پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
عماد

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که پژوهش ها متناسب با نیازها نیست گفت: 150 مرکز پژوهشی در حوزه فعالیت می کنند که جمیع علوم عقلی و نقلی و اجتماعی و... است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین عماد  امروز در دیدار مدیران پژوهشی حوزه با آیت الله مصباح یزدی  اظهارداشت: آنچه در معاونت پژوهش انجام می شود بر اساس یک سند مطالعه شده از سوی کارشناسان حوزه و کارشناسان تخصصی است که چندین هدف میان مدت اساسی در آن تعریف شده است.

وی افزود: ساختار معاونت پژوهش شامل سه بخش مطالعات پژوهشی، مدیریت امور پژوهشی و دفتر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش که مورد آخر بیشتر به حوزه کارهای زیرساختی می پردازد.

معاون پژوهش حوزه اظهارکرد: نهاد معاونت پژهش از جوان ترین نهادهای حوزه است که گسترش بسیار خوبی پیدا کرده است؛ آموزش در حوزه های علمیه دارای الزامات قانونی بسیاری دارد که می تواند این حوزه را گسترش دهد ولی هیچ الزامی برای تبلیغ وپژوهش در زندگی طلبگی وجود ندارد.

وی گفت: پژوهش صرفا از انگیزه های شخصی و فردی سود جسته است و خروجی های پژوهشی حوزه در حد توان و ظرفیت های حوزه نیست؛ با توجه به این مساله تلاش شد که قوانین آمره ای در حوزه پژوهش در حوزه انجام شود که این مساله در حال حاضر کار خود را آغاز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: طلاب باید پیش از سطح خارج مقدمات کار پژوهش را آغاز کنند و آموزش خوب و استاندارد باید انجام شود و پژوهشگران باید به مرز دانش برسند؛ یکی از نمونه های این مساله جشنواره علامه حلی است که آثار طلاب زیر 31سال از سراسر کشورارزیابی و رتبه بندی می شود؛ اولین دوره 2500 اثر و در هفتمین دوره 11870اثر از طلاب زیر 31سال دریافت شد.

وی افزود: در حال حاضر 19 انجمن علمی فعال در حوزه وجود دارد و این انجمن ها در قیاس با انجمن های وزارت علوم با نشاط تر و فعال تر هستند و هیچ کسی به این انجمن ها نگاه انتفاعی ندارد و این انجمن ها تا کنون 3هزار نفر را جذب کرده اند.

 

معاون پژوهش حوزه اظهارکرد: البته باید به یاد داشت که این انجمن ها هنوز به شکل متوازن رشد نکرده اند که باید این یکسان سازی انجام شود؛ 150 مرکز پژوهشی در حوزه نیز فعالیت می کنند که جمیع علوم عقلی و نقلی و اجتماعی و... است.

وی گفت: در عرصه فقه باید ظرفیت های علمی و پژوهشی به خصوص در خروجی پژوهش یعنی کتاب توسعه یابد؛ در این زمینه کار تحلیلی انجام شده است که هشت دوره اخیر کتاب سال حوزه پارامترهای تولید دانش تحلیل جامعی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب در حوزه، برگزاری نشست های علمی است که مجموعه این نشست ها در حوزه تحلیل  ارایه می شود که مخاطبان با مبحث مطروحه در این نشست علمی آشنا شوند.

وی افزود: خانه نشریات علمی حوزه نیز تشکیل شده است که مدیران مسوول علمی در حوزه در این مجمع حضور می یابند و امشب نیز جلسه سالانه این مجمع برگزار می شود؛ در این مجمع پیش نویس سند تحول مجلات حوزوی نیز با رای این مجمع برای تایید نهایی به شورای عالی حوزه ارسال می شود.

معاون پژوهش حوزه اظهارکرد: متاسفانه تا کنون پژوهش های ما متناسب با نیاز ها نبوده است ولی این مجموعه برای تقویت نیازسنجی اقدام به تعریف 15 پروژه نیازسنجی انجام شد که در سال گذشته 5 پروژه به سامان رسید؛ تا اینجا 15 تا 20هزار پژوهش مورد نیاز رصد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha