دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 357343
۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

حوزه/ فرهنگ نامه علوم اسلامی، پروژه کلانی است که برای مستندسازی اصطلاحات علوم اسلامی در سال های گذشته در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شده و بخش هایی از آن نیز به فرجام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، با بیان اینکه کار فرهنگنامه شبیه به دانشنامه و دایرة المعارف است، اظهار کرد: در دانشنامه، مقالات طولانی است و اصطلاحات را خرد نمی کنند، در حالی که در فرهنگنامه مقالات کوتاه برای مداخل خرد و کلان تالیف می شود و ذیل هر مدخلی مطالب به صورت مستقل عنوان می شود.

وی فرهنگ نامه علوم قرآنی را از آثار پژوهشی جدید مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در این حوزه برشمرد، و افزود: فرهنگنامه علوم قرآنی در یک مجلد و با حجم افزون بر هزار صفحه در دست انتشار است.

حجت الاسلام سلیمانی اضافه کرد: این فرهنگنامه شامل مباحث پیرامونی قرآن (مباحث حول القرآن) بوده و به اموری همچون: تفسیر و مفسران، انواع تفاسیر و گرایش‌های تفسیری، ترجمه های قرآن، علم تجوید، علم قرائات، مباحث تاریخ قرآن و. .. می‌پردازد.

این محقق حوزوی بیان کرد: استفاده از منابع جدید و در دسترس امروزی، در کنار منابع دست اول و کتب مرجع، و همچنین عدم تقطیع مطالب سبب شده تا این فرهنگ نامه در نوع خود کم نظیر یا بی بدیل باشد.

وی در پایان گفت: بیش از دو هزار مدخل در فرهنگ نامه علوم قرآنی نوشته شده است، که می تواند مورد استفاده اقشار مختلف- اعم از متخصصان این حوزه علوم اسلامی، و همچنین فضلای حوزه و دانشجویان رشته‌های مرتبط و عموم علاقه‌مندان به مباحث پیرامون قرآن قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha