جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رزاقی

حوزه/ دشمنان از نقش محوری و اساسی امام حسین(ع) در واقعه کربلا آگاه بودند، بنی امیه می دانست حرکت امام حسین(ع) الگویی برای بشریت در طول تاریخ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان شامگاه یکشنبه با حضورآیت الله العظمی نوری همدانی، آیات گرامی، امینی، خرازی، حسینی بوشهری، خاتمی، علوی بروجردی، ممدوحی، فاضل لنکرانی، فقیهی؛ حجج اسلام والمسلمین شهرستانی، طاهری خرم آبادی، آشتیانی، ربانی، کلباسی، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، مسئول دفتر جامعه مدرسین و جمعی از اساتید حوزه در منزل آیت الله مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه های علمیه و قائم مقام جامعه مدرسین برگزار شد.               

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی سخنران این مراسم در سخنانی با اشاره به آیه 29 سوره بقره «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُم ما فِي الأَرضِ جَميعًا ثُمَّ استَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبعَ سَماواتٍ»، اظهار داشت: آیات قرآن کریم در تعابیر مختلف تاکید می کند که انسان در نظام هستی از جایگاه خاصی برخوردار است و محور عالم است.

وی همچنین با اشاره به آیه 13 سوره جاثیه «وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ»، ابراز داشت: در خدمت قرار دادن  آسمان ها و زمین برای بشر، نشان از محور بودن انسان در عالم است.

این استاد حوزه افزود: در صورتی که بشر، محور عالم دانسته شود، انسان های ارزشی که در راس این هرم قرار دارند، نقش اساسی تری را ایفا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به دگرگونی انسان ها در گذر زمان و شکل گیری جبهه حق و باطل، گفت: حرکت گروهی از انسان ها به سمت حقیقت طلبی و شهادت در راه خدا، نشان دهنده این است که بشر نیز می تواند به درجه ای از عظمت دست یابد که معیار و سنجشی برای ارزیابی رفتار دیگران شود و شاهدی بر اعمال در روز قیامت باشد.

وی، عمل انسان را در دگرگونی ها و تحولات اجتماعی یک نقش کلیدی دانست و ابراز داشت: بر این اساس، انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) که در یک رتبه بسیار عالی قرار دارند، کلیدی ترین نقش را در عالم ایفا می کنند.

این محقق دینی با تاکید بر اینکه باید نقش ائمه معصومین(ع) را در هر پدیده و حادثه ای به دقت مورد مطالعه قرار داد، افزود: اهل بیت(ع) با توجه به عصمت و پاکی خود، نقش بی خطا و آموزنده ای دارند که انسان ها باید آن را در مناسبات فردی و اجتماعی الگو قرار دهند. 

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به آیه 33 سوره احزاب «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»، گفت: بزرگان ما معتقدند هیچ گونه گرایشی مبتنی بر لغزش دیدگاهی و عملی در اهلبیت(ع) وجود ندارد و به همین دلیل تک نسخه عالم وجود هستند.

وی با اشاره به عقیده علمای اهل سنت درباره عصمت اهل بیت(ع) افزود: فخر رازی معتقد است علاوه بر اینکه گناه و خطایی در اهل بیت(ع) وجود ندارد، از مسائل بی فایده نیز، به دور هستند.

کارشناس علوم دینی نقش حجت خدا را در وقایع و حوادث بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید رفتار امام و حجت را به عنوان یک کلاس و کتاب آموزنده مورد مطالعه قرار داد.

*ائمه معصومین(ع) بهترین آموزگاران بشر هستند

حجت الاسلام والمسمین رزاقی افزود: در هر دوره زمانی باید حجت خدا بر روی زمین حضور داشته باشد تا انسان ها از الگویی بی خطا به عنوان آموزگاران بشر، درس گیرند.

وی با بیان اینکه حجت خدا در نظام تکوینی نقشی محوری و بی نظیر دارد، ابراز داشت: همچنین باید این نقش را در تشریع نیز مورد توجه قرار داد؛ در حوزه اندیشه و عمل باید کسی باشد تا شرع را به درستی تبیین کند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ضرورت تشکیل حکومت دینی نیز بر اساس این اصل است تا حاکم دین، اختیار و قدرت هدایت جامعه را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه دست انسان ها باید به عنصری دست یابد که در تمام ابعاد آموزگار بشر هستند، گفت: انسان با صرف انجام اعمال و واجبات به بهشت نمی رسد.

*حجت خدا زمینه ساز دستیابی انسان به بهشت است

وی با بیان اینکه انسان بدون حجت خدا نمی تواند به بهشت برسد، گفت: انسان با امیرالمومنین(ع) به بهشت می رسد؛ افراد زیادی نماز خواندند اما تیشه به ریشه نماز زدند؛ تکالیف، واجبات و عبادات ما را به «حجت خدا» می رساند و «حجت خدا» ما را به بهشت می رساند.

*جایگاه عاشورا به وجود امام حسین(ع) گره خورده است

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه محوری حضرت سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا، گفت: ارزش کربلا و عاشورا به وجود حجت خدا گره خورده است؛ نقش اساسی کربلا را امام حسین(ع) برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی افزود: تحولات بزرگ اجتماعی با نام پدیدآورنده شناخته می شوند و به همین دلیل مقام معظم رهبری می فرمایند «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست».

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه دشمنان از نقش محوری و اساسی امام حسین(ع) در واقعه کربلا آگاه بودند، ابراز داشت: بنی امیه می دانست حرکت امام حسین(ع) الگویی برای بشریت در طول تاریخ خواهد شد و نابود کننده تفکر آنهاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha