دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدرسه علمیه امام باقرالعلوم

حوزه/ مدرسه باقرالعلوم(ع)، مجموعه موقوفاتی دارد، ولی هیچ بهره ای از موقوفات نصیب مدرسه نشده است!!

حجت الاسلام مهدی متولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تشریح برنامه های آموزشی مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)تهران، تربیت طلبه مهذب و دارای اخلاق حسنه را یکی از اهداف مهم تربیتی عنوان و تأکید کرد؛ یکی از برنامه هایی که تأکید فراوانی روی آن داریم، برنامه های تهذیبی است. چرا که اگر طلبه، مهذب تربیت نشود، این علم نه تنها باعث سعادت او نخواهد شد، بلکه سبب گمراهی خود و دیگران را فراهم کرده است.

متن گفتگو با مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) در ادامه می آید.

شرح مختصری از تاریخچه­ مدرسه علمیه امام باقرالعلوم(ع) بیان کنید.

مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)تهران نزدیک به 15 سال سابقه­ فعالیت دارد و از گذشته جزو حوزه های بنام تهران بود، ولی بنا به دلایلی برای مدتی بطور کامل تعطیل شد و در اختیار دارالقرآن و مهدکودک قرار گرفت. اما بعد از این اتفاق، با پیگیری های مجدد تولیت محترم و مساعدت های ویژه حاج آقا کبیریان به عنوان مسئول این حوزه، توانستیم از اول شهریور ماه مجدداً حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) را بازگشایی کرده و اقدام به جذب طلبه کنیم.

در مورد تعداد طلاب در حال تحصیل و شرایط پذیرش در این مدرسه توضیح دهید

ما در پایه های 2، 3 و 4 اقدام به جذب طلبه کرده ایم و هم اکنون مجموعاً 57 نفر طلبه داریم و سعی شده که در زمینه جذب طلبه، دقت های لازم را به کار بگیریم. همچنین به دنبال پرورش طلبه های نخبه علمی و پژوهشگر هستیم.

 طلبه هایی که در این مدرسه پذیرش می شوند، با ارائه تعهد، ملزم می شوند در کلاس های آموزشی و پژوهشی به طور منظم و فعال حضورداشته باشند، تا ما نیز بتوانیم برنامه های مد نظر را در جهت تربیت و پرورش طلاب مهذب با توان علمی قویّ به کار بگیریم.

در سال تحصیلی چه برنامه های آموزشی و علمی را جهت رشد و ارتقاء علمی طلاب برنامه ریزی کرده اید؟

یکی از برنامه های مد نظر حوزه جهت ارتقای رشد علمی و تحصیلی طلاب، غیر از کلاس های رسمی و رایج دروس حوزوی، شرکت در کلاس های فوق برنامه مثل کلاس های کارورزی است. طلبه ها ملزم هستند با حضور در این کلاس ها، دروسی را که قبلاً بصورت تئوری با استاد خوانده اند، را بصورت کاربردی و عملی فرا بگیرند.

همچنین یکی دیگر از برنامه های آموزشی، أخذ امتحان شفاهی از دورسی است که طلاب هر روز آن را با استاد مطالعه و مباحثه می کنند، این روش به ما کمک خواهد کرد تا پیشرفت درسی و علمی طلاب را همواره تحت نظر داشته باشیم و با رفع اشکالات و موانع احتمالی، به طلاب جهت یادگیری مفهومی و عمیق علمی کمک کنیم. البته مباحثه درس ها، به عنوان یک سنتِ قدیمیِ بسیار مفید نیز جزو برنامه های علمی طلاب بوده و آن ها مؤظف اند در ساعات اعلام شده و زیر نظر استاد به مباحثه­ دورس خویش بپردازند.

یکی دیگر از برنامه هایی که اصرار و تأکید فراوانی روی آن داریم، برنامه های تهذیبی است. چرا که اگر طلبه، مهذب تربیت نشود، این علم نه تنها باعث سعادت او نخواهد شد، بلکه سبب گمراهی خود و دیگران را فراهم کرده است. بنابراین طوری برنامه ریزی کرده ایم که معاونت تهذیب حوزه تقریباً بصورت تمام وقت در بین طلاب حضور داشته باشد و برنامه تهذیبی و پرورشی هر طلبه را بصورت مجزا پیگیری و رسیدگی کند. البته ارتباط معاونت تهذیب حوزه با والدین طلبه ها، ما را در اجرای برنامه های آموزشی و تهذیبی بیشتر کمک خواهد کرد.

تأمین منابع مالی مثل فراهم کردن امکانات برای طلاب و سایر فعالیت های جانبی، چگونه صورت می گیرد؟

بنده زمانی که مسئولیت مدرسه را قبول کردم، منابع مالی وجود نداشت و از جایی هم کمکی نمی شد، با همان وضع موجود کار را شروع کردیم. به طور مثال هم اکنون برای مجموعه مدیریت و معاونت های آموزش، تهذیب و پژوهش فقط یک دستگاه رایانه داریم و این مسئله به خوبی بیانگر عمق مشکلات مدرسه است. اما در عین حال تلاش می کنیم به کمک خیرین و اهالی محل و نیز مسئولین حوزه اقدام به جذب منابع مالی کنیم. البته مدرسه باقرالعلوم(ع)، مجموعه موقوفاتی دارد، ولی هیچ بهره ای از موقوفات نصیب مدرسه نشده است!!

نقش حوزه های علمیه در ایجاد امنیت پایدار در جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

حوزه های علمیه مهم ترین و غنی ترین مرکز فرهنگی و فکری مردم هستند و چنانچه مردم به دنبال الگوی فرهنگی سالم و دریافت نظرات و تفکرات صحیح و درستی می باشند، بهترین و امین ترین این الگوها حوزه های علمیه می باشند و بزرگانی همچون شهید مطهری برخاسته از همین حوزه ها هستند. لذا باید حوزه ها را تقویت کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha