چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
حجت الاسلام سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه

حوزه / امام جمعه قم با بیان این که مدیر موفق در مسیر خود، به خدا امید دارد، گفت: مدیر خوب، تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند؛ در طرف مقابل، مدیر منفی گرا، نه تنها با تهدیدات و سنگ اندازی ها نا اميد مي شود، بلکه از فرصت ها نیز به درستی استفاده نمی کند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، عصر امروز در جمع مدیران آستان در سالن امام خامنه ای حرم مطهر به تبیین ویژگی های مدیر موفق در منظر اسلام پرداخت.

وی مثبت گرایی را از جمله ویژگی های مدیریتی در تعالیم اسلامی برشمرد و گفت: مثبت گرایی حد میانه بین منفی گرایی و تکیه بر اوهام یا همان یأس و خوشخیالی است. شخص مثبت گرا از امکانات و توانایی ها و ناتوانی ها و نارسایی هایی که دارد ارزیابی منطقی و واقع بینانه دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) ادامه داد: شما مدیران توان و امکاناتی داريد که می توانيد بر اساس آن در حیطه فعالیت خود بالاترین خدمت ها را داشته باشید. البته اگر انسان ابزار لازم که خدا در اختیار او قرار داده استفاده کند، می تواند به درجات بالایی از معنویت برسد.

وی ادامه داد: شخص مثبت گرا از هرآنچه توان و امکانات داشته باشد، استفاده می کند ولی فرد منفی گرا تنها به نداشته های خود توجه می کند و از این رو  موفقیت خاصی به دست نمی آورد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: انسان مثبت گرا حد و حدود را می داند، از این رو از آن  تجاوز نمی کند؛ در مسیر مدیریت، همواره سنگ اندازی می شود ولی مدیر خوب این تهدیدات را به فرصت تبدیل می کند؛ در طرف مقابل،  مدیر منفی گرا، نه تنها با تهدیدات و سنگ اندازی ها نا اميد مي شود، بلکه از فرصت ها نیز به درستی استفاده نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: مدیر موفق در مسیر خود، به حقایق و واقعیت ها نگاه می کند؛ مدیر موفق و مثبت گرا لازم است این دو مهم را مورد توجه قرار دهد. مدیر موفق نه به خیالات تکیه می کند و نه حقایق را نادیده می گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با بیان این که مدیر موفق در مسیر خود، به خدا امید دارد، گفت: انسان مثبت گرا دنیا را مزرعه آخرت می داند اما انسان منفی گرا فرصت ها را از دست می دهد و زمانی که از دنیا رفت، به خدا می گوید خدایا مرا به دنیا باز گردان تا عمل صالح انجام دهم.

وی ادامه داد: مدیر اگر تنگ نظر باشد، تنها دوست دارد با نیروهای باب طبعش کار کند و با یک نفر هم که باب طبعش نباشد، نمی تواند کار کند، در مقابل، مدير خوب کسی است که هر نیرویی که در اختیارش قرار دهند، از ظرفیت ها و استعداد های آن استفاده می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه با اشاره به توانایی های متفاوت انسان ها گفت: مدیر موفق ایجاد فرصت و ظرفیت می کند و تلاش دارد ظرفیت مجموعه خود را گسترش دهد. ممکن است مدیری فردی را در جایگاهی قرار دهد ولی بعد از مدتی متوجه شود که آن شخص در جایگاه تعیین شده توان کافی را ندارد؛ در چنین شرایطی  با کمال احترام، او را تغییر می دهد.

وی با تأکید بر این که تغییر مدیران و افراد، لزوماً به معنی بد بودن آن ها نیست، اظهار داشت: مدیر موفق افراد را در جای خود قرار می دهد و نسبت به همه نیز نیت خیر دارد. مدیران باید نسب به همه نگاه مثبت داشته باشند و اگر لازم شد، جایگاه افراد را تغییر دهند و این منافاتی با مثبت گرایی ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) ادامه داد: ما باید مراقب باشیم که در دوره مسئولیتمان، کاری نکنیم که افراد، ذلیل و نابود شوند. باید در محیط های کاری خود به گونه ای عاطفی باشیم و قلب های خود را با محبت الهی و اهل بیت علیهم السلام پر کنیم.

خاطرنشان می شود در پایان این نشست، مهندس سعید سیاهلوئی، به عنوان مدیر فن آوری اطلاعات و حجت الاسلام روح الله فاطمی نسب به عنوان مشاور تولیت آستان مقدس در امور رسانه از سوی حجت الاسلام والمسلمین سعیدی منصوب شدند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha