سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
محمد صالح صدقیان

حوزه/ بخشی از پارلمان کویت برای داعش پول ارسال می کنند؛ داعش همانطور که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده یک تهدید جهانی است و آنها وحدت اسلامی و امنیت را هدف قرار داده اند.

محمد صالح صدقیان رییس مرکز عربی مطالعات ایران و کارشناس کویتی با اشاره به حادثه تروریستی مسجد امام صادق (ع) کویت به سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،گفت: مردم روزه دار کویت در حال سجده به خاک و خون کشیده شدند و این یک واقعیت دردناک است و آن نتیجه فرهنگ تکفیری است که امروز در کشورهای عربی و روزنامه ها و شبکه های تلوزیونی و حتی در مساجد و منابر شاهد ترویج آن در کشورهای مختلف عربی هستیم که نتیجه آن مانند حادثه تروریستی کویت است.

نقش سعودی ها در حادثه تروریستی کویت

وی ادامه داد: مرد مسلمانی که خودش را در مسجد منفجر کرد به ظاهر مسلمان و البته عربستانی است و او حاضر به کشته شدن ده ها مسلمان روزه دار شد که نتیجه تفکر تکفیری وی بوده است.

صدقیان با بیان اینکه ترویج تکفیری گری در بین مسلمانان خیلی خطر ناک است ادامه داد : بر اساس گزارش های اعلام شده دو جوان حدود 22 یا 23 سال از کشور عربستان و از طریق فرودگاه به کویت وارد شده بودند و با ماشینی که پلاک عربستان سعودی را داشته نزدیک مسجد مورد نظر رفتند و دست به این جنایت زدند.

وی خاطر نشان کرد: ما نباید درباره انگیزه های دینی تفکر تکفیری صرفا صحبت کنیم چرا که این تفکر ابن تیمیه مربوط به قرن ها پیش است و سوال اینجاست که چرا امروز در بین مسلمان ها مطرح شده ما بایستی در خصوص انگیزه های سیاسی ترویج تفکر تکفیری صحبت و بررسی کنیم و اهداف سیاسی مسلمان کشی در ماه رمضان را بررسی نماییم.

دخالت دستگاه های امنیتی اسرائیل در این انفجار قطعی است

صدقیان تصریح کرد: ما شکی نداریم که انگیزه های سیاسی و دستگاه های امنیتی قوی از کشورهای استکبار جهانی و اسراییل در حوادث تروریستی سوریه لبنان و اخیرا حادثه کویت دخیل هستند.

این نماینده برخی رسانه های کویتی در ایران گفت: باید تمرکز ما در بررسی حوادث تروریستی بر روی دستگاه های امنیتی آمریکا و اسراییل باشد و نباید صرفا به مبنای اعتقادی تفکر تکفیری اکتفا کنیم و انگیزه های سیاسی حوادث تروریستی در کشورهای عربی و مسلمان را مورد بحث قرار دهیم.

کارشناس کویتی ادامه داد: در حال حاضر اسراییل در بهترین وضعیت موجود به سر می برد چرا که کشورهای عربی مختلف چون عراق، سوریه، لیبی، تونس، مصر و سودان که دارای ارتش های قدرتمند بودند امروز درگیر مسائل تکفیری و امنیتی اند و قیمت نفت پایین آمده و کشورهای عربی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و این یک حالت ایده آل برای اسراییل محسوب می شود و هر روز یک کشور عربی درگیر چنین مسائلی است.

وحدت اسلامی میان شیعه و سنی را هدف قرار داده اند

صدقیان گفت: از سوی دیگر رخ داد چنین حوادثی وحدت اسلامی میان شیعه و سنی را هدف قرار داده چرا که در کشور کویت شیعه و سنی ده ها سال است که با یکدیگر به طور مسالمت آمیز تعامل دارند و حتی یکی از شهروندان  ایرانی که در این حادثه تروریستی به شهادت رسیده است با یک عطار اهل سنت در کویت شراکت کاری داشته و این نشان از تعامل خوب شیعیان و اهل سنت در این کشوردارد که دشمنان اسلام به دنبال اختلاف میان پیروان این مذاهب دارند.

تکفیری ها، خواسته یا ناخواسته عامل استکبارند

وی ادامه داد: علمای اسلامی در قم و نجف توصیه کردند که جریان تکفیری وحدت مسلمانان را نشانه رفته است و این فرقه ضاله خواسته یا ناخواسته عامل استکبار جهانی شده است.

رییس مرکز مطالعات عربی تصریح کرد: امروز ما نباید به دنبال مسائل جزیی در حوادث تروریستی و ملیت افرادی که این اقدام را انجام دادند باشیم بلکه یک توطئه بزرگ در کشورهای عربی از سوی اسراییل مدیریت می شود و در واقع یک تهدید منطقه ای است که به دنبال اختلاف میان مسلمانان و ایجاد درگیری در کشورهای منطقه است.

صدقیان با اشاره به ظهور داعش در سوریه و عراق و سایر بلاد اسلامی گفت: امروزه شاهد اعلام موجودیت داعش در کشورهای عربی مانند بحرین و کویت با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر هستیم و هر روز یک کشور به جمع این کشورها اضافه می شود و سوالی مطرح است که آخر خط داعش کجاست.

نفوذ داعش در پارلمان کویت

کارشناس کویتی گفت: داعش در کویت نیز نفوذ کرده به طوری که بخشی از پارلمان برای داعش پول ارسال می کنند بنابراین نفوذ داعش در منطقه همانطور که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده یک تهدید جهانی است و آنها وحدت اسلامی و امنیت را هدف قرار داده اند.

وی ادامه داد: یک مسوولیت خطیر برای نخبگان جامعه، علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی هست که باید در دوجهت تلاش کنند یکی آگاه کردن مردم به اصل توطئه بزرگ برای جهان اسلام و دوم آگاه کردن مردم از بعد سیاسی خطر داعش و سهم اسراییل در تشکیل این گروه است.

کارشناس مسائل کشورهای عربی تصریح کرد: به ضرس قاطع اسراییل بیش از 80 درصد در قضیه داعش سهم دارد و نخبگان و علما مسوولیتشان در تبیین خطر اسراییل در حمایت از داعش و بررسی انگیزه های رژیم صهیونیستی از ایجاد و حمایت از این تروریست ها است.

گفت  و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha