جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: یک طلبه باید تفقّه در دین داشته باشد و منظور از تفقّه در دین نیز فهم عمیق از دین است. اگر طلبه نتواند فقیه باشد، به جمع درست و سالمی نسبت به گزاره های دینی نخواهد رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حوزه علمیه هامبورگ که از سال 2013 شروع به کار کرده است، روز چهارشنبه 7  اکتبر 2015 برای ترم جدید آغاز به کار نمود. در این حوزه علاوه بر حلقه درس طلاّب مبتدی، برای روحانیون و فضلای هامبورگ نیز درس خارج فقه تدریس می شود. یادآور می شود مدارک این حوزه مورد تأیید جامعه المصطفی العالمیه قم می باشد.

مراسم شروع سال تحصیلی جدید با حضور اساتید، روحانیون و طلاب (خواهران و برادران) از ملّیت های مختلف، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و میهمانان ویژه این مراسم از جمله حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر انصاری از دفتر مرجعیت اعلای شیعه، حجت الاسلام والسملین رجایی از جامعة المصطفی العالمیة برگزار گردید.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ: طلبه باید فقیه بشود

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از شروع سال تحصیلی جدید و تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های مدیر آکادمی اسلامی آلمان افزودند: لازم است در این مراسم از زحمات حجّت الاسلام والمسلمین ترابی که هم متخصّصانه و هم متعهّدانه وارد این عرصه مهم تربیتی شده اند تشکر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات جامعه از یک طلبه و روحانی واقعی اشاره کرد و افزود:  یک طلبه باید تفقّه در دین داشته باشد؛ چراکه امام صادق(ع) فرمودند: « اذا أراد الله بعبدٍ خيراً زهّده في الدنيا و فقّهه في الدين. هرگاه خدا خير بنده اي را بخواهد او را نسبت به دنيا بي رغبت و نسبت به دين فقیه می نماید.» منظور از تفقّه در دین نیز فهم عمیق از دین است. اگر طلبه نتواند فقیه باشد، به جمع درست و سالمی نسبت به گزاره های دینی نخواهد رسید.

توقّع دوم جامعه از یک روحانی، ورع و تقواست. البته خود ورع و تقوا نیز ابزارِ دقت و فهم است. بدون شک طلبه وقتی صاحب تقوا و اخلاص شود، می تواند با رفتار و کردار خود به تبلیغ دین خدا بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: من به شما طلاب حوزه علمیه هامبورگ که توفیق حضور در مدرس معارف امام صادق(ع) را یافته اید تبریک می گویم. این را بدانید که این توفیق بزرگی است که خداوند به دوستان و مومنان واقعی عنایت می کند. خیلی ها شب ها بیدارند، اما توفیق به زبان آوردن نام حق را ندارند بخاطر موانعی که برای خود ایجاد کرده اند. خیلی ها علاقه به یادگیری معارف اسلام ناب محمدی را دارند، امّا امکان حضورشان در این نوع محافل و مراکز علمی و معنوی نیست. خوشا به حال شما که در این میدان سربازی امام زمان (عج) حضور پیدا کرده اید و آماده اید با تمام قوا به امر علم آموزی و مجهّز شدن به سلاح علم و معنویت اقدام نمایید.

هدف از طلبه شدن، تزکیه و تعلیم معارف دین خداست

سخنران دیگر این جلسه حجّت الاسلام والمسلمین محمّدباقر انصاری، امام اسبق مرکز اسلامی هامبورگ بودند. وی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به طلاّب و اساتید، با اشاره به آیه 2 سوره مبارکه جمعه، هدف از تعلیم و تربیت در اسلام را تزکیه نفس بیان نموده و افزودند: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» اوست كه در ميان مردم بى‏سواد، پيامبرى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگى‏هاى فكرى و روحى پاكشان كند و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، آنان قطعاً پيش از اين در گمراهى آشكارى بودند. هدف اصلی از تعلیم و تربیت و طلبه شدن تزکیه و تعلیم معارف دین خداست که انبیاء الهی نیز به همین دلیل مبعوث شده اند.

وی در ادامه از معرفت و شناخت خداوند به عنوان اولین مرحله طلبگی یاد نموده و افزودند: اولین مرحله طلبگی خداشناسی است. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: « أوّلُ العلم مَعرفةُ الجَبّار و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه » اگر غیر از این باشد انسان هم خودش منحرف می­شود و هم جامعه را آلوده میکند. « اذا فسَد العالِم فسَد العالمَ ». برای بهره مندی مناسب از فضای حوزه علمیه مطالعه کتاب هایی چون منیة المرید و آداب المتعلمین بسیار شایسته و بلکه بایسته است که جزء دروس حوزه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری گفت: عزیزان من بدانید که این راه، راه انبیا و صلحا و بزرگان است و شما با سایرین متفاوت هستید. لذا رفتار و سلوک شما باید برای دیگران الگو و اسوه باشد و سعی کنید به فرموده قرآن کریم «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» باشید. حضور شما، حرف و سکوت شما، خوردن و پوشش شما، همه و همه الگوی دیگران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha