شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محیط زیست

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به برگزاری دومین سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ اشاره داشت و گفت: این سمینار با حضور اندیمشندان داخلی و خارجی در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت سال ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر مهناز مظاهری صبح امروز در همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید برگزار شد، با بیان اینکه خداوند در نخستین سخن خود به رسول اکرم(ص) فرمود که اجزای طبیعت را بخواند که پروردگاری دارد، اظهار داشت: ما مسلمانان تلاش می کنیم رفتار پیامبر اسلام را الگوی رفتاری خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه گفتار حضرت رسول اکرم(ص) در قالب احادیث نبوی سرچشمه هدایت در راستای شناخت شریعت است، تصریح کرد: همچنین آیات متعددی در قرآن کریم تاکید کرده اند که اسراف، عملی نادرست است. 

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه همواره تعادل شکننده اکوسیستم در اسلام مدنظر بوده است، ابراز داشت: دستورات اسلامی بر لزوم حفظ اکوسیستم در جهت حیات پایدار برای نسل بشر تاکید دارد.

مظاهری افزود: تاکیدات دین مبین اسلام بیانگر جایگاه متعالی انسانی است و معضلات محیط زیستی نشانگر قدرناشناسی بشر از پروردگار می باشد.

وی با بیان اینکه قوانین و شرع اسلام همواره به طور جامع مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی را مدیریت کرده است، تصریح کرد: امروز متاسفانه شاهد منفعت طبی های نامشروع در جوامع انسانی و نادیده گرفتن اصول و قوانین در دنیای معاصر هستیم که در صورت عدم توقف این مسئله، شاهد تهدید موجودیت بشر و نابودی حیات خواهیم بود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست همچنین توسعه فناوری را یکی از عوامل معضلات محیط زیست عنوان کرد و گفت: فناوری، دستاوردهای بزرگی داشته است اما دگرگون کننده زندگی بشر در عرصه نابودی محیط زیست نیز بوده است.

مظاهری در ادامه با اشاره به اینکه نخستین همایش اسلام و محیط زیست در سال 1378 توسط سازمان حفاظت محیط زیست در تهران برگزار شد، گفت: هدف این همایش تبیین دیدگاه ها و نظرات اسلام در عرصه محیط زیست و توجه مردم به این مباحث بود.

وی افزود: نخستین سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ در سال 1380 با مشارکت مجامع علمی و صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار شد و اهداف آن دسترسی به راهبردها و راهکارها و ایجاد فضای جدید فکری در جهت حل معضل مشکلات محیط زیست بود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: دومین سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت سال 1395 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/313/33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha