پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی المصطفی گفت: در زمان غیبت سه دیدگاه درباره وظایف شیعیان وجود دارد و شیعه باید از دیدگاه سازندگی که موثرترین دیدگاه است پیروی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سه شنبه شب در جمع نمازگزاران و زائران مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه در زمان غیبت سه دیدگاه درباره وظایف شیعیان وجود دارد، اظهار کرد: دیدگاه نخست اعتذار نامیده می‌شود که پیروان آن معتقدند باید از دخالت در همه امور بر حذر و دور بود و فقط منتظر باشیم. کاری به کار دیگران نداشته باشیم. حق تشکیل حکومت و انقلاب و دخالت در مسائل جامعه را نداریم و فقط گریه و ندبه کنیم. فقط آمادگی شخصی داشته باشیم و به تقویت ویژگی‌های فردی خود بپردازیم.

وی افزود: این دیدگاه با آیات و روایات مطابقت ندارد. آیات امر به معروف و نهی از منکر در مخالفت کامل با چنین دیدگاهی است. ابوموسی اشعری در جنگ جمل با چنین دیدگاهی مردم را دعوت به خانه نشینی می‌کرد و در زمان امام حسین (علیه السلام) نیز که امام معصوم حضور داشت، فردی به نام خواجه ربیع چنین دیدگاهی داشت.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: دیدگاه دوم دیدگاه اعتراض است که معتقدان به چنین دیدگاهی فقط اعتراض می‌کنند، اما اقدام و عملی در جهت اصلاح امور انجام نمی دهند و فقط نقد و انتقاد می کنند.

عضو هیئت علمی المصطفی  دیدگاه سوم که دیدگاه اصیل شیعی است را سازندگی عنوان کرد و گفت: این دیدگاه به این معنا است که شیعیان اهل اقدام، فعالیت و تلاش هستند. این دیدگاه زمینه حکومت حضرت را فراهم می کند. به این معنا که خود ما باید دنبال تغییر باشیم.

وی ادامه داد: در زمان امام رضا (علیه السلام) گروهی از شیعیان مدینه برای دیدن امام به مرو آمدند و گفتند ما از شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) هستیم. امام گفت ادعای بزرگیست اما شما چند اشکال دارید. اول اینکه شیعیان واقعی مخالفتی با علی (علیه السلام) نمی‌کردند، اما شما اکثر اعمالتان با اعمال ایشان مطابق ندارید. دوم اینکه در انجام واجبات هم کوتاهی می‌کنید.

سخنران مراسم گفت: زمانی که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) ظهور کنند؛ بر اساس قرآن چهار چیز را بسیار اهمیت می دهند. نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر. اما در آخر الزمان امر به منکر می‌شود و نهی از معروف و حتی بدتر اینکه «معروف» منکر و «منکر» معروف می شود. همانند آنچه امروز برخی امر به بی حجابی می‌کنند و حجاب در نزد برخی به منکر تبدیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی به ادامه روایت اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند، سوم اینکه در حقوق دیگران کوتاهی می‌کنید. نمونه رعایت حقوق دیگران امسال در شعار سال مقام معظم رهبری دیده می‌شود که فرمودند دولت و ملت همدلی و همزبانی یعنی مردم و دولت حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: چهارم و پنجم اینکه تقیه را رعایت نمی کنید. در برخی موارد که باید تقیه کنید نمی‌کنید و در برخی موارد که نباید تقیه کنید تقیه می کنید.

سخنران مراسم در پایان خاطرنشان کرد: شیعه واقعی کسی است که با تاسی از سیره و فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) در مطابعت کامل باشد و در عصر غیبت نیز به سازندگی خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند بپردازد و زندگی خود را وقف زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت نماید.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha