پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ترابی امام جمعه موقت هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام ترابی گفت: نمونه‌هاي فراوانی در زندگی عملی مشاهده می کنیم که نشان می دهد هر انسانی، کوچک یا بزرگ مایل به حفظ احترام و کرامت خويش است؛ به گونه ای که اگر احترام وی حفظ نشود احساس رنج و آزار و اذیت روانی به او دست می دهد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین ترابی امام جمعه موقت هامبورگ در خطبه ­های نماز جمعه این هفته در ادامه بحث آثار مثبت خانواده و همسرداری به بیان اهمیت و ضرورت احترام و تکریم در خانواده پرداخت.

مطلب اوّل: احترام الهی انسان 

حجت السلام ترابی گفت: انسان از بُعد فردى موجودى است كه به‌طور ذاتى و فطرى دوست‌دار كرامت، شخصيّت، آبرو و نيازمند احترام است. نمونه‌هاي فراوانی در زندگی عملی مشاهده می کنیم که نشان می دهد هر انسانی، کوچک یا بزرگ مایل به حفظ احترام و کرامت خويش است؛ به گونه ای که اگر احترام وی حفظ نشود احساس رنج و آزار و اذیت روانی به او دست می دهد و این احساس ممکن است او را از تعادل خارج کند و روان او را بیمار سازد. بنابراین نیاز به احترام بخشی از حقیقت وجود انسان است و وقتی به قرآن کریم مراجعه می کنیم می بینیم که در این کتاب آسمانی، مبانی نظری و روشهای عملی احترام به بهترین وجه آموزش داده شده و الگو سازی شده است. از نظر قرآن کریم اوّلین و بزگترین تكريم انسان از سوى خود خداوند سبحان است که به نحو مطلق در مورد انسان بما هو انسان فرمود: لَقَد كَرَّمنا بَنى ءادَمَ (اسراء/17، 70).

وی سپس افزود: برخی از مصادیق تکریم و احترام الهی به انسان را می توان چنین برشمرد:

1ـ انسان را به بهترين صورت آفريد: لَقَد خَلَقنَا الاِنسـنَ فى اَحسَنِ تَقويم» (تين/95،4)،

2ـ خود را با آفريدن او أحسن الخالقين خواند: فَتَبارَكَ اللّهُ اَحسَنُ الخــلِقين». (مؤمنون/23، 14)

3ـ ملائكه‌ را ـ با همه مدارجی که دارند (انبياء/21، 26) ـ  مأمور فرمود به سوی آدم سجده کنند: «فَاِذا سَوَّيتُهُ و نَفَختُ فيهِ مِن رُوحى فَقَعوا لَهُ سـجِدين» (ص/38، 72)،

4ـ مقام خلافت الهى را به انسان اعطا فرمود: «و‌اِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلـئِكَةِ اِنّى جاعِلٌ فِى الاَرضِ خَليفَةً» (بقره/2، 30).

5ـ انسان را مستحق پيمان دانست و آنان را شاهد بر خدایی خود گرفت: و‌اِذ اَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنى ءادَمَ مِن ظُهورِهِم ذُرِّيَّتَهُم و اَشهَدَهُم عَلى اَنفُسِهِم اَلَستُ بِرَبِّكُم قالوا بَلى» (اعراف/7،172)

6ـ آن‌چه در آسمان‌ها و زمين است براى انسان مسخّر ساخت: اَلَم تَرَوا اَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَكُم ما فِى السَّمـوتِ و ما فِى الاَرضِ» (لقمان/31، 20)

افزون بر اين، آيات بسيارى در قرآن کریم وجود دارد كه در آن، حرمت «جان» آدمى (انعام/6، 151)، «مال» (بقره/2، 188)، و «عرض و آبروى» وى (نساء/4، 148; نور/24،23) مطرح شده و در اين جهات احكامى نيز تشريع كرده است.

مطلب دوم: مصادیقی از احترام در خانواده

امام جمعه موقت هامبورگ در ادامه سخنان خود گفت: احترام به پیامبر و اهل بیت شریفش، احترام به پدر و مادر ، احترام به فرزندان دختر و پسر، احترام به فامیل، احترام به استاد و احترام به همه انسان ها از آموزه های قرآنی است که در خانواده باید آموخته شود تا انسان احساس کرامت کند و وقتی احساس کرامت کند دیگر خود را با معصیت و گناه در نمی آمیزد: من کرم علی نفسه لم یهنها بالمعصیة.

مطلب سوم: ابعاد اجتماعی احترام

وی افزود: احترام از خانواده شروع می شود ولی در حوزه شخصی محدود نمی ماند و ابعاد اجتماعی وسیع تری می یابد. اساسا احترامی که در خانواده مطرح می شود زمینه و مقدمه ای است برای فهم معنای محترم بودن خویش و محترم دانستن دیگران. کسانی که در خانواده به درستی تربیت نشده باشند و احترام ندیده باشند و یا احترام به دیگران را نیاموخته باشند در جامعه مشکل ساز خواهند بود. و کسانی که در جامعه مورد بی احترامی قرار بگیرند ممکن است در جهت تقابل کارهای ناپسندی مرتکب شوند که از نظر ناظران مردود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha