پژوهش محور باشد، اظهار داشت: باید بیش از پیش بر روی کارهای پژوهشی سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد و تنها به مسایل تئوری و نظری بسنده نشود ، چه آن که یکی از لوازم دنیای امروز ناظر به بحث توانمند سازی طلاب در عرصه آماده کردن آن ها برای پاسخ به شبهات و نیازهای روز است.

علوم کاربردی ؛ حاصل پژوهش های کارآمد

وی همچنین اضافه کرد: برگزاری جشنواره علامه حلی چه در سطح کشوری و چه استانی در زمینه کاربردی کردن علومی که طلاب می آموزند بسیار مهم و موثر است که شاید این مساله مهم ترین حسن و فایده جشنواره باشد؛ به این خاطر که اگر علم کاربردی نشود، طبعاً به ثمر نمی نشیند.

حمایت از دانش و پژوهش؛ لازمه قدرتمندی کشور

حجت الاسلام محمد تقی شاکر با عنوان مقاله "نقش باورهای کلامی در داوری های رجالی" در گروه کلام شایسته تقدیر شناخته شد.

وی در صحبت های خود با اشاره به حدیث معروف "العلم سلطان" گفت: برای این که هر گروه و نظامی قدرتمند باشد و در عرصه هدف گذاری موفق تر عمل کند، طبعاً لازم است که از دانش و پژوهش حمایت و پشتیبانی جدی تری به عمل آورد و این یک اصل پذیرفته شده در دنیای امروز است.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بنده در دور گذشته نیز جزو برگزیدگان بودم و همان موقع نیز به دست اندرکاران همایش که واقعاً زحمت می کشند عرض کردم که حمایت هایتان باید جدی تر و عینی تر باشد.

آموزش خوب و حمایت های مناسب

محمد هادی توکلی که با مقاله " رویت حق تعالی در نظرگاه علامه طباطبایی" در مقطع سطح 4 شایسته تقدیر شناخته شده و هم اینک در مدرسه علمیه معصومیه (س) مشغول به تحصیل است نیز بیان داشت: برای این که در عرصه پژوهش بتوانیم به مرتبه و جایگاه خوبی دست پیدا کنیم، آموزش خوب اولین قدم است و البته در کنار آموزش خوب باید زمینه ها و بسترهای لازم برای تشویق به کارهای پژوهشی در حوزه فراهم شود تا انشاالله شاهد برکات و دستاوردهای بهتری در این امور باشیم.

ارتقای سطح انگیزشی؛ لازمه انجام پژوهش های قوی

وی افزود: همچنین ایجاد علاقه برای پژوهش یکی از کارهای بسیار اساسی است که مرکز مدیریت حوزه می تواند انجام دهد، ضمن آن که خود اساتید بزرگوار نیز بی شک نقش بسیار مهمی در انگیزه بخشی به طلاب جوان دارند تا انشاالله در زمینه پژوهش های مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی ورود یافته و منشا خدمات بیشتر و بهتری باشند.

به همایش ها و نشست ها بسنده نکنیم

توکلی در خاتمه بیان داشت: پیشنهاد دیگر بنده این است که درس های جنبی راجع به پژوهش باید در کنار دروس اصلی حوزوی وجود داشته باشد و ما صرفاً به همایش ها و نشست ها اکتفا نکنیم.

گفتگوها از : سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید محمدی IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام خوب بود خدا را شکر