جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 948492
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
دین داری

حوزه/ نشست اخلاقی ـ اعتقادی با موضوع «پذیرش دین» با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(س) خوانسار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رسول خواجه کریمی، امام جمعه خوانسار، در نشست اخلاقی ـ اعتقادی با موضوع «پذیرش دین» در جمع معاونان،  اساتید و طلاب مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(س) خوانسار گفت: خداوند متعال انسان را امر به دین نکرده که حتما دیندار باشد و حتما باید دین را دوست داشته باشد و همچنین در پذیرش دین هیچ اجباری نیست «لا اکراه فی الدین» و منظور در این بحث دین مبین اسلام است.

وی با اشاره به اینکه هر انسانی برای خود دارای مجموعه اعتقاداتی است و اینکه حتی کفار هم دارای دین هستند و در سوره کافرون به این موضوع  اشاره دارد که کافران هم دین دارند ولی این دین دینی نیست که مورد قبول پروردگار باشد. در سوره مبارکه حجرات اشاره به این مطلب دارد: ولکن الله حبب الیکم الایمان و زینَّه فی قلوبکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان در این آیه خداوند میفرماید: ایمان را برای شما محبوب کرده وقتی شما را خلق میکرده قلب شما را متزیِّن به ایمان کرده است.

حجت الاسلام خواجه کریمی متذکر شد: دین یک امر فطری است و فطرتاً برای بشر محبوب می باشد پیامبر اکرم صلی الله وعلیه وآله وسلم در این باره می فرمایند: «کل مولودٍ یولدُ علی الفطره» هر انسانی که خلق می شود بر اساس فطرت خلق می شود. در قرآن کریم هم بارها اشاره به این مطلب شده است از جمله در سوره روم آیه۳۰ به حضرت ابراهیم می فرماید: ابراهیم تو دین حنیف را قبول کن امر در این آیه به صورت امر ارشادی است  و تاکید بر این دارد که در دین اجباری نیست، بلکه در فطرت هر انسانی دین خواهی، دین پرستی و حب دین وجود دارد. فطرت با ذکراشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله در وجود بشر حیات پیدا می کند.

وی افزود: ارسال رُسُل شکوفایی فطرت است.حضرت علی علیه السلام دریکی از خطبه های  نهج البلاغه می فرماید: یثیروا لهم دفائن العقول (فطرتی که دفن شده بود پیامبران زنده کردند). امام صادق علیه السلام در جواب یکی از اصحاب از فطرت به توحید یاد کرده است و اینکه همه موحد خلق شدند .تجلی باطن هرانسانی بسته به اعمال خود اوست. ما هم خوب بودن پیامبر را از اعمالش می فهیم «ولکم فی رسول الله اسوة الحسنه».

حجت الاسلام خواجه کریمی یادآور شد: قلب انسان مؤمن همیشه زنده است، هرچند که انسان های مؤمن از نظردرجات ایمانی متفاوت هستند و اینکه کفار از نظر ظاهری زنده هستند، ولی در باطن مرده اند.

وی افزود: ممکن نیست که قلب پاک باشد ولی ثمره اش فساد باشد. ایمان و عمل صالح همیشه در کنار هم هستند «یاایها الذین آمنو و عملو الصالحات»؛ انسانها مجموعه ای از خوبی ها و بدی ها هستند، بنابراین بهترین الگو و اسوه برای هر انسانی و شما طلاب پیغمبر اکرم(ص) می باشد وتا میتوانیم جزء افراد ناسی و غافل نباشیم و بزرگترین نعمت در مکتب سربازی امام زمان(عج) خودسازی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha