سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
آیت الله ناصری - یزد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: جنس های نامرغوبی که در بازار وجود دارد نتیجه تفکر سودمحور بودن است چون این افراد به جای اینکه به فکر خدمت به مردم باشند در فکر سود بیشتر اند.

به گزارش خبرنگار«حوزه» از یزد، آیت الله محمد رضا ناصری ، امروز در مجمع بسیج استان یزد که در فرهنگسرای غدیر یزد با حضور مسئولین ارشد استان و اقشار مختلف بسیج برگزار شد اظهار داشت: در کارگرو های بسیج بر روی سواد رسانه ای و زیر بنای فکری و استقلالی جوانان که امروز درگیر شبکه های اجتماعی و رسانه ها هستند باید کار ویژه ای صورت گیرد و به نوعی رشد عقلانی و فکری در جوانان نهادینه شود تا آن ها به راحتی تحت تأثیر هرگونه خبر و تحلیلی که در شبکه های اجتماعی و رسانه ها مطرح می شود قرار نگیرند.

رشد عقلانی جوانان مانعی در برابر شبهات فضای مجازی

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه باید برای سامان دادن به افکار نوجوان از معلمان و دانش آموزان مدارس شروع کرد افزود: این آموزش ها باید به نحوی باشد که افراد در مسیر بصیرت و آگاهی قرار گیرند تا اخبار و تحلیل هایی که به گوششان می رسد را با اندیشه و قدرت انتخاب خود تجزیه و تحلیل، و بهترین آن را انتخاب کنند.

امام جمعه یزد خطاب به دانشگاهیان و روحانیون بسیجی حاضر در جلسه توصیه کرد: در تهیه جزوه ها، کتب درسی و دیگر برنامه های تربیتی دانش آموزان به منظور رشد عقلانی دانش آموزان به عنوان سرمایه های این کشور  ورود  کنید.

وی با اشاره به آیه 17 و 18 سوره زمر اذعان داشت: خداوند در این سوره می فرمایند «فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿۱۷﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾ یعنی اینکه "پس بندگانم را بشارت ده، آنان که به سخن گوش فرامى‏دهند(مى‏شنوند)و از بهترین آن پیروی مى‏كنند اينان در واقع همان خردمندان هستند"» در واقع واژه يَسْتَمِعُونَ در این آیه مراد شنیدن صرف نیست بلکه قدم اول شنیدن است آنچه مهم است تحلیل و بررسی آن مطلب و تبعیت از بهترین سخن است.

وی گفت: باید به گونه ای سطح تفکر و تعقل نوجوانان را بالا برد که اگر نوجوانی خبری را از شبکه های ماهواره ای شنید بر روی آن تعقل و تفکر کند و اگر درست نبود آن را رد کند نه اینکه آن را قبول و دوباره در سطح جامعه تکرار کند.

امام جمعه یزد، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر در این روایت می فرمایند «اگر می خواهی عقل کسی را بسنجی یک سخن و حرفی را به او بزن اگر دیدی او این سخن تو را زود قبول کرد بدان که وی نادان است و اگر این سخن را هم بدون هیچ تحقیق و بررسی بازگو هم کرد بدان که او احمق است و عقل سلیمی ندارد چون نه قبول کردنش با فکر بوده است و نه بازگو کردنش».

وی با بیان اینکه دو امتیاز تفکر و تعقل در کار ها و تصمیم گیری ها را امام راحل داشت اضافه کرد: باید به گونه ای کار شود که در مواجه با تحلیل ها و مسائل مختلف، قدرت انتخاب بهتر را به جوانان و حتی سیاسیون و تصمیم سازان ارائه دهیم.

آیت الله ناصری با بیان اینکه نمی توان به امید دولت در حل مشکلات نشست گفت: چون دولت در جو کار بسیاری از مشکلات را نمی بیند بنابراین باید برای حل مشکلات با دیدی جامع برنامه ای مدون و قابل پیاده سازی را در اختیار دولت قرار دهیم.

دستورات رهبری در خصوص فضای مجازی و افزایش نسل روی زمین

نماینده ولی فقیه در استان یزد، با اشاره به اینکه متاسفانه دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی، افزایش جمعیت و.. بر روی زمین مانده است تاکید کرد: برای پیشبرد کارها در فضای مجازی مثلا به 15 نفر نمی شود اکتفا کرد و با توجه به اینکه امکان حذف فضاهای مجازی مقدور نیست، حوزه، و دانشگاه و بسیج باید با همکاری یکدیگر حداقل مضرراتی که در فضاها و شبکه های اجتماعی وجود دارد را حذف کنند ویا یک جایگزینی برای آن طراحی کند.

رشد بصیرتی افراد  تقویت شود

رئیس مجمع بسیج استان یزد خاطرنشان کرد: از اقدامات زیر بنایی که باید برای جلوگیری از تأثیرات منفی فضاهای مجازی بر روی ذهن و فکر بچه ها کرد، رشد بصیرتی افراد است تا به راحتی افراد تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند و برای مثال اگر نوجوان ما دید یک فوتبالیستی مدلی عجیب را بر روی موهای خود پیاده کرده است سریع از او تقلید نکند.

وی یادآور شد: باید برای استقلال و حفظ هویت شخصی افراد تلاش کنیم و در کنار توجه ویژه به فضای مجازی برای جلوگیری از فروپاشی خانوده ها و جدا شدن پسر ها و دختر ها از کانون خانواده و افزایش انس و الفت در خانوده ها و جلوگیری از تمایل افراد به تنها زندگی کردن چاره ای اندیشید.

سودمحوری، وام، عدم جدیّت در اجرا سدهای پیش روی اقتصاد مقاومتی

وی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: در بخش صنعت باید صرف نگاه سود محوری در بخش های دولتی، بازرگانی و صنعت  تغییر کند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه بخش دولتی  نباید کار را تنها برای درآمد و درصد سود بیشتر انجام دهد تصریح کرد: اگر تفکر سود محوری به جای خدمت به مردم ادامه داشته باشد، اقتصاد مقاومتی با چالش روبه رو خواهد شد و پا نمی‌گیرد چرا که تنها فکری که داریم این است که سود بیشتر داشته باشیم.

تفکر خدمت به مردم باید جایگزین تفکر سودمحوری شود

آیت الله ناصری تصریح کرد: اگر بتوان این عقیده را ایجاد که صنعت و کار کردن و تجارت نه برای سود بیشتر بلکه برای خدمت بیشتر باید انجام شود و به فکر سود به اندازه ای باشیم که آن صنعت ادامه حیات دهد، تمام مشکلات اقتصادی کشور و مردم مرتفع می‌شود.

سود پفک بیشتر از چادر مشکی است!

وی گفت: جنس های آشغال و نامرغوبی که در بازار وجود دارد نتیجه تفکر سودمحور بودن است چون این افراد به جای اینکه به فکر خدمت به مردم باشند در فکر سود بیشتر اند.

وی به خاطره ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: زمانی از یکی از کارخانه داران خواستم که اقدام به ایجاد کارخانه چادر مشکی کند اما وی در پاسخ گفت پفک و نوشابه سود بیشتری دارد!.

 شریک جایگزین وام شود

وی گفت: مشکل دومی که در صنعت و اقتصاد داریم این است که هر کسی که قصد احداث یک کارخانه دارد همه امیدش به این است تا به او وام دهند اما باید دانست که صنعتی که به بانک وابسته باشد به مشکل برخواهد خورد.

 وی گفت: راهکار این کار برای اینکه هم مشکلات بانک ها و هم متقاضیان حل شود این است تا افراد برای فراهم کردن سرمایه مورد نظر به جای وام گرفتن بسته به مبلغی که نیاز دارند، شریک بگیرند.

در اجرای قانون نباید سلیقه ای برخورد کرد

وی، سومین مشکل در خودکفایی صنعت را عدم جدیّت در اجرا دانست و ادامه داد: در اجرای قانون نباید سلیقه ای برخورد کرد زیرا مشاهده می شود زمانیکه رئیس جمهور دستوری را می دهد تا سیر اداری طی شود و آن دستور به فرد مجری برسد تغییرات زیادی می کند.

وی اضافه کرد: د رکنار جدیت در اجرای امور می بایست کار ها را به اهم و مهم تقسیم بندی کرد و اگر برنامه ای مدون در این زمینه طراحی شود مشکلاتمان در زمینه اقتصاد حل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha