یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت‌الاسلا خدری بوشهر

حوزه/ مدیر حوزه علمیه بوشهر با تاکید بر این که علم لازمه تأمین استقلال ملی و عزت امت اسلامی است، گفت: اگر حوزه و دانشگاه به هم کمک کنند، دو شعبه از یک مؤسسه‌ علمی و دینی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین رضا خدری، ظهر امروز در جمع خبرنگاران به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: منظور از وحدت، یکی شدن نیست.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب، تلاش هایی برای جدایی حوزه و دانشگاه انجام می شد، ابراز داشت: در زمان بنیانگذاری دانشگاه کرد، بنا بر جدایی از دین و حوزه گذاشته شد. دانشگاهی بر مبنای ضدیت با دین و ارزش های اسلامی بنیانگذاری شده بود و از طرف دیگر حوزه‌ی علمیه‌ای بر اساس ضدیت با تازه‌های علمی بنا شد و این باعث شد تا دو جریانی که باید کمک و مکمل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند، بنای کار کردن ضد هم را گذاشتند.

مدیر حوزه علمیه بوشهر افزود: در این صورت، دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند رفت؛ ابتدا خواستند حوزه را تعطیل کنند دیدند نمی تون این کار را کرد، بعد آنها را از هم جدا کردند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر، اصل معنای وحدت به معنای پذیرش دو نهاد علمی کشور یعنی حوزه و دانشگاه عنوان کرد و بیان داشت: مسأله این است که دو جریان علمی و تحصیلی در کشور ما وجود دارد یکی از آن دو، به علومی مرتبط است که به جنبه‌های ارزشی جامعه می پردازند و این جریان، حوزه است که به دین، به اخلاق، به معارف و به فلسفه‌ی الهی می پردازد.

وی ادامه داد: اگر چه کار حوزه‌ها، علمی است و در حوزه‌ها دقت های علمی، بسیار بالا و بسیار عمیق است، اما این کار علمی در خدمت جنبه‌های ارزشی جامعه و در خدمت دین و اخلاق است. کار علمىِ جریان دیگر دانشگاه  در خدمت نیازهای جامعه و علوم کاربردی در زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین خدری، وحدت حوزه و دانشگاه را روآوردنِ این دو به یکدیگر دانست و گفت: یعنی دانشگاه، علم و دانش و تحصیلِ علم را در جهت ارزش های اسلامی و اخلاقی قرار دهد. علم در جهت دین علم در جهت اخلاق و علم برای انسان؛ علم وسیله‌ای برای بی نیازی از بیگانگان است.

وی با بیان این که علم لازمه تأمین استقلال ملی و عزت امت اسلامی است، ابراز داشت: اگر حوزه و دانشگاه به هم کمک کنند، دو شعبه از یک مؤسسه‌ علمی و دینی خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین خدری در ادامه به معرفی حوزه علمیه استان بوشهر پرداخت و گفت: مدیریت حوزه علمیه برادران استان با 9 مدرسه علمیه در شهرستانهای مختلف نزدیک به هزار طلبه و استاد و مبلغ طرح هجرت در استان بوشهر وجود دارد

مدیر حوزه علمیه بوشهر با اشاره به برنامه های حوزه استان در هفته وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد:  برگزاری جلسات هفتگی گفتگوهای دینی و قرآنی در دانشگاه خلیج فارس با حضور اساتید دانشگاه و یک استاد حوزوی متخصص در فلسفه دین، برگزاری جلسه گفتگوی اساتید حوزه علمیه استان و اساتید دانشگاه آزاد، جلسات مختلف حوزیان و دانشگاهیان و دوره­های مشترک در برخی از شهرهای استان از جمله این فعالیت ها است.

وی حضور بیش از 50 نفر از اساتید حوزه جهت تدریس در دانشگاه های استان، حضور حوزویان فرهیخته به عنوان مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و ارتباط خوب آنان با دانشجویان، جذب دانشگاهیان جهت تحصیل در حوزه­های علمیه استان از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری، تأمین استاد جهت حوزه دانشگاهی که هم مسئول و هم بسیاری از اساتید از حوزه علمیه استان هستند و نیزحضور همزمان طلاب و دانشجویان در درس تفسیر نماینده ولی فقیه در استان بوشهر را از دیگر اقدامات حوزه علمیه استان در راستای وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha