شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معصومه ابتکار

حوزه/ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در موزه فقه وزندگی، تفاهم نامه همکاری با موسسه موضوع شناسی احکام فقهی را امضا کرد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر ابتکار شامگاه دوشنبه در مراسم انعقاد تفاهم نامه موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور که در موزه فقه و زندگی برگزار شد، با ابراز خرسندی از بازدید موزه فقه و زندگی، گفت: تشکیل این موسسه، اقدام شایسته ای بوده که با تایید مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

وی افزود: این موسسه می تواند در پیشبرد و معرفی مسائل فقهی به مردم و بررسی جنبه های علمی تخصصی موثر باشد.

معاون رئیس جمهوری به پیوند موضوعات فقهی و زیست محیطی اشاره کرد و گفت:   امروز موضوعات جدید، نیازمند موضوع شناسی هستند تا جهت دهنده و قطب نمای حرکت جامعه دین دار باشند.

ابتکار با اشاره به فتوای صریح حرام بودن شکار تفننی از سوی مقام معظم رهبری، ابراز داشت: امروز حیات وحش و تنوع زیستی ایران در معرض تهدید جدی و کاهش جمعیت گونه ها به دلیل شکار غیرمجاز قرار دارد.

وی افزود: ناآگاهی یکی از دلایلی است که افراد با پیشینه های مختلف به شکار غیرمجاز می پردازند و به همین دلیل باید به تبیین معارف دین در این زمینه پرداخت. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم تبیین اطلاعات علمی گونه های جانوری در موزه فقه و زندگی تاکید کرد و ابراز داشت: بسیاری از گونه های جانوری، شکارممنوع هستند و باید براساس تکلیف انسانی از این گونه ها حفاظت کنیم.  

وی با اشاره به تاکیدات دین در حفظ حقوق دیگران، اظهار داشت: این اصل در مسئله آلودگی هوا مورد غفلت واقع شده است چرا که برخی افراد به معاینه فنی خودروهای شخصی نمی پردازند و زمینه ساز ضرر به خود، دیگران و جامعه می شوند.  

معاون رئیس جمهوری بر لزوم هم افزایی نگاه علمی و فقهی تاکید کرد و ابراز داشت: با استفاده از ظرفیت علمی و فقهی می توان به اصلاح رفتار مردم در زمینه های مختلف نظیر شکار و آلودگی هوا پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با استقبال از گسترش همکاری های مشترک این نهاد با موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، گفت: زحمات و اقدامات  شایسته این موسسه حوزوی در زمینه محیط زیست قابل تقدیر است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha