یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام طاحونی

حوزه/ امام جمعه تیران گفت: فضیلت روز عرفه، به ویژه از ظهر تا غروب آن، همراستا با ماه مبارک رمضان است ، زیرا در روایات آمده اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشد امید به آمرزش در عصر روز عرفه داشته باشد.

حجت الاسلام علیرضا طاحونی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه اعیاد و مناسبت‌های ماه ذی الحجه فرصتی برای تقویت و گسترش ارزش‌های دینی در جامعه و تقویت معنویت در انسان است،  اظهارداشت: دعای عرفه یکی از مناسبت‌های مهم این ماه است که همه مردم در کنار هم دیگر با امام حسین(ع) در این دعا همراه شده و از جنبه‌های معنوی آن بهره‌مند می‌شوند که این برنامه در شهرستان تیران و کرون ، به ویژه در آستان مقدس امامزاده احمد(ع) انجام می‌شود.

امام جمعه تیران در مورد معنای روز عرفه و اینکه چرا این روز به عنوان «عید» در مفاتیح ذکر شده، گفت: روز عرفه یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. اگر چه در روایات اسم عید برای این روز قید نشده، اما سیره علما و مومنین و بزرگان دین همیشه این چنین بوده که این روز را به عنوان روز عید تلقی می کرده اند.

وی افزود: خداوند متعال در چنین روزی بندگان خودش را به عبادت و اطاعت خود فرا خوانده و خوان جود و احسانش را برای بندگانش گسترانیده است، در این روز بندگان خدا از کرم و بخشش الهی استفاده می کنند و شیطان از پیشگاه خدا رانده شده، بیشتر از همه ایام در این روز خشمناک است، زیرا لطف خداوند متعال شامل همه بندگان شده است.

این استاد حوزه اصفهان،  درباره فضایل این روز نیز گفت: فضیلت این روز به گونه ای است که انجام هر نوع عبادت در این روز فضیلتش بیشتر از بقیه ایام ذکر شده، گاهی زیارت امام حسین(ع) در این روز را در مقابل ثواب هزار حج یا عمره یا جهاد ذکر کرده اند، این روز، روز ویژه ای است و بستگی دارد به اینکه بندگان خدا چگونه ارتباطشان را با خدا برقرار کنند؛ هر میزان این ارتباط قوی تر و مستحکم تر باشد، قطعاً به همان میزان هم از فیض پروردگار احدیت هم بهره مند خواهیم شد.

امام جمعه تیران در مورد روز عرفه گفت: فضیلت روز عرفه، به ویژه از ظهر تا غروب آن، همراستا با ماه مبارک رمضان است. در روایات آمده است اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشد امید به آمرزش در عصر روز عرفه داشته باشد.

وی  با بیان اینکه روز عرفه، تجلی عشق به خدا و معرفت الله است بیان داشت:  این روز عرفه نامیده شد به خاطر اینکه این زمان، زمان مناسب برای معرفت الهی است و بهترین متن برای این معرفت، دعای عرفه ابی عبدالله الحسین(ع) و حضرت امام سجاد(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha