یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: متاسفانه هنوز در جاهای مختلف اروپا بت پرستی به چشم می آید و در هندوستان انواع ادیان ساختگی و پوچ دیده می شود که ناشی از عدم درک درست توحید و خداپرستی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین رفیعی امروز در ادامه تفسیر سوره مبارکه نور در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر به تبیین و تفسیرآیه 35 این سوره به نام آیه نور پرداخت.

وی با بیان این که فهم بعضی از آیات قرآن کریم مشکل است گفت: فهم و درک بعضی از آیات قرآن مجید با دانستن معلومات ابتدایی زبان عربی و لغت راحت است؛ اما بعضی دیگر از آیات قرآن مجید مشکل است و مفهوم آیه به راحتی فهمیده نمی شود و آیه 35 سوره مبارکه نور از همین قسم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطر نشان کرد:در مورد آیه 35سوره مبارکه نور بزرگان، علما و مفسرین گرانقدر کتاب های زیادی نوشته اند تا مفهوم این آیه مشکل را تبیین نمایند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به روش خداوند متعال در بیان مثال و تشبیه در قرآن کریم گفت: خداوند متعال برای توصیف خود جهت فهم بندگان که ظرفیت کمی دارند و قابلیت فهم کامل وجود خدای متعال را ندارند در این آیه شریفه مثالی را بیان کرده است که دقت درآن در بالارفتن فهم توحیدی مردم بسیار موثر می باشد.

وی افزود:خداوند تبارک و تعالی در این آیه شریفه می فرماید،  الله، نور آسمان ها و زمین است که دقت در کلمه نور حاوی مطالب زیادی است و نکات فراوانی از صفات خدای متعال را روشن می کند، چرا که بدون وجود نور هیچ چیزی قابل تصور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در تبیین فواید نور گفت: اگر نور نباشد حیاتی نیست، چرا که نور باعث هدایت، نجات، زیبایی و خیلی دیگر از فوایدی است که اصلا قابل تصور نیست و خدای متعال هم همینگونه است و منشا همه خیرات در نظام هستی می باشد که اگر لحظه ای این نور بر عوالم وجودی نتابد همه ماسوی الله نابود می شود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) یادآور شد: در آیات و روایات رسیده از اهل بیت(ع) اطلاق کلمه نور بر چیزهای مختلفی که از سوی خدای متعال آمده اند شده است مانند قرآن کریم، ایمان، رسول گرامی اسلام، اهل بیت(ع) و علم و دانش چرا که هر چیزی که از سوی نور بیاید خود نور است.

وی در پایان با بیان اینکه هنوز جاهیت مدرن و بت پرستی در نقاط مختلف دنیا حکم فرما است گفت: متاسفانه هنوز در جاهای مختلف اروپا بت پرستی به چشم می آید و در هندوستان انواع ادیان ساختگی و پوچ دیده می شود که همه اینها ناشی از عدم درک درست توحید و خداپرستی است و ما باید شاکر خداوند باشیم که ما را به وسیله قرآن و مفسرین واقعی اش، یعنی پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هدایت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha