یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاح بخش سی تی اسکن بیمارستان امام رضا(ع) قم

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه نیازسنجی زائران مسجد مقدس جمکران را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های برنامه‌ ریزی فرهنگی در این مکان مقدس عنوان کرد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار معاون و مدیران فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه کار فرهنگی با فکر جامعه از یک سو و از سوی یگر با باورها و گاهاً عواطف مخاطب سر و کار دارد، اظهار کرد: در جمکران نیاز به ایجاد انگیزه و جاذبه برای حضور افراد نیست و مردم برای ارتقای فکری، باورها و ارزش‌های خود به این مکان مقدس مشرف می‌شوند و چون فضا، شرایط  وعواطف مخاطبین آماده پذیرش است بستری را در اختیار ما قرار می‌دهد که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: عناصر تاثیر گذار در کارهای فرهنگی نخست نیاز مخاطبان است و باید برای شناخت این نیاز دائماً در حال رصد باشید که بدانید مخاطبین جمکران چه خلائی دارند، آیا صرفاً به خاطر احساسات و عشق به وجود حضرت به جمکران کشیده‌اند و یا در پایبندی در مسائل عبادی و دینی و رفتاری از سرمایه لازم برخوردار هستند یا نه و یا برای گرفتن حاجاتشان به این مسجد مقدس روی آورده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه افرادی که بر اساس احساس، جذب یک مجموعه می‌شوند و این احساس پشتوانه فکری و عملی نداشته باشد ممکن است بعد از مدتی آن ارتباط را قطع کنند بیان کرد، چرا که این افراد با یک نگاهی آمده‌اند و وقتی آن نگاه از نظرشان تامین نشد نیرو، توجه و توانایی خود را در جای دیگری مصرف خواهند کرد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: شناسایی نیاز مخاطب این است که عشق اولیه افراد را با شناخت درست نیاز‌های آنان به مرحله تثبیت برسانید. هدف از ساخت مسجد، تشکیل هیئت و مجالس مذهبی این است مردم دین‌دار شوند و آن هم دینداری عمیق و بر اساس باورهای درست و باید خروجی کار ما بر این اساس باشد.

وی با بیان اینکه محتوی فعالیت‌های فرهنگی نقشی کلیدی دارد، اظهار کرد: محتوی اعم از برگزاری مراسم سخنرانی، مداحی، قرائت قرآن و انتشارات است و کار انتشاراتی باید با کار فرهنگی گره بخورد و این کار نیز بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته توسط معاونت فرهنگی باید انجام شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت و اثرگذاری مطالب سخنرانان و اشعار و مداحی ذاکران و تاکید بر دانش افزایی آنها بیان کرد: طرفدار امام زمانی نیاز داریم که عمیق تفکر کند  و ایمان عمیق داشته باشد و ما باید کاری کنیم که هر روز بر عاشقان با معرفت و فهیم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بیافزاییم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: مداحانی که گاهی با سلیقه و منش خاصی مداحی می‌کنند، گاهاً اثر منفی آن بیش از آثار مثبت است، الیته مداحان خوب در کشور ما کم نیستند و باید از افرادی استفاده کنید که شعر، پیام و حکمتی که شعر‌هایشان به کار می‌برند تاثیر گذار باشد و در هشدار کننده و بیدار کننده باشد.

وی وجود نیروی انسانی توانمند را عامل دیگر مورد نیاز در فعالیت‌های فرهنگی ذکر کرد و افزود: همه افرادی که در جمکران خدمت می‌کنند باید آهنگ حرکت و عشق ورزی به امام زمان(علیه السلام) داشته باشند و اعتقادات و باروها را بتوانند تقویت کند که این موضوع نقش بسیار مهمی است و کسانی که مسئولیت فرهنگی دارند به طریق اولی مسئولیت دارند و رفتار، گفتار و رعایت شئون اخلاقی را باید رعایت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در کنار ترویج عشق به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باید عشق به همه اهل بیت(علیهم السلام) را در زائران جمکران افزایش دهید، خاطرنشان کرد: نباید زائر از استان‌های دیگر به مسجد جمکران بیاید و به زیارت حضرت معصومه (سلام الله علهیا) نرود و این وظیفه مسئولان فرهنگی جمکران است که ابعاد مختلف عشق و معرفت به اهل بیت(علیهم السلام) را در نمازگزاران این مکان مقدس را تقویت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha