دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جواد

حوزه/ مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح چرایی شهرت امام نهم به القاب مبارک " تقی" و " جواد" پرداخت.

حجت الاسلام مصطفی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  ضمن تبریک  سالروز ولادت باسعادت جوادالائمه(ع) اظهار داشت: شکی وجود ندارد که همه حضرات معصومین(ع) واجد ویژگی ها و صفات بارزی چون جود و کرم و بخشندگی بوده اند و همه در یک سطح هستند اما درباره هر کدام از این بزرگواران بنا به شرایطی، یکی از این ویژگی ها بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال امام جواد(ع) از جهتی به خاطر تقوای بالا به "تقی" و از سویی دیگر به خاطر جود و بخشش فراوان در زندگی نسبتاً کوتاه خود به "جواد " مشهور بودند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که هیچ سائل و نیازمندی از درب خانه امام جواد(ع) ناامید برنمی گشت، ابراز داشت: نقل است که در زمان حیات نورانی این امام همام و در موسم حج برای یکی از شیعیان ، مشکل مالی پیش آمد و آن فرد برای رفع مشکلش می خواست که به حضرت مراجعه کند؛ اما گویا خجالت می کشیده و این درحالی است که امام جواد (ع) از طریق یکی از اطرافیانش بدون آن که آن فرد نیازمند درخواستی کرده باشد، حاجت او را برآورده می کند و البته از این دست موارد در زندگانی امام جواد(ع) بارها اتفاق افتاده است.

وی همچنین به مناظرات علمی ایشان با بزرگان اهل سنت و نیز دستگاه خلافت بنی عباس اشاره کرد و افزود: اساساً یکی از کلیدی ترین شیوه های تبلیغی حضرت جوادالائمه (ع) حضور در مباحثات و مناظرات بوده است و این که در سوال و جواب ها ، حقیقت اسلام و شیعه را به ناآگاهان و معاندان روشن می ساخته و بدین وسیله زمینه هدایت بسیاری از افراد را فراهم می کردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha