یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفتر تبلیغات

حوزه/ میز تخصصی تمدن اسلامی۲۳۴ مسأله را شناسائی و متناسب با آن ۸۴ راهکار را برای یک بازة زمانی پنج ساله پیشنهاد کرده که پس از تصویب نهایی در پنج سال آینده مبنای فعالیت های تمدنی بخشهای مختلف دفتر تبلیغات اسلامی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» همزمان با هفته تمدن نوین اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی برنامه پنج ساله خود در زمینه مسائل و مباحث تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی را در معرض داوری فرهیختگان و صاحب نظران این موضوع قرار داد.

این نشست در  سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی روز جمعه 4 دی  با حضور 35 نفر از مؤلفان کتاب و مقاله و یا صاحب نظر در زمینه تمدن تشکیل شد برنامه پیشنهادی میز تخصصی تمدن اسلامی شامل جدول نظام مسائل و راهکارهای مسألة کانونی "ضعف بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی" آن در یک نشست عمومی و چهار نشست فرعی تخصصی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

دفتر تبلیغات اسلامی با استناد به "آیین نامة تأسیس و فعالیت قطبهای فکری  فرهنگی" مصوب هیأت امنای خود با اتخاذ رویکرد مسأله محور، چهار قطب فکری و فرهنگی به عنوان سامانه حل مؤثر مسائل در حوزة مأموریتهای خود ایجاد کرده است که  با فعال سازی و راهبری واحدهای اندیشه ای ـ عملیاتی و با استفاده از ظرفیتهای درون و بیرون دفتر و هم افزایی ممکن با سایر نهادها ایفای نقش خواهند کرد.

 این چهار قطب متولی پرداختن به پانزده مسأله است که دفتر تبلیغات در یک مطالعه میدانی آنها را رصد کرده است. حوزة مأموریتی این چهار قطب که در بردارندة 15 مسأله پیش گفته است، عبارتند از: بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی، تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرق انحرافی، اخلاق، خانواده و سبک زندگی، نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران.

یکی از واحدهای پیش بینی شده ذیل قطب نظام سیاسی وا جتماعی اسلام و ایران، "میز تمدن اسلامی" است که فعالیت خود را از بهمن ماه 1393 آغاز کرده است. این میز با تشکیل شورایی متشکل از اعضای حقوقی به نمایندگی از  بخشهای مختلف و ذیربط دفتر تبلیغات اسلامی و اعضای حقیقی به عنوان صاحبنظر در موضوع تمدن نخستین جلسه خود را در تاریخ 27/11/93 تشکیل داد و تاکنون 18 جلسه داشته است.

این میز مسأله "ضعف بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی" را به عنوان نقطة کانونی مسأله مورد اهتمام خود و در نتیجه "تقویت بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی" را به  عنوان مأموریت اصلی خود برگزیده است.

میز تمدن اسلامی با صورت بندی این مسأله کانونی و تبیین ابعاد آن در پنج محور اصلی: کلیات، آموزه های تمدنی اسلام، تاریخ تمدن گذشته اسلامی، مسائل ویژة تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی و دیگر  تمدنها، 234 مسأله را شناسائی و متناسب با آن 84  راهکار را برای یک بازة زمانی پنج ساله پیشنهاد کرده است.

در نشست 4 دی 1394 بر اساس هماهنگی های قبلی با صاحب نظران، ابتدا مسائل و راهکارهای مربوط به کلیات در یک نشست عمومی و سپس مسائل و راهکارهای دیگر محورها در چهار نشست فرعی تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و سپس در یک نشست عمومی گزارش نشست های فرعی چهارگانه یک جمع بندی کلی از آورده های نشست های عمومی و فرعی ارائه شد.

قرار است برنامه پیشنهادی میز تخصصی تمدن اسلامی پس از تصویب نهایی در پنج سال آینده مبنای فعالیت های تمدنی بخشهای مختلف دفتر تبلیغات اسلامی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha