سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام عماد

حوزه/ اگر تحولات نسبت به زمان سنجیده شود، راضی کننده است اما اگر متناسب با ماموریت حوزه و انقلاب اسلامی بررسی شود، رضایت بخش نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد امروز در چهارمین اجلاسیه معاونان پژوهش مدیریت های استانی و منطقه ای که در ساختمان اداری مالی  حوزه های علمیه برگزار شد، معاونت پژوهش را چشم دیده بان حوزه های علمیه در تحولات علمی دانست و اظهار داشت: معاونان پژوهش استانی باید تمام جریانات علمی معارض، معاند و هم سو حوزه های علمیه را رصد کند.

وی افزود: همچنین معاونان پژوهش باید از واقعیت های علمی حوزه، کشور و جهان آگاه باشند و به ستاد و مدیریت های استانی اطلاع رسانی مناسبی کنند.  

*لزوم ارائه تصویر روشنی از جریانات فکری روحانیت

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه بر ضرورت شناخت جریانات علمی دنیا تاکید کرد و ابراز داشت: معاونان پژوهش باید نسبت به جریانات علمی و تحولات علوم حوزوی تسلط داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: امروز تصویر روشنی از جریان شناسی علمی فکری روحانیت و روحانیون در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به این که برخی انسان های فاضل با سابقه تحصیلات حوزوی مسیر دیگری را در پیش گرفتند، اظهار داشت: معاونان پژوهشی باید همانند چشم های بینا، جریانات علمی و فکری حوزه را مشاهده کرده و براساس آن به تحلیل و آسیب شناسی بپردازند تا همه ما را از آینده نامناسب برحذر دارند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بر لزوم توجه معاونان پژوهشی استانی به نگاه «پژوهش معبر تولید دانش است» تاکید کرد و گفت: مهم ترین ویژگی حوزه علمیه، علمی بودن به لحاظ محتوا و روش است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با یادآوری اینکه معاونان پژوهشی استانی دیده بانان حوزه علمیه در رصد تحولات علمی هستند، ابراز داشت: نقش کلیدی و فلسفه وجودی معاونت پژوهش ارائه راهبردهای مناسب برای حضور جدی حوزه های علمیه در عرصه های علمی است.

*لزوم راهبری تولید دانش دینی

معاون پژوهش حوزه های علمیه اجرای مدیریت کلان تولید دانش دینی در سح کلان، مورد نیاز است، اظهار داشت: مدیران موثر ما باید در رصد و راهبری جریان تولید دانش دینی اهتمام داشته باشند.

*ضرورت آگاهی از تحولات پژوهشی

حجت الاسلام والمسلمین عماد در ادامه بر ضرورت مطالعه مستمر معاونان پژوهشی استانی به جریانات علمی تاکید کرد و گفت: معاونان پژوهشی استانی باید از تحولات جاری حوزه های علمیه، وضعیت مجلات علمی، انجمن های علمی، مراکز پژوهشی و مناسبات علمی حوزه آگاه باشند.  

وی با اشاره به توفیقات حاصل شده در دهه اخیر، ابراز داشت: در طی دهه اخیر، نگاه ها نسبت به پژوهش علمی، موجه و رشد یافته شده است.

*هر طلبه سالانه یک مقاله بنویسد

معاون پژوهش حوزه های علمیه با قدردانی از حمایت های شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه که فضای بسیار مناسبی را برای این امر فراهم کرده اند، اظهار داشت: از طلاب انتظار نگارش حداقل یک مقاله در طی سال وجود دارد،

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: این انتظار زمانی نمود پیدا می کند که ما امروز شاهد ظرفیت های فراهم شده برای این مطالبه هستیم.

*تاکید بر آموزش پژوهش محور

وی یادآور شد: مجموع مصوبات و رویکردهای شورای عالی حوزه بر لزوم آموزش پژوهش محور تاکید دارند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات عرصه پژوهش در حوزه اشاره داشت و گفت: اگر تحولات نسبت به زمان سنجیده شود، راضی کننده است، اما اگر متناسب با ماموریت حوزه و انقلاب اسلامی بررسی شود، رضایت بخش نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به اینکه امروز قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی برگرفته از قدرت علمی یک کشور هستند، افزود: امروز جهان در اختیار کشوری خواهد بود، که در فرماندهی جریان علم توانمندتر باشد.

*لزوم تدوین علمی الگوهای انقلابی

وی یکی از عوامل شکست جریان بیداری اسلامی را عدم ارائه الگوی مناسب عنوان کرد  و گفت: باید با کار علمی و برنامه ریزی مدل های تحولی را ارائه داد تا انقلاب ها به انحراف کشیده نشوند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نسبت به اجرای تکالیف خود عقب هستیم.

*حاکمیت نگاه پژوهش محوری در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عماد در ادامه با بیان اینکه امروز نگاه پژوهش محوری در حوزه های علمیه حاکم است، ابراز داشت: البته مشکلات معاونان پژوهشی استانی و منطقه ای باید رفع شود تا این معاونت به توفیقات بیشتری دست یابد.

وی همچنین برتاسیس معاونت پژوهشی مستقل در تمام مدارس تاکید کرد و گفت: 5 نمره پژوهش یکی از برنامه های مهم ما و معاونت آموزش است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: یکی از برنامه های دیگر بحث «آموزش پژوهش» است که ان شاءالله در این زمینه مصوبه ای را از شورای عالی حوزه دریافت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد یادآور شد: در نظام آموزشی جدید، دو واحد آموزش پژوهش الزامی است و دو واحد نیز اختیاری می باشد که بسیاری از مدیران استانی تصمیم به اجرای آن را دارند.

*جشنواره علامه حلی یک فرصت بزرگ پژوهشی

وی در بخش دیگری از سخنان خود علامه حلی را یک فرصت بزرگ پژوهشی دانست و ابراز داشت: کیفیت آثار دوره هفتم با آثار دوره نخست قابل قیاس نیست و نشان دهنده ارتقای کیفیت مقالات می باشد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه بر لزوم توجه مدیریت های استانی به جشنواره علامه حلی تاکید کرد و گفت: این جشنواره امسال در 15 استان برگزار می شود که امیدواریم سال آینده در 25 استان اجرا شود.

*شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عماد همچنین از شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر در حوزه خبر داد و ابراز داشت: براساس آخرین مصوبه، نخبگان کسانی هستند که حداقل 40 ساله باشند و فعلیت های تامی پیدا کرده اند و در عرصه های علمی، اخلاقی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی در سطح ملی تاثیرگذار هستند.

وی در پایان با بیان اینکه مدیریت های استانی مسئول امر شناسایی نخبگان و استعداد برتر هستند، ابراز داشت: همچنین براساس مصوبه شب گذشته هیئت امنا، طلبه های مستعد تا چهل سال سن در پایه ها و مقاطع مختلف مقدمات، سطح یک، سطح دو، سطح سه و سطح چهار که از معدل خوبی برخوردار هستند و شرایط مصوبه را دارند، می توانند تشکیل پرونده دهند و بعد از گذراندن مصاحبه های علمی تخصصی، حمایت مالی و علمی می شوند. 

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha