سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام سعیدی سپاه

حوزه/ نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: امروز باید گفتمان نبوی و علوی را در مقابل سه گفتمان افراطی تکفیری عربستان، سکولاریزه شده ترکیه و شیعی افراطی شاخص کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی صبح امروز در نخستین جشنواره «سلمان فارسی» که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم  برگزار شد، با اشاره به اینکه آثار بزرگان و دانشمندان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تحت چهار جریان انقلاب کبیر فرانسه، ماتریالیسم و ماده گرایی، ناسیونالیسم و اندیشه های فرقه های ضاله بود، گفت: آثار انتشار یافته در آن زمان متناسب با جبهه شناسی و جریان شناسی چهار تفکر مورد اشاره بود.  

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که فضای امروز با گذشته متفاوت است، ابراز داشت: امروز دیگر اندیشه مارکس از صحنه خارج شده و همه دنیا پذیرفته اند که اعتقادات دینی خالص می تواند منشا بزرگ ترین انقلاب ها باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز باید متناسب با متغیرهای زمانی گام برداریم، اظهار داشت: امروز باید به ارائه مدل مردم سالاری دینی در مقابل مدل لیبرال دموکراسی غرب پرداخت و باید اثبات کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: امروز باید گفتمان نبوی و علوی را در مقابل سه گفتمان افراطی تکفیری عربستان، سکولاریزه شده ترکیه و شیعی افراطی شاخص کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به اینکه هنوز برخی افراد مطرح می کنند که دین نظام دارد یا خیر، گفت: متاسفانه برخی قلم زنان داخلی می گویند دین فاقد نظام است.

وی در ادامه با اشاره به این که انگیزه برگزاری این جشنواره از زمان ارتقای پژوهشکده به پژوهشگاه از سوی رهبری معظم انقلاب در سال گذشته و لزوم معرفی ظرفیت های این پژوشگاه شکل گرفت، ابراز داشت: محوریت این پژوهشگاه پاسخگویی به نیازهای علمی پژوهشی نیروهای مسلح است.

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: همچنین انگیزه دیگر برگزاری این جشنواره شناسایی،  ترغیب و تشویق پژوهشگران نیروهای مسلح است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره سلمان فارسی، گفت: کمک به تولید دانش در حوزه علوم انسانی اسلامی، زمینه سازی برای تحول در علوم انسانی در نیروهای مسلح، ترویج و تقویت فرهنگ پژوهش، تشویق و ترغیب مسئولین و پژوهشگران در امر پژوهش، شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی پژوهشی در نیروهای مسلح و  جهت دهی فعالیت های پژوهشی مراکز پژوهشی به سمت نیازهای پژوهشی سپاه بخشی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: نشست های علمی با مسئولین عقیدتی سیاسی، و برگزاری نمایشگاه آثار پژوهش های ارسالی به جشنواره در حاشیه این جشنواره برگزار خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به دریافت 278 اثر به نخستین جشنواره سلمان فارسی، گفت: سازمان عقیدتی ارتش 44 عنوان، نیروی انتظامی 58 عنوان، وزارت دفاع 54 عنوان و نماینده ولی فقیه 123 عنوان به این جشنواره ارائه داده اند و 203 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه امام صادق(ع) در سه دهه اخیر، گفت: نشر بیش از 700 عنوان تحقیقات و مطالعات و بیش از صدها عنوان کتاب آموزشی و اجرای سیصد پروژه، تولیدات چندرسانه کتابخانه زمزم و هدایت و ارائه نرم افزار های پاسخ به سوالات و شبهات و مدیریت استاد امین، بخشی از فعالیت های این پژوهشگاه است. 

وی افزود: پژوهشکده الهیات و معارف اسلامی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و پژوهشکده سیاسی و دوازده گروه تخصصی در پژوهشگاه امام صادق(ع) فعال هستند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به ماموریت های پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی و توسعه ای در حوزه علوم انسانی و اسلامی، تعریف مواد محتوای آموزشی مورد نیاز نیروهای مسلح و اطلاع رسانی در حوزه علوم انسانی و اسلامی نیروهای مسلح از مهم ترین ماموریت های این پژوهشگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به اینکه زمان و مکان در استنباط احکام و اجتهاد نقش تعیین کننده ای دارد، گفت: به نظر می رسد متغیرهای زمانی و مکانی در انتخاب موضوعات پژوهشی نیز نقش تعیین کننده ای داشته باشد، چرا که اگر پژوهشگر به نیاز مخاطب و جامعه توجه نکند نمی تواند داروی مناسبی را تجویز کند.

بین نیازها و خواسته ها مرزبندی نشده است

وی با بیان اینکه بین نیازها و خواسته ها مرزبندی نشده است، گفت: بسیاری از آثار و سخنرانی ها باید متناسب با نیاز جامعه و مخاطب باشد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha