جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یاسین موسوی - بحرینی

حوزه / روحانی بحرینی گفت: صدور حکم علیه رهبران مبارز و یا دستگیری جوانان، راه حلی است که مردم دیگر در تظاهرات شرکت نکنند اما این یک اشتباه بزرگ است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید یاسین موسوی، روحانی بحرینی و فعال در عرصه های تبلیغی و اجتماعی است. با وی درباره آخرین تحولات بحرین و منطقه به گفت و گو پرداختیم.

سید یاسین موسوی به خبرگزاری حوزه گفت: تحولاتی که در جریان است همگی حاکی از نشان دادن چراغ سبز از سوی آمریکا و انگلیس به آل خلیفه است که در جدیدترین اقدام، صدور حکم زندان برای شیخ علی سلمان رهبر جمعیت الوفاق از شخصیت های مهم ملی و مذهبی بحرین به شمار می رود.

وی افزود: در واقع آنها این پیام را به آل خلیفه دادند که می توانید هر کاری انجام بدهید و مخالفان، اعم از شیعیان، علما و مقامات سیاسی را که با نظام مخالفند هرگونه که می توانید سرکوب کنید.

متن این پرسش و پاسخ به این شرح است:

* همانطور که اطلاع دارید رژیم آل خلیفه ، حکم زندان برای شیخ علی سلمان صادر کرده است. به نظر شما چنین اقداماتی با چه هدفی صورت می گیرد؟

دستگیری شیخ علی سلمان و محاکمه وی با هدف فشار آوردن بر مردم و تلاش برای کاهش اعتراضات مردمی است اما مردم بحرین همچنان به انقلاب خود ادامه می دهند و  در این قضیه راضی به بازگشت به خانه هایشان نیستند. تظاهرات ادامه دارد آل خلیفه کارهایی را علیه مخالفان و ملت بحرین انجام می دهد که  در ذهن تصور نمی شود بنابراین  اگر به خانه های خود برگردیم معنای آن این است که  ما حکم به اعدام خود کردیم.

آل خلیفه می خواهد مردم به خانه هایشان برگردند. در حال حاضر ده ها هزار نفر دستگیر شده اند؛ جوان هایی که در تظاهرات شرکت می کنند دستگیر می شوند و در زندان به سر می برند. آل خلیفه گمان می کند، صدور حکم علیه رهبران مبارز و یا دستگیری جوانان، راه حلی است که مردم دیگر در تظاهرات شرکت نمی کنند اما این یک اشتباه بزرگ است. چون هرخانواده در بحرین یا یک شهید دادند یا معلول یا مجروح و یا زندانی دارند و همه مردم درگیرند و در جریان این انقلاب  اذیت شدند و قبول نمی کنند در خانه بنشینند در واقع زنان و مردان و حتی کودکان بحرینی در این تظاهرات ها شرکت می کنند و همه احساس مسوولیت می کنند تا در تظاهرات شرکت کنند و درواقع سرکوبگری های  آل خلیفه به نتیجه نمی رسد و فشار بر روی رهبران ملی و مذهبی همچون شیخ سلمان، عزم ما برای پیگیری اهداف انقلاب، بیشتر می کند.

* این سرکوبگری ها در حالی رخ می دهد که اجتماعات مردم بحرین، مسالمت آمیز است...

بله، انقلابیون همه بر این نکته تاکید دارند که تظاهرات و اعتراضات  مسالمت آمیز باشد و دوم اینکه باید صبر و تحمل داشته باشیم درواقع  این قضیه زمان است و آل خلیفه تصور می کند اگر سیر اعتراضات و سرکوبگری ها طولانی شود مردم خسته می شوند و نظام را پذیرا  می شوند اما برعکس تحولات و اوضاع منطقه به نفع آل خلیفه نیست اما خودشان گمان می کنند این تحولات به نفع آنهاست.

بدون تردید یکی از این تحولات، مربوط به حوادث یمن است. به نظر شما تحولات منطقه به ویژه یمن چه تاثیری بر اوضاع بحرین دارد؟

اوضاع یمن، عراق، سوریه، لبنان وعربستان بر وضع بحرین تاثیرگذاراست . انشالله ما امیدواریم اوضاع یمن بهتر شود  و نظام ظالم عربستان روز به روز وضعیتش ناگوار و  نابود شده و در منطقه تضعیف گردد و از آنجا که آل خلیفه به آل سعود وابسته است آنها هم ضعیف می شوند و در واقع هرآسیبی به آل سعود برسد به آل خلیفه نیز می رسد.

* اگر خاطرتان باشد چندی قبل موضوع حکم اعدام شیخ نمر نیز از سوی رژیم سعودی مطرح اما پس از مدتی و با اعتراضاتی که صورت گرفت، منتفی شد. این بار هم مساله زندان شیخ سلمان را مطرح کرده اند. آل خلیفه و آل سعود دنبال چه هستند؟

بله همان موقع که موضوع اعدام شیخ نمر مطرح شد، مردم بحرین، عوامیه، قطیف و احساء همه این حکم را محکوم کردند و تظاهرات متعدد برگزار شد در قم نیز برنامه هایی در جهت محکوم کردن اجرای حکم شیخ نمر انجام شد. متاسفانه هرگاه عربستانی ها ضعیف می شوند و در سطح کشورهای منطقه مانند سوریه، لبنان، عراق و بحرین شکست می خورند می آیند قضیه اعدام شیخ نمر را مطرح می کنند و هر چند ماه یکبار  این مسئله را برای جبران شکست هایشان در منطقه مطرح می کنند. ماجرای رژیم آل خلیفه و احکام ظالمانه اش علیه علما و مبارزان نیز همین است. اما من همه مسلمانان دنیا را دعوت می کنم که با اتحاد خود، جلوی اتفاقات ناگوار در منطقه را بگیرند و در برابر این ظلم ها بایستند. متاسفانه پول عربستان در همه جای دنیا پخش شده  و سازمان ملل، سازمان حقوق بشر امریکا و انگلیس از پول های عربستان سعودی استفاده می کنند. درباره کشورهای دیگر نظارت بر اجرای حقوق بشر را تا حدودی پیگیری می کنند اما به عربستان که می رسند هیچ اعتراضی نمی کنند.

رسانه ها چه نقشی در این میان می توانند ایفا کنند؟

متاسفانه برخی از رسانه های عربی مانند الجزیره از روز اول انقلاب ما کورشدند و تحولات و اخبار را آن طور که باید پوشش ندادند در حالی که  وقایعی را که در مصر و لیبی رخ می داد پخش کردند اما  هیچ خبری از بحرین منتشر نکردند و این روند ظالمانه تا به امروز ادامه دارد اما همانگونه که عرض شد، چه احکام ظالمانه آل خلیفه علیه علما و شهروندان بحرینی و چه سیاست های رسانه ای و بین المللی، هیچکدام مردم بحرین را از راه درستی که انتخاب کرده اند، بازنخواهد داشت.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha