دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هتل عباسی اصفهان

حوزه/ مسئول امور حقوقي و اوقافی حوزه علميه اصفهان با اشاره به وضعیت موقوفات حوزوی این استان، گفت: اغلب موقوفات و مدارس اوقافی که در حال حاضر موجود است، به زمان صفویه باز می گردد که اوج شکوه و عظمت تشیع نیز به آن دوران تعلق دارد.

حجت الاسلام هادي احمدي، مسئول امور حقوقي و اوقافی حوزه علميه اصفهان در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در اصفهان با بيان اين كه وقف به معناي توقف خودپرستي و هديه اي بي منت براي خلق مي باشد، گفت: در قرآن كريم آيات فراواني در خصوص وقف وجود دارد كه با عنوان باقيات الصالحات،‌ خيرات و صدقات و انفاق آمده است.

وي خاطرنشان كرد:‌ وقف ميراث 1400 ساله شيعه است و بخش مهمي از آنچه كه نهضت امام حسين عليه السلام را تقويت کرده است، فرهنگ وقف مي باشد و به همين خاطر‌ وقف يكي از پرثواب ترين نعمات الهي مي باشد.

مسئول امور حقوقي و اوقافي حوزه علمیه اصفهان افزود: اين بخش از سال 1387 با دستور مديريت حوزه علميه اصفهان، آيت الله طباطبايي ن‍ژاد و پيگيري حجت الاسلام والمسلمين باطني، جانشين حوزه استان، شروع به فعاليت كرد و تا كنون بيش از 10 مدرسه علميه جزء اماكن وقفي استان اصفهان شناسایی شده اند.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به قدمت وقفیات حوزه علمیه اصفهان، بیان داشت: تا قبل از قرن دوم، مدارس در مساجد استقرار داشته، اما از قرن دوم و سوم به بعد مدارس از مساجد جدا شده و حالت مستقل پیدا کردند.

وی اضافه کرد: اغلب موقوفات و مدارس اوقافی که در حال حاضر موجود است، به زمان صفویه باز می گردد که اوج شکوه و عظمت تشیع نیز به آن دوران تعلق دارد.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: وقف نامه هایی که در حال حاضر موجود است به زمان صفویه و قاجاریه بر می گردد، برای مثال مدرسه امام صادق(ع) که در گذشته آن را مدرسه سلطانی یا مادرشاه می نامیدند، به اواخر دوره صفویه مربوط می شود که آثار بسیار باشکوهی است.

حجت الاسلام احمدی، مجموعه هتل عباسی اصفهان را در سراسر دنیا مشهور و معرف آثار تاریخی این شهر دانست و تصریح کرد: هتل عباسی که جنب مدرسه علمیه امام صادق(ع) قرار دارد از جمله رقبات این مدرسه است و قسمت باغ یعنی عرصه و عیان آن طبق اجاره نامه سال 1336، متعلق وقف است.

وي در خصوص احياء و شناسايي موقوفات حوزوی، افزود: با بررسي كتب قديمي و نقشه هايي كه تهيه نموديم، مصمم شديم اين امر را در اولويت كاري خود قرار دهيم و تا كنون مدارس علميه مريم بيگم،‌ فتحيه،‌ شاهزاده ها (حكيم)، مباركيه، عصمتيه، مركز تربيت معلم حضرت زينب سلام الله عليها و ...  احيا شده اند.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: از دیگر مدارس وقفی اصفهان می توان به صدر بازار، صدر خواجو، جد کوچک و جد بزرگ، امام صادق(ع)، کاسه گران، نیماورد و نوریه اشاره کرد، البته دو مدرسه کاسه گران و نوریه دارای متولی است؛ یعنی غیرمتصرفی اداره اوقاف است و تحت نظر متولی اداره می شوند.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که مدرسه صدر بازار دارای موقوفاتی از جمله سرای حداد و پاساژ صدر است، اضافه کرد: در خیابان وحید نیز مکانی وجود دارد به نام بیشه عبدالله خان، که آن مکان نیز وقف مدرسه صدر بازار است.

*مدرسه صدر بازار، داراي حدود 400 رقبه است

وی با اشاره به این که مدرسه صدر بازار حدود 400 رقبه دارد، بیان داشت: حدود 200 رقبه این مدرسه مزروعی است که درآمد ناچیزی دارد.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: مقداری از مغازه های اطراف بازار نجارها و مقداری زمین کشاورزی در جرقویه نیز از جمله موقوفات حوزه علمیه اصفهان است.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به این که در حال حاضر شهرستان های نائین، سمیرم، خوانسار، شهرضا و اردستان بیشترین موقوفات حوزه علمیه استان را دارند، گفت: مدرسه ای که در زمان های قدیم به مدرسه شازده ها یا حکیم معروف بوده در خیابان حکیم پشت مدرسه صدر بازار اصفهان قرار گرفته و یکی از مکان هایی است که تاکنون شناسایی و احیای آن در دستور کار قرار دارد.

وی به دیگر اماکن احیا و شناسایی شده اصفهان اشاره کرد و افزود: مدرسه علمیه الماسیه که در گذشته به دست کسبه و مردم افتاده بود، دیوار آن عقب رفته و به عنوان پارکینگ از آن استفاده می شد، اما با پیگیری هایی که صورت گرفت دیوار این مدرسه به حالت سابق برگشته است.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: سند 6 دانگ مدرسه الماسیه موجود است، بنابراین مقرر شد که ساخت و سازی بر روی آن انجام شود. مدرسه علمیه فیضیه واقع در خیابان سروش نیز از دیگر اماکنی است که شناسایی و احیا شده که در این خصوص نیز اقدامات لازم را انجام می دهیم.

حجت الاسلام احمدی، اجارات این موقوفات در گذشته را بسیار ناچیز دانست و تاکید کرد: با توجه به پیگیری امور حقوقی و اوقافی، اجاره این مکان ها تا حدودی افزایش یافته که نسبت به قبل در خور توجه است. برای مثال می توان گفت مدرسه جده کوچک تعدادی از مغازه های اطراف و سه دانگ از تیمچه نبی و مدرسه صدر خواجو و نیز حمام شریف را دارد.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان گفت: البته باید اذعان داشت که ما بر روی اجارات حسابی باز نکرده و تنها موضوعی که برای ما مهم بوده مباحثی مربوط به نقل و انتقالات و تغییر شغل است.

وی با تاکید بر اینکه عمده درآمد موقوفات مبتنی بر تغییر شغل، نقل و انتقالات و رسیدگی به تخلفات است، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد تغییر شغل بدهد باید 3 درصد از ارزش سرقفلی و اگر کسی نیز بخواهد نقل و انتقالی صورت دهد باید 10 درصد از ارزش سرقفلی را به موقوقه پرداخت کند.

حجت الاسلام احمدي در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حديث گوهربار امام صادق عليه السلام يكي از راه هاي بقا در اين عالم، به وسيله وقف ميسر مي گردد،‌ لذا می توان با بهره گیری از آیات و روایات، فرهنگ وقف را در بین مردم ترویج داد.

313/38

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha