پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فتح اللهی - مشهد

حوزه/ مدیر پژوهش حوزه علمیه خراسان از رشد ۸۰ درصدی هفتمین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان در قالب ۶۰ موسسه و مرکز علمی و پژوهشی خبر داد.

حجت الاسلام صفرعلی فتح اللهی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، با معرفی هفتمین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی از ویژگی های نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان در سال گذشته، ارائه سند چشم انداز این حوزه بود، گفت: این سند در سایر مراکز علمی وجود نداشته و برای برخی مسئولان کشوری و استانی قابل توجه بوده است و به همین علت تعدادی از دانشگاه ها از آن بهره برداری کرده اند.

وی با اشاره به این که این نمایشگاه به منظور گسترش فرهنگ تحقیق، رشد فعالیت های پژوهشی طلاب و معرفی آثار علمی عالمان، مراکز و موسسه های حوزوی در راستای سند چشم انداز 20 ساله حوزه علمیه خراسان برپا شده است، آشنایی مراکز حوزوی با یکدیگر و جلوگیری از موازی کاری و نیز فعالیت در عرصه هایی که نیازمندی های حوزه علمیه و برطرف کردن مشکلات پژوهش در عرصه علوم انسانی و اسلامی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد.

مدیر پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه از رشد 80 درصدی هفتمین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان در قالب 60 موسسه و مرکز علمی و پژوهشی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه محصولات نوشتاری شامل مقاله، پایان نامه، طرح های کاربردی علوم حوزوی و موضوع های فرهنگی و مربوط به بحث های روز و نیز انیمیشن ها و کلیپ های مختلف ارائه شده است.

حجت الاسلام فتح اللهی به حضور مشاوران پژوهشی و خانواده در این نمایشگاه نیز اشاره و خاطر نشان کرد: آشنایی با منابع علوم اسلامی، نگارش مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی، پژوهش در زمینه سنت و سیره رضوی با رویکرد اجتماعی و کلامی، حمایت از پایان نامه های مرتبط با سنت و سیره و آموزش سیر تدوین کتاب، در قالب کارگاه ها و مشاوره های گوناگون برای بازدیدکنندگان ارائه می شود.

مدیر پژوهش حوزه علمیه خراسان، برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی را از دیگر برنامه های این نمایشگاه برشمرد و ابراز داشت: «شخصیت شناسی مقام معظم رهبری»، «راهبردهای تدوین برنامه تحصیلی»، «کرسی نقد کتاب ملحق نهج البلاغه»، «فرزندان؛ گل های زندگی»، «تمدن نوین اسلامی»، «شناخت جریان های افراطی در اسلام»، «سمینار زندگی ما»، «ضرورت و کاربرد علوم ادبی و عقلی در تحصیل علوم دینی»، «عرصه های نوین در مطالعات سلفی پژوهی» و «وحدت و حرکت های راهبردی مسلمانان» از جمله موضوعات همایش ها می باشد.

وی با اشاره به عنوان هایی مانند «هفت رویکرد جدید در تفسیر موضوعی قرآن»، «نقش دروغ در جرائم»، «بایدها و نبایدهای شبکه های اجتماعی» و «هم اندیشی معاونان پژوهشی حوزه و دانشگاه» در برنامه های تخصصی این نمایشگاه، افزود: «دیدگاه روشنفکران دینی در مقامات امامان حقیقت یا غُلُو»، «روابط گرم انسانی و توسعه پایدار از منظر قرآن و سنت»، «فرقه ها و سبک های زندگی دینی»، «برتری اسلام در بررسی اسلام و مسیحیت»، «تاثیر ادبیات عرب در فقه» و «اقتصاد مقاومتی» نیز از دیگر برنامه های تخصصی این نمایشگاه است.

مدیر پژوهش حوزه علمیه خراسان یادآور شد: آثار ارائه شده در این نمایشگاه در صورت تایید، از طریق بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی  چاپ و حتی در عرصه استانی یا کشوری معرفی می شود.

وی، درباره بازخورد و نتیجه برگزاری نمایشگاه های پژوهشی حوزویان، ابراز داشت: برخی دغدغه های فرهنگی و دینی در سطح شهر و استان با حضور بسیاری از شهردارهای مناطق مختلف مشهد در غرفه های حوزه علمیه خراسان در برخی نمایشگاه ها مطرح شده و حضور پژوهشگران حوزوی در این طرح ها مورد استقبال قرار گرفته است.

حجت الاسلام فتح اللهی با بیان اینکه این مسئولان از نزدیک با توانمندی های فرهنگی - دینی آشنا و حضور حوزه و پژوهشگران حوزوی برای ایجاد یک محله یا شهر اسلامی را خواستار شدند، اظهار داشت: با توجه به این مسئله، یکسری تفاهم نامه هایی نیز امضا شده تا برخی مشکل های فرهنگی و دینی مشهد با ارائه طرح هایی از سوی حوزویان برطرف شود.

انتهای پیام

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha