پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام گنابادی نژاد

حوزه/ علمای حوزه علمیه خراسان با دوراندیشی و استفاده از نفوذ کلام و رفتارشان سرمایه گران بها و صدقه جاریه وقف را برای حوزه باقی گذارده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد در اجلاس مدیران مدارس علمیه خراسان با بیان اینکه این حوزه بالاترین موقوفات و رقبات و درآمد حاصله از آن را در میان حوزه های علمیه کشور دارد، ابراز داشت: علمای حوزه علمیه خراسان با دوراندیشی و استفاده از نفوذ کلام و رفتارشان سرمایه گران بها و صدقه جاریه وقف را برای حوزه های علمیه باقی گذارده اند.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه با مقایسه شرایط حوزه علمیه خراسان با دیگر حوزه های علمیه همیشه دو موضوع از ویژگی های حوزه علمیه مشهد است، گفت: از گذشته طلاب مشهدی به طلبه های بی تکلف و کم مؤونه مشهور بودند اما طلاب دیگر حوزه ها از امکانات خوبی برخوردار بوده اند.

وی وجه امتیاز دیگر حوزه علمیه خراسان را پایگاه اجتماعی این حوزه دانست و اظهار داشت: بیشتر صندوق های قرض الحسنه و مؤسسات مالی که در مشهد پایه گذاری شده، با اشراف یک عالم یا روحانی بوده است و این در حوزه علمیه قم و دیگر حوزه های علمیه وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد با بیان اینکه حوزه علمیه خراسان بالاترین موقوفات و رقبات و درآمد حاصله از آن را در میان حوزه های علمیه کشور دارد، ابراز داشت: علمایی که در این حوزه علمیه، تحصیل و تدریس می کردند، دوراندیش بودند و کلام و رفتارشان در مردم نفوذ داشته و با این نفود کلام این سرمایه گران بها و صدقه جاریه را برای حوزه های علمیه باقی گذارده اند.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی در ثبت موقوفات عام در رتبه اول کشوری قرار دارد و حوزه علمیه خراسان نیز دارای تعداد بالایی موقوفات می باشد، تصریح کرد: این آمار حکایت از تلاش و حسن نظر و همت و تأثیرگذاری روحانیت در احیا و نگه داری این سنت حسنه بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان با اشاره به فتوای همه فقها در خصوص عدم توانایی مالکان حقوقی برای ایجاد موقوفه گفت: بر اساس نظر و فتوای فقها، واقف بودن فرع بر مالک بودن است و الزاماً باید یک مالک حقیقی داشته باشیم تا وقفی بوجود بیاید. بنابراین، در مواردی که مالک حقوقی است، می توانند براساس اختیارات قانونی خودشان به موقوفه مورد نظر کمک کنند تا توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به وجود طرح اوراق مشارکت وقفی در دستور کار اداره اوقاف برای ایجاد موقوفه های مشارکتی، خاطرنشان کرد: براساس این طرح افراد می توانند با سرمایه گذاری خرد و کلان در این زمینه مشارکت داشته باشند که از جمله این امور مشارکتی می توان به تأسیس بیمارستان تخصصی سرطان در تهران و بیمارستانی در شیراز و همچنین یک موقوفه مشارکتی برای حضرت زهرا(س) در مشهد اشاره کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha