دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در دیدار فرهنگیان قزوین

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در دهه‌های اخیر عده‌ای بی‌نیازی انسان از دین را مطرح می‌کنند و به دنبال ترویج این نگرش در دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار جمعی از فرهنگیان استان  های قزوین و گیلان،  اظهار داشت: «اقْرَأْ به اسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَق» اولین کلماتی است که خداوند با آن صحبتش را با پیغمبر اسلام(ص) آغاز کرد.

وی تصریح کرد: اکثر مفسران می گویند سوره مبارکه علق اولین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده، اما همه مفسران بدون استثنا معتقدند آیه های اول سوره علق جزء نخستین آیه هایی از قرآن است که بر حضرت محمد مصطفی(ص) نازل شد و در این خصوص بین هیچ یک از مفسران شیعه و سنی اختلاف نظری وجود ندارد.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: زمانی که پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شدند، تعداد اندکی توانایی خواندن و نوشتن داشتند و در این فضا خداوند متعال نه تنها به پیامبر (ص) فرمود بخوان به نام پروردگارت، بلکه موضوع مطالعه را هم به ایشان که همان چیستی، علل وجودی، ساختار جسمانی و روحانی انسان است را نشان داد.

وی با بیان آیه‌های «خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ» و «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ» جایگاه کرامت را در دین بسیار مهم و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که انسان به دنیا آمد و خلق شد اولین موضوع بعد از این خلقت که موضوع مذاکرات بین انسان و خدا قرار گرفت، کرامت است.

نماینده ولی فقیه در قزوین، کرامت را یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح شده در قرآن معرفی کرد و افزود: خداوند خود را در مذاکراتی که با انسان دارد، رب اکرم معرفی می‌کند و می‌گوید اولین چیزی که بین من و شما انسان‌ها اهمیت داشته و نیاز به گفت و گو دارد، کرامت است و در این خصوص قرآن را نازل کرد و گفت «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ» یعنی من رب اکرم هستم و کتابی ارزشمندی چون قرآن را نازل کرده‌ام.

وی، به موضوعات و مباحث مطرح شده خداوند در مورد انسان هم اشاره کرد و ادامه داد: خداوند زمانی که خواست در مورد انسان صحبت کند گفت شما هم از جنس من هستید و این همان مصداق آیه «إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون» است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی اذعان داشت: خداوند قرآن را توسط جبرئیل برای انسان فرو فرستاد و زمانی که  جبرئیل با آن همه بزرگی در نزد خداوند حامل قرآن کریم می‌شود، خدای متعال به او می‌گوید «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ» و این به آن معنا است که حتی اسم قرآن کریم هم باید هماهنگ با این کتاب الهی باشد.

وی با اشاره به آیه «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون» که اهمیت خلقت انسان را بیان می‌کند، افزود: خداوند یکی از مهم‌ترین دلایل خلقت انسان را عبادت دانسته و آن را زمینه کسب تقوا، نورانی شدن باطن، افزایش دانایی و توانایی عقل انسان معرفی می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند متعال در آیه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» دلیل متقی بودن را معرفی می‌کند و این دور در نهایت باز هم به کرامت ختم شد و همه آموزه‌های دینی و قرآنی هم برای آن است که انسان به کرامت برسد.

وی بیان کرد: خداوند متعال چیزهایی به انسان آموخته که انسان آن را نمی‌دانسته و در سوره مبارکه نساء خداوند درباره پیغمبر (ص) می‌فرماید خدا به تو چیزهایی را آموخت که اگر خدا آن را به تو نمی‌آموخت حتی تو که اشرف مخلوقات هستی هیچ‌گاه دستت به آن مطالب نمی‌رسید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر زمزمه‌هایی مطرح می‌شود که یک زمانی انسان نیاز به پیغمبر (ص) و هدایت قرآنی داشت، اما در عصر امروز انسان با بهره‌گیری از علوم و دانش صلاح کار خود را تشخیص می‌دهد و نیازی به آموزه‌های دینی ندارد و برخی‌ها به دنبال ترویج چنین افکاری در دانشگاه‌ها هستند؛ این در حالی است که خدا پیامبر (ص) را هم نیازمند آموزش می‌داند. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به جایگاه و نقش پیغمبر اسلام (ص) نسبت به مردم هم اشاره کرد و بیان داشت: خداوند در قرآن می‌گوید "مردم بدانید پیغمبر (ص) چیزهایی را به شما آموزش می‌دهد که اگر از ناحیه ایشان به شما آموزش داده نشود هرگز شما نمی‌توانید به این معنا و دانایی دست پیدا کنید"، این مهم فقط از ناحیه وحی الهی قابل دسترسی است و ضروری است دانشجویان به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی، حیات طیبه را یکی از موضوعاتی دانست که انسان آن را از پیامبر (ص) می‌آموزد معرفی کرد و یادآور شد: حضرت عیسی (ع) می‌فرماید هرگز انسان نمی‌تواند ملکوت، حقیقت، باطن آسمان‌ها، زمین و جهان را درک کند و بفهمد مگر اینکه دوباره متولد شود که ره آورده‌ای این تولد دوباره همان حیات طیبه است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha