جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ایمانی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت های خوب کشور در عرصه های مختلف مخصوصا علوم حوزوی گفت: امروزحوزه های علمیه در اوج شکوفایی هستند.

آیت الله ایمانی، عضو خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در فارس بیان کرد: آغاز  فعالیت حوزه های علمیه شیعه به شکل امروز  تقریبا از زمان دوران غیبت صغری  شروع شد.

وی افزود: البته حوزه های علمیه در این مسیر همیشه با فراز و فرودها و مزاحمت هایی از سوی حکومت های ظلم  همراه بودند بطوریکه در زمان شیخ طوسی کار به جایی رسید، حوزه درس  این عالم ربانی را  به همراه کتابهایشان به آتش کشیدند و ایشان  مجبور شد از بغداد به شهر نجف هجرت کند.

امام جمعه شیراز افزود: البته این مشکلات و مزاحمت ها از صدر  اسلام  بوده و تا زمان حکومت پهلوی هم ادامه داشت

اما با این حال حوزه های علمیه به فعالیت خود ادامه داده و هرگز متوقف نشدند ، مدارس علمیه ما از همان ایام در کنار آموزش به  پژوهش  اهتمام داشته و  بر این اصل بود که مجتهدهای زیادی تربیت می شدند.

وی اضافه کرد: چون اساس بر اجتهاد و تربیت مجتهد بوده است، هیچگاه این تحقیق و تحقق و پژوهش از حوزه های علمیه گرفته نشده و به فعالیت خود ادامه داده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی و رشد مضاعف حوزه های علمیه  و  نیاز دنیای معاصر به ابعاد مختلف فقه  گفت:در این دوران  طبعا، حوزه هم با شکل گیری خوبی، پا به پای تحولاتی که رخ داد، رشد نمود که اگر بخواهیم یک نماد کلی و یک نمونه جامع از تحولات حوزه را مطرح کنیم نگرش رهبر معظم انقلاب به حوزه علمیه و مطالبات ایشان را می توان ذکر کرد.

وی افزود: ما امروزه به لطف خدای منان، شاهد آن هستیم که  حوزه در بخش های مختلف و نیازهای جامعه از جمله نیازهای خانواده، فقه سیاسی، فقه پزشکی و ... ورود کرده و دستاوردهای خوبی داشته است.

آیت الله ایمانی مطرح کرد: اینها چیزی بود که در گذشته به این شکل به طور کاربردی مطرح نبوده اما حالا ماهم فقه سیاسی داریم هم فقه حکومتی داریم  و شاهدیم که این تحولات در حال شکل گیری بوده و در زمینه مطالبات رهبری و مراجع هم قدم های خوبی در حوزه های  علمیه برداشته شده و انجام می شود.

به گفته وی ، امروز حوزه های علمیه در عرصه های مختلف علوم معقول ، عقلی در کنار علوم نقلی رشد پیدا کرده و تمامی ابعاد و روشهای نو که در دانشگاه ها مطرح هست را در حوزه  به اجرا در آورده و در مقابل آن ویژگیهای حوزه با تلاش دانشجویان در مراکز تحصیلی پیاده شده است که با  این روند  آینده خوبی در انتظار حوزه علمی کشور است .

انتهای پیام.. / .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha