شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ علمای الازهر با حضور انبوه وزیر اوقاف در رسانه ها مخالفند و بر این باورند که وزیر اوقاف به دنبال برکناری استاد خود یعنی شیخ الازهر می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه مصری الیوم السابع، نهادهای دینی مصر این روزها شاهد درگیری و اختلاف میان شیخ الازهر و وزارت اوقاف به عنوان شاخه اجرایی الازهر می باشد. این درگیری و اختلاف در حالی است که پس از سرنگونی اخوان المسلمین از قدرت در مصر و بازگشت اوقاف به الازهر نوعی انسجام میان این دو نهاد ایجاد شده بود.

برخی بر این باورند که اختلاف الازهر و وزارت اوقاف در واقع به اختلاف میان محمد عبدالسلام (مشاور حقوقی دکتر احمد الطیب شیخ الازهر) و محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر بر می گردد؛ چرا که عبدالسلام به دنبال گسترش نفوذ خود در تمام مساجد و مراکز دینی و دانشگاهی و دارالافتا می باشد و در مقابل او وزیر جوان اوقاف قرار دارد که به منصب شیخ الازهر و جانشینی دکتر احمد الطیب می اندیشد.

دومین حلقه این درگیری نیز مربوط می شود به ماجرای 5 ماه پیش که دکتر احمد الطیب با سپردن ریاست دانشگاه الازهر به مختار جمعه مخالفت کرد و پس از آن درگیری میان دو طرف ادامه یافت و کار به جدایی میان این دو نهاد دینی کشید.

البته درگیری میان دوستان دیروز و دشمنان امروز علت های متعددی دارد. علمای الازهر از سویی با حضور انبوه وزیر اوقاف در رسانه ها مخالفند و بر این باورند که وزیر اوقاف به دنبال برکناری استاد خود یعنی شیخ الازهر می باشد تا بدین ترتیب بتواند جایگاه محمد عبدالسلام را به عنوان شاگرد رتبه یک الازهر تضعیف کند.

اما از نظر وزیر اوقاف این درگیری به این خاطر است که وی بنا به درخواست برخی سیاستمداران، مخالفت خود را با برخی جهت گیری های الازهر اعلام کرده است و دومین عامل آن نیز تلاش جناب وزیر برای جانشینی شیخ الازهر می باشد، چون رهبران سیاسی مصر بیشتر با حضور شخصی مانند مختار جمعه بر منصب شیخ الازهر موافق هستند تا زمینه بقای آنها در قدرت بیش از پیش فراهم شود.

در ادامه این درگیری ها طرفین به رسوا کردن نقاط ضعف همدیگر در رسانه ها روی آوردند و ارتباطات متبادل میان این دو نهاد قطع شد و کاروان های تبلیغی مشترک میان دو نهاد نیز تعطیل شد.

ماجرا به اینجا ختم نشد و کار به جایی رسید که یکی از نشست های مجمع پژوهش های اسلامی الازهر با سیل اتهامات وزیر اوقاف روبرو شد تا الازهر تضعیف شده و شیخ الازهر نیز از این مجمع دست بردارد. در این میان جنگ روانی میان دو طرف نیز ادامه داشت و الازهر تلاش می کرد با تقویت دبیرکل مجمع پژوهش های اسلامی از جایگاه وزیر اوقاف بکاهد و در این راستا مرکزی رسانه ای برای مجمع پژوهش های اسلامی تاسیس شد تا از این مرکز برای مقابله با وزارت اوقاف استفاده شود.

پس از آن دکتر احمد الطیب شیخ الازهر تصمیم گرفت وزیر اوقاف را از عضویت دفتر فنی خود برکنار کند و ریاست این دفتر را به دکتر عباس شومان واگذار کند که عباس شومان به عنوان وکیل الازهر خود یکی از شخصیت های جنجالی در نهاد دینی مصر می باشد. وزیر اوقاف نیز در پاسخ به این اقدام شیخ الازهر، دکتر عباس شومان را از ریاست شورای مدیریت مسجد الحسین برکنار کرد و بدین ترتیب درگیری میان این دو نهاد دینی در مصر همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha