دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
احمد الطیب شیخ الازهر

حوزه/ شیخ الازهر: ما نصوصی داریم که تاکید می کند تمام مسلمانان با خطوط قرمز برای اظهار نظر درباره صحابه روبرو هستند؛ چرا که ما مسئول بررسی عملکرد صحابه نیستیم و بی احترامی و توهین به اصحاب پیامبر(ص) مسلمان را در معرض هلاکت قرار می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، احمد الطیب، شیخ الازهر، در تازه ترین اظهارات خود در یک برنامه تلویزیونی با تلاش برای بستن راه سخن گفتن در مورد صحابه پیامبر(ص)، تاکید کرد: ما نصوصی داریم که تاکید می کند تمام مسلمانان با خطوط قرمز برای اظهار نظر درباره صحابه روبرو هستند؛ چرا که ما مسئول بررسی عملکرد صحابه نیستیم و بی احترامی و توهین به اصحاب پیامبر(ص) مسلمان را در معرض هلاکت قرار می دهد. این برنامه اولین حلقه از سلسله برنامه ای بود که قرار است شیخ الازهر در آن به دفاع از صحابه بپردازد.

شیخ الازهر بدون اشاره به نصوصی که صحابه را خط قرمز مسلمانان قرار داده پا را فراتر نهاد و افزود: قرآن کریم ما را به این امر توصیه می کند و مسلمانی که به صحابه توهین کند به منزله آن است که آیات قرآن را رد کرده و خود را در معرض هلاکت قرار داده است.

تشکر از سخنان شیخ الازهر و توهین به شیعیان

این سخنان شیخ الازهر نیز مورد خوشایند و استقبال اسلامگرا ها و سلفی های مصر قرار گرفت و برخی از این شخصیت ها در واکنش به این سخنان ضمن تشکر از سخنان الطیب تاکید کردند دفاع از صحابه از ثوابت اسلامی است.

 در این زمینه یاسر برهامی نائب رئیس "دعوت سلفیه" ضمن تشکر از سخنان شیخ الازهر در هشدار دادن به شیعیان و بیان فضیلت صحابه، این سخنان شیخ الازهر را عملی بزرگ در ماه رمضان توصیف کرد و شیعیان را به خباثت و فساد متهم کرد که عراق و سوریه و یمن را به فساد کشانده اند و اکنون چشم آنها به دنبال مصر است.

از سوی دیگر ناصر رضوان، مؤسس ائتلاف احفاد الصحابة ضمن تقدیر از سخنان احمد الطیب انتقادات اخیر ار صحابه را تلاشی خبیثانه برای حمله به استقرار و ثبات مصر و تحریم کردم برای ترک مذهب اهل سنت دانست.

چرایی تقدس بخشی به صحابه

گرچه موضع رسمی شیعیان به ویژه در سال های اخیر بر حرمت اهانت به صحابه پیامبر(ص) بوده و فتواهای صریحی نیز از سوی مراجع بزرگ شیعه در این زمینه صادر شده، اما به نظر می رسد این گونه سخن گفتن درباره صحابه پیامبر(ص) و قرار دادن آنها در خطوط قرمز بدون اشاره به اسناد و نصوصی که چنین دلالتی دارد آن هم از سوی بزرگ ترین شخصیت دینی مصر نشان از درماندگی آنها در برابر موج انتقاداتی است که نسبت به برخی از صحابه و عملکرد آنها در داخل مصر شکل گرفته و آنها را بر آن داشته به جای استدلال با طرف مقابل با قداست بخشیدن به صحابه خیال خود را از این بابت راحت کنند تا جایی که در این زمینه حتی به قرآن نیز استناد کنند!

این استناد متزلزل شیخ الازهر به قرآن در دفاع از صحابه در حالی صورت می گیرد که بزرگان اهل سنت و الازهر آیات متعدد و فراوان قرآن را که در شان اهل بیت(ع) امامت ائمه نازل شده نادیده می گیرند و بر این باورند این آیات هیچ تقدسی را برای ائمه و اهل بیت(ع) ثابت نمی کند!

بر این اساس به نظر می رسد، گفتگوی میان شیعه و سنی به ویژه در عصر حاضر یکی از ضروری ترین مسائل برای نزدیک شدن دیدگاه ها و روشن شدن واقعیت ها باشد تا همه به جای متهم ساختن همدیگر بتوانند در فضایی علمی و مستند به بیان عقاید و نظرات خود بپردازند «لیهلک من هلک عن بینة و یحیی من حی عن بینة»(انفال، 42).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یه سنی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام به جناب شیخ برسنید وبگید درود براین نصوص ولی این نصوص کجا بودند که اهل سنت عزیز این را نادیده گرفتند وسالهای سال بعد از رحلت پیامبر داماد پیامبر را در منابر سب می کردن ونوه پیامبر را بشهادت رساندند وفدک را از دخترش گرفتند یا نصوص نمی دانید چیست ؟ یا مسلمان نبودند انها که این کارها را کردند واجر رسالت پیامبر را ادا کردند ...وای به حالشان