شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید محمد حسینی - موسسه کتاب شناسی شیعه

حوزه/ مدیر نشر مؤسسه کتاب شناسی شیعه از رونمایی 10 اثر در این مؤسسه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبرداد.

حجت الاسلام سید محمد حسینی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهداف راه اندازی مؤسسه کتاب شناسی شیعه، اظهار داشت: این مؤسسه به منظور معرفی همه جانبه و دقیق عالمان و مؤلفان شیعه، معرفی آثار مکتوب آنان، تبیین صحیح و عالمانه پیشینه علمی و فرهنگی تشیع و ترویج فرهنگ ناب آنان در سال 1385 بنیان نهاده شد.

وی ابراز داشت: اجرای دو طرح کلان و عظیم «دانشنامه آثار شیعه» به فارسی و عربی در 40 جلد رحلی و کتاب «بزرگان شیعه» به فارسی و عربی در 110 عنوان از برنامه های اصلی این مؤسسه می باشد.

مدیر نشر مؤسسه کتاب شناسی شیعه با اشاره به أهم امور چاپ و نشر آثار در سال 1393، خاطرنشان ساخت: «دو فصلنامه کتاب شیعه 5»، «ابن میثم البحرانی حیاته و آثاره»، «صفائی نامه»، «رنج و ایثار»، «سرگذشت، افکار و آثار شهید آیت الله سید حسن مدرس»، «گزیده دانشوران و رجال اصفهان»، «شیوۀ زندگینامه نویسی»، «ابن أبی جمهور أحسائی فی کتب التراجم و المصادر»، «نگاهی به دریا ج 1» و «جرعه ای از دریا ج 3» از آثاری است که این مؤسسه به عنوان مقدمه ای برای دانشنامه آثار شیعه در سال 1393 به چاپ رسانده است.

این کارشناس عرصه کتاب به ارائه گزارشی از فعالیت های سال 1393 انتشارات مؤسسه کتاب شناسی شیعه پرداخت و گفت: این انتشارات با توجه به مشکلات مالی که غالب مؤسسات در این سال ها با آن مواجه هستند، موفق شد آثار ارزشمندی را در قالب طرح های گوناگون به بازار نشر، عرضه و به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی تقدیم نماید.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: این آثار از نظر کمّی 10 اثر مستقل است که مجموعا در 6 هزار و 52 صفحه در قطع وزیری، رقعی و رحلی به چاپ رسیده است.

*با کتاب های منتشرشده مؤسسه کتاب شناسی شیعه بیشتر آشنا شویم

وی با بیان این مطلب که مؤسسه کتاب شناسی شیعه در سال 1393 چاپ و نشر خود را با دو فصلنامه کتاب شیعه 5 آغاز کرده است، تصریح کرد: این دو فصلنامه اثری است در چهار بخش کلی تراجم، کتابشناسی، نسخه پژوهی و نقد کتاب که در 520 صفحه به چاپ رسیده است.

مدیر نشر مؤسسه کتاب شناسی شیعه با اشاره به چاپ کتابی عربی در قالب طرح «بزرگان شیعه(أعلام الشیعة)» به نام «إبن میثم البحرانی حیاته و آثاره»، بیان داشت: این کتاب در تاریخ 28/2/1393 در 568 صفحه با هدف آشنا نمودن محققان و دانش پژوهان با بزرگان شیعه، افکار و آثار آنان با تألیف عبدالزهرا العویناتی از فضلای بحرین به چاپ رسیده است.

این کارشناس عرصه کتاب اظهار داشت: از آثار منتشر شده مؤسسه در این سال، کتاب «ابن أبی جمهور أحسائی فی کتب التراجم و المصادر» است که در 512 صفحه تدوین و توسط انتشارات دار المحجه البیضاء بیروت چاپ شد.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: در معرفی شخصیت های علمی معاصر آیت الله سید مصطفی صفائی خوانساری و پدر بزرگوارشان آیت الله سید احمد صفائی خوانساری کتابی با عنوان «صفائی نامه» در تاریخ 2/4/1393 در 748 صفحه به کوشش محقق گرانقدر حجت الاسلام محمدرضا خادمیان به چاپ رسید که مدارک و اسنادی مهم و نو در آن از شخصیت های شیعی همانند آیت الله العظمی بروجری، آشیخ محمد تقی آملی، آسید احمد خوانساری، آسید ابوالحسن رفیعی قزوینی، امام خمینی(ره) و ... آمده است.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان ساخت: در گام بعدی، کتابی در احوال و آثار علامه شیخ محمد باقر محمودی با عنوان «رنج و ایثار» در تاریخ 14/5/1393 به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد محمودی در 512 صفحه به زیور طبع در آمد.

وی تصریح کرد: کتاب بعدی که در این مؤسسه به چاپ رسید و از طرح های مهم این مؤسسه با عنوان طرح بزرگان شیعه به حساب می آید، سرگذشت، افکار و آثار آیةالله شهید سیّدحسن مدرس می باشد که در تاریخ 08/06/1393 در 1044 صفحه به چاپ رسیده است.

مدیر نشر مؤسسه کتاب شناسی شیعه ادامه داد: این کتاب توسط حجت الاسلام و المسلمین محمّدصادق مزینانی تألیف و در تاریخ دهم آذرماه سال 1393 روز سالگرد شهید مدرس در کنار آرامگاه این شهید بزرگوار از آن رونمایی شد که از سوی مجلس شورای اسلامی خریداری و به نمایندگان مجلس اهدا شد.

این کارشناس عرصه کتاب بیان داشت: اثر دیگر این مؤسسه، از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی مبارکه ای، شاگرد شهید مدرس است که توسط جناب آقای رحیم قاسمی گزیده ای از آن تصحیح و در این مؤسسه در 484 صفحه در تاریخ 18/7/1393 به چاپ رسید.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: از آثار چاپ شده در سال 1393، می توان به اثری تازه در شیوه نامه ها به نام شیوه زندگینامه نویسی نام برد که این اثر توسط جناب آقای محمدجواد اصغری هاشمی در 204 صفحه به فارسی دی ماه 93 منتشر شده است.

وی ادامه داد: با توجّه به نیاز مؤسسه کتاب شناسی شیعه و مجامع علمی به شیوه نامه های ویرایشی و نگارشی در راستای تدوین متون علمی، شیوه نامه هایی در باب دانشنامه نویسی، نگارش و ویرایش در صدد آماده سازی و چاپ می باشد.

مدیر نشر مؤسسه کتاب شناسی شیعه با اشاره به چاپ جلد اول کتاب نگاهی به دریا، ابراز داشت: این کتاب به قلم آیت الله سید احمد مددی در 708 صفحه در تاریخ دی ماه سال گذشته به چاپ رسیده است.

این کارشناس عرصه کتاب افزود: این اثر از آثار چند جلدی مؤسسه در باب علوم مختلف تراجمی، حدیثی، رجالی و اصولی است که با توجه به عنایت مؤلّف به موضوعات و استقبال طلاب، ادامه خواهد یافت.

حجت الاسلام حسینی در پایان به جلد سوم کتاب جرعه ای از دریا با تألیف حضرت آیت الله سیّد موسی شبیری زنجانی اشاره کرد و گفت: این اثر در 752 صفحه در تاریخ  17/10/1393 به چاپ رسیده است؛ البته نکته قابل ذکر این است که سه جلد از این اثر تا به امروز به چاپ رسیده و جلد اوّل و دوم آن تا بحال چند مرتبه تجدید چاپ شده که انشاء الله با توجه به مطالب موجود از این مرجع تقلید در حواشی، تعلیقات و مطالب ضبط شده (طریقیات)، نشر این اثر در جلدهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: انتشارات مؤسسه کتاب شناسی شیعه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت و از آثار یادشده رونمایی خواهد داشت.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha