سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
سقوط انسان

حوزه/ اگر انسان مانع تربیت خود شود، تلاش های بیرونی هم به نتیجه نمی رسد، مهم آن است که بتواند به میل و اراده ی خود این کا را انجام دهد.

حجت الاسلام سید علاءالدین اسدی، پژوهشگر حوزه و فعال فرهنگی، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در فارس ،با تاکید بر ضروت تربیت دینی گفت: اگر انسان مانع تربیت خود شود، تلاش های بیرونی هم به نتیجه نمی رسد، مهم آن است که بتواند به میل و اراده ی خود این کا را انجام دهد، زیرا تا کسی خواهان کمال نشود، کسی دیگر نمی تواند این کار را انجام دهد.

وی اضافه کرد: انسان خودش باید بخواهد تا راه تربیت را پیدا کند  و از اسارت طمع خویش آزاد شود و پیش از آن که به تباهی دچار شود باید عادت های ناپسند خود را کنار بگذارد، انسانها باید بدانند که بیشترین جایگاه سقوط و تباهی شان همین طمع کردن است.

حجت الاسلام اسدی، خاطر نشان کرد: متاسفانه طمع کردن، انسان را چنان دست و پا گیر می کند که حتی نتواند قدمی بردارد، لذا  برای رفتن به سوی مقصد تربیت، ابتدا باید با این عامل مبارزه کرد.

وی با تاکید براینکه انسان باید تربیت پذیر باشد، گفت: انسان باید پرده ی غفلت خود را که مانع دریافت حقایق می باشد را کنار بزند تا نور تربیت بر دلش بتابد، انسانی که دنبال آزادی و راه سعادت است مطمئنا در هر کاری به حق رو می کند و راه کمال را به درستی طی می کند، ولی کسی که همه چیز را در خدمت نفس خودش می خواهد به حق مطمئنا پشت می کند و تربیت حقیقی را نمی پذیرد.

این پژوهشگر حوزه، اضافه کرد: انسانی که نمی خواهد به اوج برسد و انسانی که دنیا را انتخاب کرده است و قصدی جز تباهی ندارد به خودش واگذاشته می شود و از مقصد دور و دورتر می شود. در این حال است که انسان به دست خود سخت ترین موانع را در راه تربیت خود ایجاد می کند.

حجت الاسلام اسدی، تصریح کرد: امروزه باید به راهی برویم که برای آن آفریده شده ایم؛ امیرالمومنین(ع) در این باره می فرماید، خدا رحمت کند انسانی را که برای خود تدارک کند و آمادگی لازم را برای مرگ داشته باشد و بداند از کجاست، در کجاست، و به سوی کجاست؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha