جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسن صادقی نسب - گناباد

حوزه/ امام جمعه گناباد گفت: گسترش امروز حوزه های علمیه نیازمند استقلال مالی است که گسترش موقوفات در این زمینه بسیار موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در گناباد با اشاره به این که وقف از اعمالی می باشد که همیشه پایدار و باقی می ماند و از صدقات جاریه محسوب می شود، ابراز داشت: : یکی از صداقات جاریه که پس از مرگ ثواب آن به بانی آن می رسد وقف بوده و این مهم از تاکیدات بزرگان دینی نیز می باشد.

این استاد حوزه، پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) را اولین واقفین معرفی کرد و اظهار داشت: حضرت علی (ع) در تابستان و در هوای گرم چاهی را حفر می کردند و وقتی به آب می رسیدند بلافاصله آن را وقف می کردند که برخی از این نوع موقوفات هنوز باقی می باشد.

امام جمعه گناباد اظهار داشت : مسئولین وظیفه دارند تا اعتماد واقفین را جلب نمایند و  زمانی اعتماد واقفین جلب می شود که به وقف به صورت دقیق عمل نمایند یعنی تمام درآمد وقف صرف راهی که مالک وقف نذر کرده است شود و زمانی که وقف به درستی عمل شود باعث تشویق مردم جهت وقف می شود.

حجت  الاسلام والمسلمین حسن صادقی نسب، وقف بر حوزه های علمیه را یکی از کارهای پسندیده از ابتدای تاسیس حوزه های علمیه دانست و افزود : حوزه های علمیه با موقوفاتی که بر آن ها می شود به استقلال مالی می رسند و این یکی از آثار خوب وقف بر حوزه های علمیه می باشد، مدیران حوزه های علمیه نیز می توانند با احیای موقوفات و استفاده صحیح حوزه را به خود کفایی  برسانند.

وی خاطرنشان کرد : حوزه های علمیه خراسان وقف های زیادی داشته اند ولی متاسفانه در زمان نادرشاه مقداری از موقوفات از بین رفت و در زمان رضاخان هم تعدادی از موقوفات به نام حکومت پهلوی شد.

امام جمعه گناباد تصریح کرد : با هزینه وقف در حوزه های علمیه «طلبه» تربیت می شود و این طلبه در خدمت اسلام می باشد و همه عمر خود را خرج اسلام می کند و از ثواب تبلیغ دین او واقف نیز سهمی خواهد داشت.

این استاد حوزه با بیان اینکه  نقش روحانیت در ترویج وقف بسیار موثر می باشد، تصریح کرد: روحانیون با تبلیغ وقف  در جامعه باعث نهادینه شدن این امر مهم شده اند.

وی گفت : دانشگاه ها و آموزش و پرورش توانسته اند با ایجاد مجمع خیّرین مدرسه ساز و خیرین سلامت اقدامات قابل توجهی انجام دهند ولی متاسفانه در حوزه های علمیه این مهم هنوز به خوبی نهادینه نشده است، هرچند اتفاقاتی هم رخ داده است .

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha