پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مراسم عزاداری دهه اول محرّم در مسجد امام علی(ع) هامبورگ

حوزه/ در شب ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی در مسجد امام علی(ع) هامبورگ به ­گونه­ ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن­های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد، انبوه جمعیت در راهروها، طبقه همکف و نیز در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی در دهه نخست محرم 1437 به مدت دوازده شب، از  چهارشنبه 14 تا یکشنبه 25 اکتبر 2015 با حضور صدها تن از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام از ملیّت­های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

حضور انبوه جوانان در عزاداری

ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان در میان عزاداران حسینی بود که بیش از همیشه جلوه می­نمود. این جوانان با تشکیل گروه های نوحه خوانی و سینه زنی به این مجلس معنوی، شور و زیبایی خاصی بخشیده بودند.

امسال نسبت به سال­های گذشته جمعیت بیشتری برای عزاداری به مرکز می آمدند و از همان شب اول محرّم خیل جمعیت، شبستان مسجد را پر نمود. در شب ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به ­گونه­ ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن­های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد، انبوه جمعیت در راهروها، طبقه همکف و نیز در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.

برنامه سخنرانی و مداحی در طول دهه عاشورا

در این شب­ها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء از برنامه قرائت ادعیه، بیان احکام شرعی توسط برادر ارجمند آقای سید محسن آل­­ بتول، سخنرانی خطیب ارجمند حجّت ­الاسلام والمسلمین حسینی اراکی و مداحی ذاکر اهل بیت آقای مهدوی نژاد بهره­ مند می­ شدند.

محور اصلی سخنرانی های خطیب توانا حجّت ­الاسلام والمسلمین حسینی اراکی «جلوه های عقلانیت در نهضت حسینی(ع)» بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات، تشریح و تبیین گردید. ایشان در بخشی از سلسله­ سخنرانی­های خود اساس نهضت امام حسین(ع) را مبتنی بر معرفت، حکمت و خردورزی بیان نموده و افزودند: نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) جلوه های متعددی همچون جلوه های عرفانی، عاطفی، حماسی، اخلاقی و ... دارد؛ لکن یکی از مهم ترین جلوه های این نهضت مقدّس، عقلانیت و خردورزی این حرکت عظیم است. وقتی انسان حادثه عظیم کربلا را بررسی می کند، می بیند رفتار امام حسین(ع)، اهل البیت(ع)، انصار و اصحاب آن حضرت از آغاز تا پایان، مبتنی بر معرفت، حکمت و خردورزی است.

برگزاری برنامه های فرهنگی

شایان ذکر است همزمان با مراسم سخنرانی و عزاداری در صحن مسجد امام علی علیه السلام، برنامه های آموزشی و فرهنگی جداگانه ای  برای کودکان در مهد کودک و نیز برای نوجوانان در محل آکادمی مرکز با حضور حجت الاسلام والمسلمین توت­چی فتیدهی برگزار می گردید.

مهم ترین برنامه های تدارک دیده شده برای نوجوانان در این ایام عبارت بود از:

1ـ پخش انیمیشن­های مذهبی متناسب با محرم و واقعه عاشورا و نیز در زمینه اخلاق و رفتار عملی معصومین(ع)

2ـ پخش اینفوگرافی و روزشمار واقعه عاشورا و توضیح درباره یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام و شهدای کربلا و بیان نکات معنوی و اخلاقی و تربیتی متناسب با سنین

3ـ برگزاری مراسم سینه زنی توسط دو نفر از نوجوانان حاضر در جلسه

4ـ اجرای مسابقه نقاشی با موضوع محرم و عاشورا

5ـ تهیه تصاویر با محتوای دینی و روایات کوتاه مرتبط با تصاویر جهت رنگ آمیزی و توضیح درباره متن و موضوع نقاشی و اهداء جوایز از طریق قرعه کشی

6ـ اهداء جوایز به نفرات برتز مسابقات فکری و ورزشی

  برنامه شب عاشورا

لازم به ذکر است در ویژه برنامه روز عاشورا، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه خادمان و خدمتگزاران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم و خصوصاً جوانان از ملّیت های مختلف در مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع)، افزود: امسال در بسیاری از مساجد و مراکز اسلامی سراسر اروپا و نیز آمریکا مجالس دهه اول محرم با استقبال بیشتر و پرشورتر از سالهای گذشته برگزار شده است؛ چراکه بشر امروز به دنبال معنویت، عقلانیت و عدالت است. امام حسین(ع) تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه خیلی از متفکّرین و اندیشمندان غیراسلامی نیز گواهی می دهند که امام حسین(ع) یک شخصیّت جهانی است. چنانکه می بینیم در این ایام حتی غیرمسلمانان نیز در برخی از کشورها همچون عراق و ایران مراسم عزاداری برگزار می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha