چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شیعیان مصر

حوزه/ گزارش های امنیتی مصر حاکی از گسترش چشمگیر تشیع و ایجاد و ظهور حسینیه های شیعی در روزهای اخیر دارد به گونه ای که دستگاه های امنیتی در مورد گسترش تشیع هشدار داده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه الیوم السابع مصر، دستگاه امنیتی مصر نقشه مناطق انتشار تشیع در مصر به ویژه مناطق وجود حسینیه های ویژه شیعیان را در اختیار دارد و گزارش حاکی از انتشار گسترده تشیع در الجیزه و برخی روستاهای الدهقلیه می باشد و اینکه مردم این روستاها سالیانه به ایران مسافر دارند.

هشدار نهادهای امنیتی درباره تشیع

گزارش های امنیتی مصر نیز حاکی از گسترش چشمگیر تشیع و ایجاد و ظهور حسینیه های شیعی در روزهای اخیر است به گونه ای که دستگاه های امنیتی در مورد گسترش تشیع هشدار داده اند.

شیعیان مصر نیز از بروز درگیری میان خود و نیروهای امنیتی مصر خبر می دهند و اعلام کرده اند دستگاه امنیتی مصر اجازه فعالیت آزادانه به شیعیان نمی دهد و علاوه بر این درگیری هایی نیز میان شیعیان و سلفیه ایجاد شده است.

محاصره حسینیه ها و مراکز تصوف

در این زمینه دستگاه امنیتی مصر حسینیه ها و مراکز تصوف وابسته به شیعیان را زیر نظر دارد تا از گسترش تشیع در برخی مناطق جلوگیری کند و مانع جذب جوانان به تشیع شود.

برخی منابع آگاه نیز تاکید کرده اند دستگاه امنیتی مصر تمامی شخصیت هایی را که در سال بیش از یک بار به ایران سفر می کنند زیر نظر دارد چه این افراد برای گردشگری به ایران سفر کرده باشند و چه به دعوت سازمان های ایرانی به ایران رفته باشند.

وجود 20 جمعیت شیعی در مصر

در همین راستا ولید اسماعیل سخنگوی ائتلاف دفاع از صحابه و اهل بیت گفت: برخی سازمان های ایرانی به دنبال جذب توده های مختلف جمعیت مصر به تشیع هستند و در این میان تمرکز بیشتری روی صوفیان و مؤسسات دینی مصر مانند الازهر و اهالی رسانه ها و مطبوعات دارند.

اسماعیل افزود: بیست جمعیت شیعی در مصر را شناسایی کرده ایم که این جمعیت ها در ابتدای امر خود را شیعه معرفی نمی کنند تا اینکه مجوز فعالیت به آنها داده شود، اما پس از دریافت مجوز فعالیت، بلافاصله به ترویج تشیع در میان اهل سنت می پردازند.

وی افزود: ما اسامی این جمعیت ها و فعالیت های آنها برای گسترش تشیع را به دستگاه امنیتی مصر ابلاغ کرده ایم.

سیاست یک بام و دو هوا

نگرانی مصری ها از گسترش شیعه در حالی است که مصری ها خواستار فعالیت آزادانه اهل سنت در ایران هستند، اما با این حال فعالیت شیعیان در کشور خود را نوعی تهدید برای خود به شمار می آورند. از سوی دیگر این نگرانی در صورتی توجیه داشت که تشیع جزء اندیشه های گمراه کننده باشد، اما با توجه به اعتراف بزرگان الازهر به اعتبار مذهب تشیع، به نظر نمی رسد دلیلی برای این نگرانی ها موجود باشد به ویژه با توجه به اینکه شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر چندی پیش اعلام کرده بود، اسلام دو مذهب بیشر ندارد شیعه و اهل سنت و در اسلام مذهبی به نام سلفیه نداریم.

بدین ترتیب با توجه به ادعای نهاد دینی مصر در مورد لزوم وحدت و احترام مذاهب به همدیگر دلیلی برای نگرانی آنها از فعالیت تشیع در مصر وجود ندارد؛ چرا که جلوگیری از گسترش تشیع در مصر بیش از هر چیز نشان دهنده ضعف نهاد دینی مصر در تقابل با اندیشه شیعی است و این کار آنها از سوی دیگر نوعی توهین به مردم مصر است، گویی آنها صلاحیت انتخاب مذهب و آیین خود را ندارند و این نهاد امنیتی مصر است که باید انتخاب کند مردم مصر چه مذهبی داشته باشند. پس بهتر است، مسؤولان مصر به جای متهم ساختن شیعه و محدود ساختن آزادی های شیعیان و مطرح کردن تهمت های بی اساس، زمینه را برای فعالیت آزادانه مذاهب فراهم کنند و در عصر ارتباطات به جای تصمیم گیری برای مردم، انتخاب را به عهده آنها بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha