سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
احمد الطیب

حوزه/ پیشاپیش افرادی که شیخ الازهر را تنها گذاشته اند دکتر محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر قرار دارد که زمانی همچون فرزند عزیز شیخ الازهر بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه مصری الفجر، این روزها دوستان و یاران سابق دکتر احمد الطیب شیخ الازهر در حال کناره گیری از وی و تنها گذاشتن شیخ خود هستند به گونه ای که انتظار می رود شیخ الازهر روزهای سختی را در پیش رو داشته باشد.

پیشاپیش افرادی که شیخ الازهر را تنها گذاشته اند دکتر محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر قرار دارد که زمانی همچون فرزند عزیز شیخ الازهر بود.

اختلافات در الازهر و حاشیه های سفر هیئت عراقی به مصر

اختلافات میان وزیر اوقاف مصر و شیخ الازهر را به عنوان نمونه می توان در حواشی سفر هیئت عراقی به مصر و بازدید آنها از الازهر و اوقاف مصر مشاهده کرد. این گروه برای ملاقات با شیخ الازهر در مورد اظهارات وی در مورد بسیج مردمی عراق به مصر سفر کرده بودند؛ چرا که شیخ الازهر ادعا کرده بود نیروهای بسیج مردمی عراق به دنبال از بین بردن اهل سنت هستند.

پس از دیدار شیخ الازهر با این گروه عراقی بیانیه ای از سوی الازهر صادر شد که در آن از وقوع اشتباه در بیانیه سابق الازهر سخن گفته شده بود.

گروه عراقی پس از دیدار با شیخ الازهر به وزارت اوقاف مصر رفته و دکتر محمد مختار جمعه بر خلاف عادت همیشگی در دفتر خود با گروه عراقی دیدار کرد و در سؤال یکی از گروه عراقی در مورد نظر جمعه در مورد سخنان شیخ الازهر در مورد بسیج مردمی عراق گفت: نظرات الازهر فقط مربوط به شیخ الازهر می شود و من فقط در مورد بیانیه های وزارت اوقاف مسؤول هستم که وابسته به دولت مصر است. وزارتخانه ما مسؤول تبلیغات و امور مساجد است و ارتباطی با الازهر نداریم.

اما هنگامی که این سخنان از طریق برخی نزدیکان شیخ الازهر در وزارت اوقاف به گوش وی رسید موجب خشم و عصبانیت وی از وزیر اوقاف می شود به ویژه با توجه به اینکه این اولین بار نبوده که وزیر اوقاف به شیخ الازهر حمله می کند و در گذشته نیز"صبری عبادة" از مسؤولان وزارت اوقاف در مورد همایش مبارزه با افراط و تروریسم الازهر گفته بود که این همایش کاغذ است و تاثیری بر اوضاع ندارد.

اما پس از این ماجراها دکتر احمد الطیب هم از طریق دکتر عباس شومان که سخنگوی الازهر است در صدد پاسخ و دفاع از خود در برابر وزارت اوقاف بر می آید و عباس شومان، وزیر اوقاف را فردی هیجانی توصیف می کند که سخنان او شایسته یک روحانی نیست.

حمله لفظی وکیل الازهر به وزیر اوقاف در خطبه های نمازجمعه

ماجرا به اینجا ختم نشد و دکتر عباس شومان در خطبه های نماز جمعه به شدت به روش های تبلیغی و مبلغان وزارت اوقاف حمله ور شد و خطبا و ائمه جماعت اوقاف را افرادی در سطح پایین توصیف کرد و ادعا کرد این افراد آنقدر که به فکر حقوق و مزایای خود هستند فکر و برنامه ندارند.

بدین ترتیب درگیری های اخیر ایجاد شده میان الازهر و وزارت اوقاف مصر تعجب خیلی ها را برانگیخته است؛ چرا که مختار جمعه زمانی شبانه روز از دکتر الطیب تشکر می کرد و مدح و ثنای او را می گفت و همیشه شیخ الازهر را پدر و برادر و استاد و معلم و امام اکبر خطاب می کرد و هیچ سخنی نمی گفت مگر اینکه در آن مدح و ثنای شیخ الازهر را بر زبان می آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha