سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله اراکی- نخست وزیر سابق اسکاتلند

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران اتباع ادیان و مذاهب مختلف از آزادی کامل برخوردارند و به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب با "الکس ساموند" نخست وزیر سابق و رهبر حزب ملی اسکاتلند و هیئت همراه دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله اراکی در این دیدار ضمن خوش آمد گویی سفر هیئت اسکاتلندی به جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ما در حال حاضر بحران های متعددی را در نقاط مختلف جهان پیرامون اختلافات مذهبی شاهد هستیم، آخرین حادثه ای که در این رابطه رخ داد حادثه تأسف بار نیجریه است.

وی افزود: صدها انسان بی گناه که برای یک تجمع ساده مذهبی گرد هم آمده بودند به گلوله بسته شدند و صدها انسان بی گناه کشته می شوند و رهبر شیعیان نیجریه توسط ارتش بازداشت می شود و سرنوشت آن هنوز نامعلوم است.

آیت الله اراکی به برخی حوادث تبعیض مذهبی در کشورهای اسلامی از جمله اندونزی و مالزی اشاره کرد و گفت: برای نمونه در اندونزی ساکنین روستاهای شیعه نشین را آواره کردند و آنها اکنون در صحرا ها و کمپ های موقت زندگی می کنند اما می بینیم که متأسفانه کشورهای بزرگ دنیا هیچ حرکتی در دفاع از این مظلومین انجام نمی دهند و به جای اینکه در مقابل این حرکت ها موضع گیری کنند می بینیم که جمهوری اسلامی ایران را محکوم به تبعیض دینی می کنند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران اتباع ادیان و مذاهب مختلف به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می کنند برای نمونه در مجلس شورای اسلامی 19 نماینده اهل سنت حضور دارند و از سایر ادیان از جمله مسیحیت، یهود و زرتشتی  نیز نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

وی با بیان اینکه اتباع ادیان و مذاهب مختلف در ایران از حقوق مساوی برخوردار هستند، اظهار داشت: اما همواره غربی ها جمهوری اسلامی متهم به تبعیض مذهبی می کنند و هر چند وقت شاهد قطعنامه هایی علیه ایران پیرامون عدم رعایت حقوق اتباع مذاهب مختلف هستیم، این در حالی است که پیرامون تبعیض برای اقلیت های مذهبی در سایر کشورها هیچ اقدامی از سوی جامعه جهانی صورت نمی گیرد.

 آیت الله اراکی در ادامه ابراز امیدواری کرد که سفر هیئت اسکاتلندی سرآغاز همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اسکاتلند باشد، گفت: این سفر باید سه نتیجه داشته باشد: اولا موجب تقویت رابطه اقتصادی دو کشور شود، دوم اینکه موجب تقویت همکاری های علمی بویژه در زمینه علوم انسانی شود در ایران بویژه در حوزه علمیه و دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی و پژوهشی حرف های تازه ای در این زمینه وجود دارد و سوم اینکه امیدواریم که این دیدار به دفاع از حقوق اتباع ادیان و مذاهب مختلف در جهان منجر شود.

وی با بیان اینکه ما امروز با چالش های سختی پیرامون حقوق اتباع ادیان و مذاهب مختلف روبرو هستیم، افزود: اگر کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای قدرتمند در این زمینه چاره ای نیاندیشند دامنه این چالش ها دیگر محدود به آسیا و خاورمیانه نخواهد بود بلکه سایر کشورهای جهان را نیز در بر خواهد گرفت که نمونه آن را اخیرا در پاریس شاهد بودیم.

بسیار مایل هستم که کنفرانس های بعدی وحدت اسلامی حضور داشته باشم

در ادامه این دیدار "الکس ساموند "رهبر حزب ملی اسکاتلند ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، اظهار داشت: بسیار مایل هستم که کنفرانس های بعدی وحدت اسلامی حضور داشته باشم.

وی با اشاره به اهداف سفرش به ایران گفت: ما می خواهیم با توجه به فضای به وجود آمده همکاری و گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را در این برهه از زمان ادامه دهیم .

رئیس حزب ملی اسکاتلند با انتقاد از تولید سلاح هسته ای توسط برخی کشورهای قدرتمند، اظهار داشت: ما معتقدیم که سلاح های هسته ای باید از بین بروند و انگلیس نیز باید شروع کننده این کار باشد.

وی افزود: ما معتقدیم قدرت نظامی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی فقط می تواند یک راه حل کوتاه مدت باشد. ما باید به دنبال این باشیم که ارزش ها بویژه ارزش های انسانی را گسترش دهیم نه اینکه سلاح های هسته ای را گسترش دهیم.

رئیس حزب ملی اسکاتلند همچنین خواستار همکاری در زمینه های اقتصادی و تجارت و همچنین همکاری علمی و فرهنگی بویژه تبادل دانشجو با جمهوری اسلامی ایران شد.

انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس

"منوچهر متکی" معاونت امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این دیدار طی سخنانی با اشاره به اینکه امروز در دنیای متفاوتی زندگی می کنیم تحولات علاوه بر گستردگی، بسیار عمیق هستند، گفت: توسعه ارتباطات موجب افزایش آگاهی توده مردم شده است که کار دولت ها را خیلی سخت کرده است.

وی افزود: در تمام سال های هزاره سوم آمریکا با هدف مبارزه با تروریسم در افغانستان و منطقه حضور داشته است اما در این 15 سال گذشته نه تنها تروریسم کم نشده بلکه تروریسم در منطقه گسترده تر و منطقه ناامن تر شده است و تاکنون مردم منطقه و مردم آمریکا نیز نپذیرفتند که آمریکا در افغانستان پیروز شده است.

معاونت امور بین الملل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: شکست آمریکا در افغانستان به خاطر کمی تجهیزات و تسلیحات نبود بلکه شکستش به خاطر این بود که در منطق منطقه کم آورد. 

متکی با اشاره به برگزاری دو کنفرانس پیرامون خلع سلاح هسته ای در تهران طی سال های گذشته، اظهار داشت:  شعاری که جمهوری اسلامی ایران در آن دو اجلاس مطرح کرد و مورد توجه جهانیان قرار گرفت این بود که "انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس".

وی تأکید کرد: مشکل دارندگان سلاح هسته ای این است که می خواهند با حفظ سلاح هسته ای جلوی ترویج سلاح هسته ای را بگیرند که این یک تناقض آشکار است.

متکی افزود: همچنین گروههای تروریستی را ایجاد می کنند و در مقابل هم زمان ائتلاف ضد تروریست تشکیل می دهند که اینها با هم تناقض آشکار دارد این مسائل را قبلا فقط محال روشنفکری متوجه می شدند اما امروز مردم هم متوجه این تناقض در منطقه شده اند.    

 

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha