جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مویدی قمی

حوزه/مرحوم آيت الله مؤيدي قمي در سال ۱۳۲۰ هجري شمسي در شهرمقدس قم در ميان يک خانواده مذهبي که به فضائل نفساني معروفند ديده به جهان گشود.

خبرگزاری «حوزه» شمه ای از زندگانی این  استاد فرهیخته را منتشر می‌کند.

تولد

آيت الله مؤيدي قمي در سال 1320 هجري شمسي در شهرمقدس قم در ميان يک خانواده مذهبي که به فضائل نفساني معروفند ديده به جهان گشود.

تحصيلات 

آيت الله مؤيدي قمي، بعد از يادگيري فنون ادب و علوم قرآني در مدرسه ابتدايي شايگان قم(1367 ه - ق) مشغول خواندن دروس کلاسيک گرديد و ديپلم را به طور متفرقه خواند. سال ورود وی به حوزه علميه قم قبل از بناي مسجد اعظم ( مسجد حضرت آيت الله بروجردي) در سال 1338 بوده است، وي نخست ادبيات عرب و مغني و مطول و سيوطي و حاشيه ملا عبدالله ...(منطق) و لمعه را نزد اساتيد بنام حوزه علميه قم همانند آيت الله سلطاني طباطبايي – مرحوم آيت الله مشکيني – مرحوم آيت الله ستوده و مرحوم آيت الله محقق داماد سپري نمود.

اساتيد

بعد از سپري نمودن دروس سطح نزد اساتيد معظم، توفيق يافت دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آيات عظام، حائري يزدي فرزند مؤسس حوزه علميه قم، آيت الله ميلاني، آيت الله العظمي گلپايگاني، رهبر کبير انقلاب آيت الله العظمي امام خميني(ره) زانوي ادب بر زمين زند  و قبل از نهضت در امتحانات خارج فقه (سطح4)- قبل از ارتحال آيت الله العظمي بروجردي- شرکت کرده  و داراي اجازه نقل احاديث و روايات و اجتهاد از بعضي از مراجع معظم تقليد بود.

فعاليت هاي علمي و پژوهشي آموزشي

آیت الله مویدی مدتي در دانشگاه امام حسين(ع) تهران تدريس کرد و چند سال در دانشگاه زاهدان مشغول تدريس گرديد . با روحيه خستگي ناپذير علاوه بر تدريس در ارتش جمهوري اسلامي در تهران نيز مشغول فعالیت های تبلیغی و تربیتی بود.

فعاليت هاي پژوهشي

تحقيقات و تطبيقات گسترده اي بين مجلدات کتاب بحارالانوار قديم با بحارالانوار جديد انجام داد.

وی از سال1362 عضو فعال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و چندين سال امام جماعت و رئيس هيئت امناي مسجد حسني در شرق تهران بود.

تدريس

این استاد حوزه علمیه قم، از همان ابتداي طلبگي مشغول تدريس گردید.

وی ابتداء به تدريس مقدمات پرداخته و کتب سيوطي ، مغني، حاشيه ملا عبدالله (منطق ، باب حادي عشر) و ادبيات را به مدت 7 سال تدريس نمود.

بعد از آن به تدريس سطوح پرداخته ، وی کتاب لمعه را به مدت 20 سال در مدرسه فيضيه تدريس نمود و علاوه بر آن کتب معالم و قوانين ، رسائل و مکاسب و کفايه را در مدرسه مرحوم حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني در 5 دوره کامل به پايان رسانده اند.

وی درس خارج اصول را در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی و خارج فقه را در مدرسه فیضیه از سال 1375 آغاز کرد.

تفسير موضوعي قرآن کريم

آيت الله مؤيدي قمي  بر اين اعتقاد بود قرآن بايد در زندگي انسان حضور فعال و چشمگير داشته باشد، لذا انس با قرآن و تفسير و تدريس آن را از دير زمان سرلوحه خود قرار و جزء برنامه اصلي زندگي خود نموده بود.

ابتدا به تدريس و تفسير موضوعي قرآن کريم (تفسير آيات توحيد برهان ، فطرت ، نظم، وجوب و امکان صرف الوجود، حرکت، فقر و غناء ، تمانع، علمي ، صديقين، علت) پرداخت. سپس آيات صفات باري تعالي( ثبوتيه، سلبيه، کماليه، جلاليه، جماليه) را تفسير نمود.

تفسیر ترتیبی

این استاد  حوزه علمیه قم  پس از تدريس موضوعي به تدريس تفسير ترتیبی قرآن روي آورد و از سال 1379 تاکنون مشغول تدريس و تأليف تفسير قرآن کريم بود.

نهج البلاغه:

آيت الله مؤيدي قمي با انديشه بازو تفکر شگرف با توجه به اين که کتاب نهج البلاغه همچون حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) مظلوم مانده است بر آن شد که به تدريس اين کتاب پربار همت گمارد و متجاوز از ده سال مشغول تدريس اين کتاب بود و موفق گرديد دو دوره کامل کلمات قصار را تدريس نموده و تاکنون نيمي از خطب امير بيان و تمام نامه هاي حضرت را به طور کامل تدريس نمود.

مبارزات سياسي

آيت الله مؤيدي قمي از شاگردان فقهي ، اصولي سياسي و انقلابي امام خميني(ره) بود.

هنگامي که حرکت انقلابي و اعتراض آميز امام خميني عليه سياستهاي ضد اسلامي و آمريکاپسند محمدرضاشاه پهلوي آغازشد، از سال1342به صورت جدي و فعال وارد ميدان مبارزات سياسي شد و شانزده سال با وجود فراز و نشيب هاي فراوان، شکنجه ها، تبعيدها و زندان ها مبارزه کرد و از هيچ خطري نهراسيد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي

آيت الله مؤيدي قمي پس ازانقلاب اسلامي نيزهمچنان پرتلاش به فعاليت هاي ارزشمنداسلامي پرداختند و همچنين درايام دفاع مقدس به عنوان مبلّغ وريئس حوزه علميه زاهدان باحضورخودموجب دلگرمي رزمندگان اسلام درطول دوران دفاع مقدس بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صادقی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام اسم اصلی ایشون "محمدرضا موید زاده" است که در لیست اسامی 465 نفر هم وجود دارد. لذا ایشان رحلت کرده اند