چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
محمدحسن وکیلی - خراسان

حوزه/ یک طلبه فاضل باید تفسیرالمیزان و مجمع البیان را کاملا بفهمد و پیام هایی را که در لایه های تخصصی بیان شده، دریافت و به صورت روان و ساده انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان، در نشست علمی- پژوهشی "ضرورت کاربرد علوم ادبی و عقلی در تحصیل علوم دینی"،  در تالار پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: میزان آگاهی ما از علوم ادبی و نحوه کاربرد علوم دینی در سه لایه قابل بررسی هستند.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: زبان عربی در دبیرستان در سطح عمومی  و در سطوح بالاتر که فهم متون سخت تر شده، در سطح پیچیده و بالاتر است  و با ظرایف و احتمالات ادبی بررسی می شود. بنابراین اگر مبلغی  در روستا و شهرستانی باشد و بخواهد پیامی را به مردم منتقل کند، در همان سطح دو کفایت می کند که آیه ای از قرآن را بفهمد و به دیگران انتقال دهد.

حجت الاسلام وکیلی ادامه داد: اگر بخواهیم در فضای تخصصی تر پیامی را انتقال دهیم و مخاطبین ما افرادی متخصص باشند، در این صورت از شما به عنوان فردی کارشناس توقع این را ندارند که متنی را ترجمه کنید بلکه توقعی در سطح سوم می رود.

وی بر لزوم بالا بردن توانایی طلاب در خصوص تفسیر متون ادبی تاکید کرد و بیان داشت: یک طلبه باید حداقل این توانایی را داشته باشد که متون پیچیده را بفهمد و تفاسیر ادبی را متوجه شود.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: یک طلبه فاضل باید تفسیر المیزان و مجمع البیان را کاملا بفهمد و پیام هایی را که در لایه های تخصصی بیان شده، دریافت و به صورت روان و ساده انتقال دهد، زیرا یکی از علت های بی رونق شدن تبلیغ این است که طلبه توانایی لازم را در این زمینه ندارد.

این نویسنده و مولف حوزوی با بیان اینکه علوم عقلی در حوزه سه کابرد دارد، توضیح داد: یکی از این کاربردها، دفاع از دین است که به وسیله گزاره های عقلی اثبات می شود و این موارد قابل دفاع توسط گزاره های عقلی شامل توحید و صفات الهی و مسئله جبر و اختیار هستند.

حجت الاسلام وکیلی، همچنین، فهم آیات قرآن در مرحله فراتر و فهم عمیق شریعت را از دیگر کاربردهای علوم عقلی برشمرد.

انتهای پیام

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha