سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
 دیدار معاون بین الملل حوزه علمیه با شخصیت های دینی اندونزی

حوزه/ رئيس سازمان نهضت العلماي اندونزي با اشاره به وضعيت امروز جهان اسلام گفت: در اين روزها مسلمانان بيش از هر زمان به اتحاد نياز دارند و از اين رو بايد بكوشيم تا در اين راستا اهتمام و تلاش داشته باشيم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه در ادامه سفر خود به اندونزی با شخصیت های برجسته دینی و فرهنگی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

ملاقات با رئيس سازمان نهضت العلما

حجج اسلام و المسلمین زماني و مصباحي مقدم و همچنين سفير ايران در اندونزي با دكتر سعيد عقيل سراج رئيس سازمان نهضت العلما ديدار و گفتگو كردند.

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه در اين ديدار گفت:‌ در ایران اسلامی مشکلی به نام شیعه و سنی وجود ندارد و برادران اهل سنت ما با اینکه حدود 10 درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می دهند، اما دارای مناصب سیاسی و کرسی پارلمانی هستند.

معاون بين الملل حوزه علميه بيان داشت: اهل تسنن در ايران مساجد بسياري دارند كه در آن به عبادت و فعاليت مي‌پردازند و يك فضاي كاملا مناسب براي آنها ايجاد شده است.

همچنين در اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين دكتر مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز طي سخناني ابراز داشت:‌ فضاي همكاري ميان دو كشور ايران و اندونزي وجود دارد و بايد تلاش كنيم تا اين فضا و ارتباط گسترش يابد.

وي بيان داشت: اندونزي بزرگترين كشور جهان اسلام است كه تعداد مسلمانان آن بسيار زياد است و اين ظرفيت خوبي است كه بايد از آن استفاده كرد تا دو کشور ایران و اندونزی در مجامع جهانی و به خصوص کشور های اسلامی نقش کلیدی ایفا نمایند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز دز این دیدار بر آمادگی بیش از کذشته برای ایجاد ارتباط علمی و دینی میان اندونزی و به خصوص سازمان نهضت العلما با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود.

در اين جلسه پرفسور دكتر سعيد عقيل سراج رئيس سازمان نهضت العلماي اندونزي نيز به وضعيت امروز جهان اسلامي اشاره كرد و گفت: در اين روزها مسلمانان بيش از هر زمان به اتحاد نياز دارند و از اين رو بايد بكوشيم تا در اين راستا اهتمام و تلاش داشته باشيم.

وي گفت: حضور داعش در منطقه نگران كننده است و اين براي جهان اسلام خوب نيست و موجب مي‌شود تا چهره رحماني اسلام خدشه دار شود.

در اين ديدار شخصيت هاي ايراني از پرفسور دكتر سعيد عقيل سراج رئيس سازمان نهضت العلماي اندونزي دعوت كردند تا در ايران حاضر شده تا علاوه بر بازديد از ايران نظرات معتدل وي نيز گسترش يابد.

ديدار با وزير دين اندونزي و شرکت در نماز جمعه بزرگترين مسجد جاكارتاديدار معاون بین الملل حوزه با  شخصيت هاي مسلمان انگليسی

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه با حضور در مسجد استقلال در بزرگترين نماز جمعه شهر جاكارتا شركت كرد. مسجد استقلال بزرگترين مسجد شهر جاكارتا به شمار مي‌رود كه در آن نماز جمعه اقامه مي‌شود و هزاران نفر از مردم اندونزي در اين مراسم شركت مي‌كنند.

در حاشيه اين حضور حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه با وزير دين اندونزي آقای لقمان حکیم سیف الدین ديدار و مورد استقبال وزير قرار گرفت.

همچنين معاون بين الملل حوزه علميه با امام بزرگ مسجد استقلال و همچنين امام جمعه اين مسجد نيز ديدار و گفتگو كرد.

ديدار با معاون رياست سازمان محمديه

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه با معاون رياست سازمان محمديه ديدار و گفتگو كرد.

در اين ديدار دكتر هجريانتو ياسين طاهاري معاون رياست سازمان محمديه طي سخناني ضمن خير مقدم به حجت الاسلام و المسلمين دكتر زماني ابراز داشت: تا الان هفت بار به ايران سفر كرده‌ام كه اغلب آنها در جايگاه سياسي بنده بوده است.

وي عنوان داشت: همكاري ميان دو كشور ايران و اندونزي بايد روز به روز بيشتر شود و سازمان محمديه و حوزه علميه مي توانند تعاملات بسيار نزديكي با هم در زمينه آموزشي و پژوهشي داشته باشند.

دكتر هجريانتو ياسين طاهاري عنوان داشت: 174 دانشگاه در بعد آموزشي داريم كه از اين تعداد 20 دانشگاه جامع است كه دانشگاه‌هاي جامع ما در حدود 30 هزار دانشجو دارد.

وي تصريح كرد: ما در قالب‌هاي مختلف آموزشي آماده همكاري هستيم و حتي در زمينه تحصيل دكتري نيز آمادگي داريم دانشجويان را داشته باشيم.

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه نيز در اين ديدار بر ضرورت نگاه تمدني به معارف اسلامي تاكيد كرد و گفت: معارف اسلامي را نبايد جز به جز نگاه كرد و بلكه بايد به عنوان تمدن مورد بررسي قرار داد.

معاون بين الملل حوزه علميه به موضوع اسلامي سازي علوم اشاره كرد و گفت: ايران در اين زمينه پيشتاز است و مي كوشد علوم را با نگاه قرآنی به جهان عرضه نماید.

وي بيان داشت: ما آمادگي داريم كه در اين زمينه نیز با با سازمان محمدیه همکاری نماییم.

حجت الاسلام و المسلمين زماني به بررسي سير تحول تاريخ تمدن اسلامي اشاره كرد و ادامه داد: بايد اين سير را بررسي كنيم كه تا با پشتوانه تمدن قدیم به تمدن جدید قرآنی و اسلامی دست پیدا کنیم.

 معاون بين الملل حوزه علميه گفت: بنده پيشنهاد مي كنم كه تبادل كتب علمي و همچنين تبادل اساتيد و دانشجويان صورت پذيرد و از سوي ديگر نشست‌هاي تخصصي و سفرهاي علمي كارشناسان صورت گيرد.

ديدار با رئيس دانشگاه علوم قرآن جاكارتا

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه با پرفسور دكتر نصرالدين عمر قائم مقام سابق وزارت دين و رئيس دانشگاه علوم قرآن جاكارتا ديدار و گفتگو كرد.

در اين ديدار دكتر نصرالدين عمر قائم مقام سابق وزارت دين و رئيس دانشگاه علوم و قرآن جاكارتا ضمن خوش آمد گويي به معاون بين الملل حوزه علميه خواستار ارتباط هر چه بيشتر بين اين دانشگاه و حوزه علميه شد.

وي گفت: يكي از اقدامات ما اين است كه بين مذاهب برادري ايجاد كنيم و بكوشيم تا مذاهب به يكديگر نزديكتر شوند. بايد اختلاف‌ها را فراموش كرده و به اتحاد برسيم و هيچ كسي حق ندارد همديگر را منحرف كرده و يا كافر بداند.

پرفسور دكتر نصرالدين عمر قائم مقام سابق وزارت دين و رئيس دانشگاه علوم و قرآن جاكارتا ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي ما دعوت پيروان نهضت العلما و سایر سازمان ها براي وحدت است و نگاه ما يك نگاه تقريبي در جهان است.

وي به تشكيل اتحاديه تبليغ راديويي و تلويزيوني در اندونزي اشاره كرد و گفت: اين اتحاديه كار تبليغي انجام مي دهد و تاكنون 60 نفر از مبلغان بزرگ عضو آن هستند و وظيفه تبليغ در راديو و تلويزيون را بر عهده دارند و اینجانب مسوولیت این اتحادیه را نیز به عهده دارم.

پرفسور دكتر نصرالدين عمر بيان داشت: به مبلغان هم توصيه كردم كه كار تبليغي خودتان را انجام دهيد و به اختلاف ها كاري نداشته باشيد و حتي به اتحاديه نيز تاكيد كردم كه از مبلغان افراطي به هيچ عنوان استفاده نكند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه ابراز داشت:‌ قبلا در خصوص شخصيت علمي، سياسي و فرهنگي شما شنيده بودم و بسيار خوشحالم كه اين ديدار فراهم آمده تا بتوانيم با شما ديداري داشته باشيم.

وي با اشاره به موضوع عرفان و توجه به خداوند گفت: اگر انسان عارف الي الله شد مي تواند كارهاي خود را به خوبي دنبال كند و از تعصب‌ها دست برداشته و در گسترش اسلام بكوشد.

معاون بين الملل حوزه علميه با تاكيد بر گسترش وحدت ميان مسلمانان گفت: همه مذاهب اسلامي با هم برادر هستند و بايد با يكديگر وحدت داشته باشند و توطئه دست دشمن ندهند.

حجت الاسلام و المسلمين زماني گفت: در ايران همه مذاهب در كنار هم زندگي مي كنند و حتي اهل تسنن صاحب كرسي‌هاي قدرت سياسي هستند و به راحتي فعاليت مي كنند و ما با آنها مشکلی نداريم.

وي با اشاره به موضوع تكفيري‌گري گفت: اين موضوع امروزه براي جهان اسلام و امت اسلامي يك خطر است و داعش و وهابيت امروزه تلاش مي كنند تا چهره اسلام را مخدوش كنند.

معاون بين الملل حوزه علميه با بيان اينكه داعش دست پرورده صهيونيست و استكبار است گفت: در سال 2000 دشمن از ترويج اسلام به هراس افتاد و به همين دليل به فكر تخريب چهره رحماني اسلام بود و به همين دليل داعش را ايجاد كرد تا اسلام را خشن معرفي كرده و از گسترش آن جلوگيري كند.

استاد حوزه علميه تاكيد كرد: آمريكا و اسرائيل و اروپا براي سرپا بودن داعش پول خرج مي كنند و نتيجه فعاليت آنها اين است كه جامعه بشري نسبت به اسلام بدبين شده و چهره اسلام خشن جلوه داده شد.

در پايان اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين دكتر زماني معاون بين الملل حوزه علميه به ارائه شش پيشنهاد پرداخت.

  1. تبادل نظام هاي آموزشي ميان دانشگاه علوم قرآن جاكارتا و حوزه علمیه قم و نیز جامعه المصطفي
  2. دیدار های علمی میان اساتید دو کشور
  3. برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی
  4. ارتباط اتحادیه رادیو و تلویزیون در ایران با شبکه مبلغان اندونزیایی
  5. برکزاری دوره ویژه کوتاه مدت برای دانشجویان دوره دکتری
  6. دیدار مجلس العلمای اندونزی با علمای اهل سنت و شیعه ایران

پرفسور نصر الدین عمر با استقبال از پیشنهادات فوق اعلام آمادگی نمود که با پیگیری طرفین موارد فوق انجام پذیرد.

ديدار با رئيس اتحاديه حافظان و قاريان قرآن كريم

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه با دكتر عقيل منور وزير اسبق دين و رئيس اتحاديه حافظان و قاريان قرآن كريم اندونزي دیدار کرد.

در این دیدار ديدار پرفسور دكتر عقيل منور رئيس اتحاديه حافظان و قاريان قرآن كريم اندونزي طي سخناني ابراز داشت: بنده 20 سال عضو نهضت العلما بوده و به عنوان وزير دين اندونزي نيز فعاليت كرده‌ام.

وي اظهار داشت: تاكنون 9 بار به ايران سفر كرده‌ام و با توجه به اينكه داور مباحث قرآني هستم در مسابقات قرآني نيز حضور فعال داشته ام.

پرفسور دكتر عقيل منور با اشاره به فعاليت‌هاي رايزني فرهنگي سفارت گفت: رايزني فرهنگي سفارت در جاكارتا اقدامات بسيار خوبي انجام مي دهد و اهتمام ويژه اي به مسائل قرآني و ديني دارد كه اين بسيار ارزشمند است.

وي به موضوع تفاسير قرآن كريم در اندونزي اشاره كرد و گفت: در دوره وزارت بنده دوره دکتری رشته های علوم اسلامی در دانشگاه ها تاسیس شد.

همچنين در اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه طي سخناني ابراز داشت:‌ موضوع اهتمام و توجه به آيات و مفاهيم قرآني در جمهوري اسلامي ايران بسيار مورد تاكيد است و مي كوشيم تا در اين راستا با همه توان تلاش و فعاليت داشته باشيم.

وي ادامه داد: در ايران تفاسير قرآن كريم بسياري نوشته شده است كه از جمله آن مي توان به تفاسير مراجع عظام تقليد از قبيل تفسير آيت الله جوادي‌آملي، آيت الله مكارم شيرازي و آيت الله سبحاني اشاره كرد.

حجت الاسلام و المسلمين زماني به تفسير مقارن اشاره كرد و گفت: ايران در اين زمينه پيشرفت داشته و توانسته روش‌هاي تفسيري را نسبت به هم نزدیک نماید. در حال حاضر 300 تفسير قرآن كريم داريم و 1000 تفسير نيز به صورت ناقص و کامل وجود دارد.

معاون بين الملل حوزه علميه به علم قرائت اشاره كرد و گفت: در اين زمينه اساتيد برجسته‌اي در ايران فعاليت مي كنند كه از جمله آنها مي توان به استاد شهيدي پور و ساير اساتيد اشاره كرد كه در اين زمينه به پيشرفت‌هايی رسیده اند.

وي با اشاره به رشته قران و علوم گفت: در اين زمينه نيز تلاش هایی انجام شد و در اين خصوص 10 رشته قرآني از جمله قرآن و پزشكي، قرآن و مديريت، قرآن و علوم تربيتي، قرآن و روانشناسي و.... را ایجاد نموده ایم.

ديدار با خانم لورن بوت از شخصيت هاي مسلمان انگليسیديدارمعاون بین الملل حوزه با خانم لورن بوت از شخصيت هاي مسلمان انگليسی

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه با خانم لورن بوت از شخصيت‌هاي فرهنگي مسلمان انگليس ديدار و درباره وضعيت مسلمانان ايران و انگليس بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار خانم لورن بوت گفت: بنده نسبت به فرهنگ ايراني و به ويژه تمدن و اشعار ايراني علاقه بسيار زيادي دارم؛چرا كه داراي مفاهيم بسيار بلندی است.

وي كه خبر از انتشار كتاب شعرهاي ايراني به ديگر زبان‌ها نداشت، وقتي اين موضوع را متوجه شد بسيار خوشحال شده و گفت: اشعار شعراي فارسي و ايراني بسيار ارزشمند و تاثيرگذار است و بايد گسترش يابد.

حجت الاسلام و المسلمين زماني معاون بين الملل حوزه علميه نيز در اين ديدار گفت: ايران اسلامي مهد تمدن و شكوفايي است و به بركت نظام اسلامي ايران هم رنگ و بوي ديني به خود گرفته و هم تمدن ايراني در آن حفظ شده است.

وی سپس به تبیین و توضیح آثار برجای مانده از شعرا و حکمای ایرانی پرداخت و برای همکاری های بیشتر ایشان با مراکز ایرانی، مرکز اسلامی لندن را به ایشان معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha