سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
بیت المقدس

حوزه/ تا امت اسلام، واحد و یکدست نشوند و ملت فلسطین خود اراده نکنند، امر آزادی قدس شریف و کشور فلسطین به سهولت و آسانی محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام غضنفري، امروز در جمع مردم روزه دارِ مهدیه تهران با اشاره به این‌که در بین مباحث اعتقادیِ کلام شیعه یکی از پیچیده ترین موضوعات، قضا و قدر و به تعبیری جبر و تفویض و تقدیر اعمال است، گفت: برخی می پرسند آیا انسان در تقدیر سرنوشت خویش و هر آن‌چه که در دنیا و آخرت برای او پیش خواهد آمد، موثر است؟. به عبارتی میزان اثرِ عملِ انسان در بعد اخلاقی و اعتقادی در سرنوشت آینده او به چه اندازه است؟ این سوالات یکی از مهمترین مباحث کلام شیعه می باشد.

وی با بیان این‌که شیعه در مسئله قضا و قدر معتقد به امر بین الامرین می‌باشد، افزود: هیچ چیزی از امور زندگی انسان وجود ندارد مگر اینکه تقدیر الهی در آن رخنه کرده، به طوری که کوچکترین حرکات ما در دیوان الهی و در لوح محفوظ ضبط است. بنابراین تشیع به این‌که خداوند بنّایی است که بنا را ساخته، آن را رها کرده و یا افعال انسان صرفاً فعل خداست و بشر در فعل خویش اصلاً مؤثر نیست، مطلقاً اعتقاد ندارد و آن ها را باطل می داند.

خطیب حوزوی افزود: آنچه که انسان در زندگی اش انجام می‌دهد، تک تک امورش در مرحله ای از مراحل در لوح محفوظ الهی ثبت است و در آن لوح کوچکترین حرکات انسان و تمام ساعات و لحظات زندگی او در آنجا وجود دارد! البته نه وجود فعلی، بلکه به صورت وجود علمی ضبط می‌باشد. یعنی خداوند می‌داند این شخص در فلان برهه از زندگی اش چه کاری را انجام خواهد داد، نه این‌که ایجاد بکند. این علم الهی است، نه این‌که خدا کار را انجام بدهد. بین علم الهی و فعل او فرق است. بنابراین انسان در کار خود مختار است اما این اختیار خارج از علم الهی نیست.

وی، با بیان اینکه خواست خداوند بر معیار حکمت است، و نه براساس نیازهای انسان، عنوان کرد: خداوند امورات عالم را بر اساس اقتضائات و حکمت‌ها جاری می‌کند، نه بر طبق رضایت و خواست انسان ها. چون خواست انسان ها با هم اصطکاک دارد.

حجت الاسلام غضنفري در پایان با اشاره به آیه 11 سوره رعد، گفت: خداوند سرنوشت هیچ امتی را تغییر نمی دهد، مگر اینکه خودشان تغییر دهند. هم اکنون بیش از 60 سال از اشغال فلسطین توسط صهیونیست های جنایتکار می گذرد. بنابراین تا ملت فلسطین خود اراده نکنند، و تا امت اسلام امت واحده و یکدست نشوند، امر آزادی قدس شریف و کشور فلسطین به سهولت و آسانی محقق نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha