جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دعای عرفه

حوزه/اگر شخصى گناهکار نتواند در شب‌هاى با برکت قدر، خود را در معرض نسيم رحمت الهى قرار دهد و آمرزيده شود، او تا سال آينده بخشوده نمى‌شود مگر اين که عرفه را درک کند.

حجت الاسلام حمید سلامت، معاون تهذیب مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شادگان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، روز عرفه از اعیاد عظیم اسلامی خواند و اظهار داشت:  اگر چه روز عرفه به عنوان عید نامیده نشده اما روزی بسیار بزرگ و دارای شان و جایگاهی بلند بوده که خداوند متعال نیز بندگانش را در این روز به عبادت و طاعت خویش فراخوانده است.

وی، روز عرفه هم شان و هم پای لیالی قدر عنوان کرد و گفت: آنچه از روايات و دعاهاي اهل بيت(ع) در اين روز به دست مي آيد نشانگر اهمیت آن در مناجات با پروردگار است، چنانکه امام صادق(ع) فرمود:«اگر شخصى گناهکار نتواند در شب‌هاى با برکت ماه رمضان به ويژه شب‌هاى قدر، خود را معرض نسيم رحمت الهى قرار دهد و آمرزيده شود، او تا سال آينده بخشوده نمى‌شود مگر اين که عرفه را درک کند و از امتيازات آن روز بهره‌ گيرد».

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) شادگان، با اشاره به تاثیر دعای و اجابت آن در روز عرفه بیان داشت: در روایات آمده كه حضرت امام زین العابدین(ع) در روز عرفه صدای سائلی را كه از مردم كمك می نمود شنید، و به او فرمود: وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می كنی در این روز و حال آن كه امید می رود در این روز برای بچه های در شكم كه فضل خدا شامل آنها شود و سعید گردد.

استاد حوزه علمیه خوزستان، به بیان دلیل نام گذاری روز عرفه پرداخت و اظهار داشت: عرفات نام جایگاهی است كه حاجیان در روز عرفه (نهم ذی الحجه) در آنجا توقف می كنند و به دعا و نیایش میپردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مكه مكرمه باز می گردند و وجه تسمیه آن را چنین گفته اند كه  مردم در این جایگاه به گناه خویش اعتراف می کنند و در نقل دیگری آمده که جبرائیل هنگامی كه مناسك را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

وی در پایان سخنان خود روز عرفه را مقدمه ای جهت تعالی و رشد انسان دانست و بیان داشت: در روز عرفه شناخت حقيقى خداوند ‌متعال بيشتر امکان‌پذير است چرا که آن روز روایات و دعاهایی جهت افزایش معرفت و آگاهى وارد شده است که به واسطه آن تقرب‌ الى‌الله بهتر درک می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha