جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیامبر(ص)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: پیامبر در زمان جاهلیت دین اسلام را رواج داد و این دین از عربستان به جاهای دیگر دنیا سرایت کرد و انقلاب اسلامی و حکومت ما بعد از ۱۴۰۰ سال با تاسی از این آموزه های دین اسلام و اخلاق نبوی شکل گرفت و اکنون به ۳۰ کشور دنیا صادر شده است.

زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز میلاد رسول رحمت(ص) بیان داشت: پیامبر با خلق عظیم توانست تا در بین مردم بت پرست و جاهل و خون ریز، تک تک آنها را به اسلام دعوت کنند و پایه های اسلام بنیانگذاری شود.


وی افزود: پیامبر تشکیل حکومت اسلامی را دادند و تمام مسائل دنیایی و آخرتی همه بر عهده پیامبر بود ایشان با اخلاق و رفتار در مدینه ثابت کردند که دین از سیاست جدا نیست.


این استاد حوزه، ادامه داد: اخلاق اسلام اخلاق رافت و مردم داری است باید از این اخلاق الگوگیری کنیم و به سمت ظهور آخرین منجی عالم بشریت پیش برویم.


وی با اشاره به سوره مبارکه القلم آیه ۴ آمده است:" وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ: و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری" گفت: اخلاق پیامبر به قدری بزرگ بود که در تفسیر این آیه داریم که خلق پیامبر قرآنی بود و اگر کل قرآن را مجسم کنیم اخلاق پیامبر در آن تجلی یافته است.


استاد جامعة الزهرا(س) ابراز داشت: پیامبر اگر این خلق را نداشت مردم از اطراف پیامبر پراکنده می شدند و مشتاق دین اسلام نمی شدند از این رو بهترین روش برای الگوگیری از پیامبر رحمت، سیره نبوی ایشان است که علّامه طباطبائی در کتاب سنن النبی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات پیامبر نگاشته و در این‌باره از روایات بهره برده است.


عبداللهی خاطر نشان کرد: در سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۱ آمده است: "لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا: مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند."  همچنین در آیه ۷ سوره حشر آمده است: "وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا:  شما آنچه رسول حق دستور دهد (و منع یا عطا کند) بگیرید و هر چه نهی کند واگذارید ".


وی اضافه کرد: در سوره مبارکه التوبة آیه ۱۲۸ آمده است: "لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ: به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!" از این رو باید بدانیم، پیامبری که خداوند برای ما به عنوان الگو قرار داده است از جنس خودمان و از بین خودمان بوده است.


استاد جامعة الزهرا(س) به ویژگی های اخلاقی و اجتماعی پیامبر مهربانی ها پرداخت و گفت: در روایتی، امام حسین(ع) می فرمایند که از پدرم در باره جدم سوال کردم پدرم فرمود که جد شما پیامبر در خانه که بودند وقتشان را به سه قسمت تقسیم می کردند که یک قسمت بین خودشان و خدایشان، یک قسمت به رسیدگی در امور خانه و قسمت دیگر برای خودشان که آن را صرف رسیدگی به امور مردم می کردند.


وی بیان داشت: آنقدر پیامبر عبادت کردند که آیه نازل شد که ما قرآن را نفرستادیم که خودت را به مشقت و سختی بپردازی.


این استاد حوزه، با اشاره به ابعاد مختلف زندگی پیامبر گفت: ایشان مردم را از سه چیز از جمله جدل، زیاده روی در هر چیزی و دوری از آنچه به انسان مربوط نمی شد، نهی می کردند همچنین پیامبر سه کار را نسبت به مردم انجام نمی دادند یکی اینکه کسی را سرزنش نمی کردند دوم اینکه اشتباهات مردم را پیگیری نمی کردند و سوم اینکه سخنی را که فایده و نتیجه ای نداشت را به زبان جاری نمی کردند.


وی گفت: پیامبر در مسائل شخصی هرگز حرف کسی را قطع نمی کردند و همچنین سخن خودشان را کوتاه و سودمند انجام می دادند و هرگز حرف زشتی را بر زبان جاری نمی کردند. خوش خنده ترین افراد بودند، اگر کسی عذرخواهی می کردند پیامبر عذرخواهی را می پذیرفتند.بسیار خوش برخورد بودند و هرگز انتقام نمی گرفتند و بدی ها را می بخشیدند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha