پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ايران و مالزي

حوزه/ در دیدار رایزن فرهنگی ایران در مالزی با رییس مرکز گفت‌گوی تمدن‌های دانشگاه مالایا، برگزاری مشترک مجموعه سمینارهای نقش روشنفکران در حوزه تمدن اسلامی، مورد تأكيد طرفين قرار گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» علی‌اکبر ضیائی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی در دیدار از مرکز گفت‌وگوی تمدن‌های دانشگاه مالایا، با فریده نور، مدیر این مرکز در خصوص برگزاری برنامه‌های مشترک گفت‌وگو كرد.

در این دیدار که با حضور دو تن از محققین این مرکز انجام شد، علی‌اکبر ضیائی، ضمن بیان تاریخچه‌ای از عقل‌گرایی و جریان‌های اعتقادی، بیان كرد: هم‌اکنون جامعه اسلامی درگیر افراط‌گرایی و خشونت در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف شده است و ضرورت دارد جامعه محققین و روشنفکران نسبت به توسعه عقل‌گرایی در جوامع اندیشه كوشش كنند.

رایزن فرهنگی كشورمان همچنين با بیان نقش مهم روشنفکران و عقلای جامعه در شرایط کنونی، استفاده از قرآن و سنت را در اجماع روشنفکران جوامع و مذاهب مختلف اسلامی بسیار مهم دانست، اما بر نقش «عقل منوّر به شرع» و پرهیز از عقل‌گرايی افراطی و متن‌گرايی افراطی تأکید كرد.

آسیب های افراط در عقل گرایی و متن گرایی

وی گفت: عقل‌گرايی افراطی زمینه را برای مادی‌گری و تفکرات ماتریالیستی و متن‌گرايی خشک و افراطی زمینه تفکرات سلفی و وهابی را در جامعه فراهم می‌آورد.

ضیائی در ادامه سخنان خود به بیان تأثیر رفتارهای خشونت‌گرایانه در انظار جامعه جهانی و تأثیر پیام‌های خشونت‌گرایانه از شبکه‌های اجتماعی در جامعه جهانی و نگاه به جامعه اسلامی پرداخت و گفت: جوانان دانشجوی ما نیازمند الگوهايی هستند که توانسته‌اند به روشی مدبرانه بین عقل و نقل جمع و مکتب اسلام را بر اساس شناخت مقتضیات زمان و مکان تفسیر و تبیین كنند و در حقیقت به آنان بیاموزیم که باب اجتهاد مفتوح است و با انسداد باب اجتهاد در حوزه شریعت می‌بینیم که افراط‌گرايی با اشکال مختلف خود رخ می‌نماید.

وی در ادامه گفت: بسیاری از شخصیت‌های مالائی و ایرانی در طول تاریخ بوده‌اند که مروج عقل‌گرايی معتدل بوده‌اند و رایزنی فرهنگی ايران در مالزي و مرکز گفت‌وگوی تمدن‌هاي دانشگاه مالایا می‌توانند در بزرگداشت این شخصیت‌ها سمینارهايی مانند «عقل و نقل و جایگاه عقل‌گرايی در اندیشه دینی غزالی، رازی، توک کنالی، عبدالله فهیم و محمد ادریس مربوی تنظیم كنند.

عقل گرایی منور به شرع، مهمترین عامل مبارزه با افراط گرایی

وی همچنين گفت: تاریخ ثابت کرده است که عقل‌گرايی منور به شرع و وحی می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عامل مبارزه با افراط‌گرايی و خشونت به نام دین عمل كند.

در ادامه این گفت‌وگو، ضیائی با بیان رسالت محققان و روشنفکران اسلامی و خطرناک دانستن پرهیز از عقل‌گرایی در جامعه اسلامی، برگزاری سلسله سمینارهایی با عنوان نقش روشنفکران اسلامی و عقل‌گرایی در جامعه و تمدن اسلامی با بررسی تاریخی عقاید اندیشمندان جامعه اسلامی و مالایی را با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مالزی و مرکز گفت‌وگو تمدن‌های دانشگاه مالایا مالزی پیشنهاد داد.

پس از آن فریده نور، با استقبال از پیشنهاد ارايه شده توسط رايزن فرهنگي ايران، همکاری‌های مشترک با رایزنی فرهنگی ايران به خصوص برنامه سمینار مولانا در سال‌های گذشته را از خاطره‌های خوب خود اعلام و ابراز امیدواری کرد كه بتوان با برگزاری این سلسله نشست‌ها و گفت‌وگوها، باب جدیدی در ارتباط علمی ایران و مالزی فراهم شود.

در پایان این دیدار مقرر شد که با تشکیل هيأت اجرايی، مقدمات برگزاری سلسله سمینارهای سه‌ماه مشترک با عنوان پیشنهادی فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha