پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 358548
۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کتاب؛ حج گزاری مسلمانان روسیه

حوزه/ کتاب «حج گزاری مسلمانان روسیه» به قلم خانم اسرا دوغان از سوی پژوهشکده حج و زیارت تدوین و منتشر شده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب مذکور تحقیق جدیدی است که با رویکرد پژوهشی – تحلیلی به موضوع حج گزاری مسلمانان روسی در دوره های مختلف تاریخی می پردازد.

مؤلف کتاب، خانم اسرا دوغان تلاش خود را دربارۀ "حج گزاری روس ها" در دورۀ عثمانی و قاجاریه با بهره گیری از اسناد موجود در ایران و ترکیه مبذول داشته، موفق گردیده تحلیلی جامع از اوضاع مسلمانان حج گزار و مسیرهای آنان در این سفر معنوی و رویدادهای پیش آمده ارائه نماید.

این اثر در چندین فصل تنظیم شده است:

فصل اول «سفرنامه های حجاج مسلمان ماوراءالنهر و ترکستان» نام گرفته که هفت عنوان شامل: «حج گزاری مسلمانان روسیه»، «حجاج مسلمان روسیه، از گذشته تا امروز»، « دولت عثمانی و سفرهای حج مسلمانان ترکستان (از دوره تزار تا امروز)» و... می باشد.

«گزارش ها و سفرنامه های منتخب از اتباع مسلمان توسط دولت روسیه» عنوان فصل دوم است که دو موضوع: «مکه، شهر مقدس مسلمانان (داستان یک زائر) و «سفرنامه» را دنبال می کند.

فصل سوم با عنوان «گزارش ها و سفرنامه های منتخب از اتباع غیر مسلمان توسط دولت روسیه» ارائه شده که به سه موضوع: «سفر به عربستان»، «سفر به شهر جده» و «حج مسلمانان به مکه» می پردازد.

«سفرنامه هایی که توسط خود مسلمانان به صورت شخصی نوشته شده» عنوان فصل چهارم را به خود اختصاص داده و با موضوعات: «سفرنامه»، «یادداشت های مرجانی» و حج نامه» ارائه شده است.

فصل پنجم با نام «پیوستها» بوده و شامل: «حج نامه های تاتارهای قازان»، «استانبول در حج نامه هایی به زبان تاتاری» و «نگاهی به پیشینه حج گزاری قزاق ها» می باشد.

کتاب «حج گزاری مسلمانان روسیه» به قلم خانم اسرا دوغان از سوی پژوهشکده حج و زیارت تدوین و توسط مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در 691 صفحه با قیمت 18000 تومان انتشار یافته است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب با شماره های: 64512003-021 و 378388400-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha