چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ آیت الله مرتضی مقتدایی بر حفظ سنت حسنه مباحثه در طول سالهای تحصیلی طلاب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» عضو خبرگان رهبری در آیین آغاز تحصیلی جدید در مدرسه عالی خاتم الاوصیا(عج) اظهارداشت: مباحثه دارای آثار و برکاتی است که طلبه نباید نسبت به آن کم کاری کند.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه طلاب به عنوان شاگردان مکتب امام صادق(ع) باید مهذب باشند، تصریح کرد: طلبه ها باید به گونه رفتار کنند که آثاری از سیره علمی و عملی امام صادق علیه السلام در سیمای آنان وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طلاب از مقوله مهم اخلاق فاصله نگیرند و باید مصداق بارز یک شاگرد مکتب اهل بیت(ع) رفتار کنند، بروز مسائل خلاف از سوی یک روحانی در واقع شکست روحانیت نیست، بلکه بنا بر گفته امام راحل شکست اسلام است، پس باید به وظیفه خطیر و بزرگی که بر دوش طلاب است توجه و عنایت ویژه ای شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان احادیث و روایاتی جایگاه تعلیم و تعلم در حوزه های علمیه را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: تحصل علوم دینی از آن جهت دارای آثار و برکات زیادی است، چرا که فرد به واسطه این علوم دین خدا را می شناسد و خداشناس می گردد.

آیت الله مقتدایی خطاب به اساتید حوزه های علمیه گفت: تهذیب نفس طلاب در کنار آموزش علوم دینی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: ما باید با اقدامات خویش روحیه تزکیه را در حوزه‌های علمیه تقویت کنیم، تزکیه بر تعلیم مقدم است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم بیان کرد: اگر کسی تعلیم کرده باشد، ولی انسان فاسدی باشد برای جامعه مضر است که این موضوع نشان دهنده اهمیت و جایگاه تزکیه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه تهذیب در حوزه علمیه عنوان کرد: مدیران مدارس باید طلاب را به گونه‌ای تربیت کنند که در کنار یادگیری علم تهذیب داشته باشند که آیت الله بهجت، علامه طباطبایی و آیت الله اراکی از عالمانی هستند که در کنار علم بر تهذیب تاکید داشتند.

استاد عالی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت تواضع بین طلاب تصریح کرد: علامه طباطبایی با مقام علمی بالایی که داشت دارای تواضع بود که امروز نیاز است تا مدیران مدارس و اساتید حوزه ضمن آموزش دروس حوزه طلاب را با تواضع آشنا کنند.

وی اظهار داشت: علم باید همراه حلم و تقوا باشد، اساتید و مدیران حوزه علمیه اگر در رفتار با اساتید خویش تقوا و تواضع داشته باشند سبب می‌شود تا شاگردان آن‌ها هم درس تواضع را فراگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: طلاب به استاد خویش توجه ویژه دارند و همه رفتار‌ها و سخنان اساتید برای طلبه‌ها الگو و معیار است و آن‌ها رفتار وی را سرمشق اقدامات خویش قرار می‌دهند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha