شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشن میلاد پیامبر اسلام(ص) در هامبورگ

حوزه/ مراسم جشن میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) در مرکز اسلامی هامبورگ و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی برگزار شد و ایشان در سخنان خود از قرآن به عنوان بهترین منبع برای معرفی شخصیت پیامبر اسلام یاد کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» همزمان با سالروز ولادت با سعادت فخر کائنات حضرت رسول اکرم (ص) و امام عارفان و عاشقان، حضرت امام جعفر صادق (ع) مرکز اسلامی هامبورگ شاهد حضور پرشور مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از ملیت­های مختلف در تاریخ 28 دسامبر 2015 بود که با شرکت در مراسم ویژه جشن میلاد نبوی (ص) و امام جعفر صادق (ع) این روز بزرگ را گرامی داشتند.

این محفل با شکوه شامل برنامه های متنوعی از جمله تلاوت قرآن کریم، دکلمه و شعرخوانی، مسابقه، اجرای سرود، مولودی خوانی به زبان فارسی و عربی، تواشیح و سخنرانی بود.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) با اشاره به آیه 128 سوره مبارکه توبه، از قرآن کریم به عنوان بهترین منبع برای معرفی شخصیت پیامبر اکرم (ص) یاد کرده و افزودند: امیدواریم این جلسات کلاسی برای درس آموزی از آموزه های قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) باشد. قرآن کریم که بهترین منبع برای معرّفی شخصیت پیامبر اکرم (ص) است، در سوره توبه می فرماید: « لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ».  «همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است» و نیز در سوره قلم آیه 4 می فرماید : « وَإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ » ای پیامبر تو دارای اخلاق بزرگی هستی. پیامبر اکرم (ص) با این اوصاف اخلاقی ممتاز، وظیفه بسیار مهم و خطیری بر عهده دارد. او می خواهد نگاه و دید مردم را به طور عمیق و دقیق، الهی کند. او باید یک تاثیر جهانی با اصولی چون عقلانیت، معنویت در جهان ایجاد نماید.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم الگوبرداری از رفتار و کردار پیامبر(ص) افزود: قرآن کریم وقتی می خواهد برای جامعه بشری الگو معرفی کند، پیامبر اسلام(ص) را به عنوان الگو و اسوه معرفی می نماید. این الگو بودن هم مطلق است. یعنی پیامبر(ص) در همه عرصه های حیات فردی و اجتماعی می تواند الگو باشد. حال این سوال مطرح است که بر اساس چه مبنایی می توان چنین الگویی را به بشریت معرّفی نمود؟ در پاسخ این سوال باید گفت وقتی می توان از معرفی یک الگوی جامع، جهانی و فراعصری سخن گفت که در فلسفه اخلاق قائل به وجود برخی از اصول ثابت و غیر متغییر در آموزه های گوناگون اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... باشیم. اینکه پیامبر اسلام(ص) به عنوان الگو معرفی می­ شود به این دلیل است که او مکارم اخلاق را به نحو مطلق برخوردار است. در آموزه های پیامبر(ص) اصول اوّلیه و ثابتی وجود دارد که به هیچ عنوان قابل تغییر و دگرگونی نیست. به عنوان مثال عدالت همیشه و همه جا حَسن و نیکوست. شجاعت همیشه خوب و پسندیده است. عفّت و پاکدامنی همیشه و همه جا شایسته و زیبنده است. قرآن کریم وقتی به مهم ترین اصل از اصول اخلاقی می­رسد، تقوا را محوری ترین اصل می داند، حتی رعایت عدالت را هم در راستای تحقق تقوا مطلوب می داند « اعدلوا هو اقرب للتقوی» چنانکه امیر مؤمنان علی (ع) نیز فرمود: «التّقي رئيس الأخلاق». حال اگر این سوال مطرح شود که نمونه واقعی عدالت، صداقت، شجاعت و عفّت در عالم خارج کیست؟ قرآن می فرماید: پیامبر اکرم محمّد مصطفی(ص).

حجت الاسلام رمضانی افزود: اصل سلبی دیگر، اصل عدم انظلام و عدم استرحام است. مسلمان حق ندارد ذلّت بپذیرد و در برابر ظالم گردن کج نماید و نرمش به خرج دهد؛ بلکه باید با کلام و رفتارش در برابر بی عدالتی و تبعیض نژادی و شکاف طبقاتی که با ابزاری چون زَر و زور و تزویر شکل پیدا می کند، مقابله نماید و لذا در روایت داریم که حضرت فرمود: الظالم و المظلوم کلاهما فی النّار و امیر مومنان علی (ع) در آخرین وصایای خود به فرزندانش فرمود: کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: امام جعفر صادق(ع) در حدیث دیگری فرمودند: طوري رفتار كنيد كه اگر از شما سوال كردند شاگرد چه كسي هستيد و شما گفتيد شاگرد امام صادق(ع) مردم بگويند: « رَحِمَ اللهُ جَعَفَر بنَ مُحَمَّدُ الصادِق(ع) كَيفَ اَدَّبَ اَصْحابَه؛ خدا رحمت كند جعفر بن محمد صادق(ع) را که چقدر عالي شاگردانش را تربيت كرد. »

در جای دیگر حضرت فرمودند: « انّا لنحب من کان عاقلا، عالما، فهما، فقیها، حلما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا، ان الله خص الأنبیاء بمکارم الأخلاق، فمن کانت فیه فلیحمد الله علی ذلک و من لم تکن فیه فلیتضرع الی الله و لیسأله ایاها. قیل له: و ما هی؟ قال(ع): الورع و القناعة والصبر والشکر والحلم والحیاء والسخاء والشجاعة والغیرة وصدق الحدیث والبرّ و أداء الأمانة والیقین وحسن الخلق ؛ ما دوست داریم کسی را که خردمند، دانا، با فهم، فقیه، بردبار، مدارا کننده، شکیبا، راستگو و وفادار است. به راستی که خداوند پیامبران را به مکارم اخلاق مخصوص کرده، هرکه این فضائل را دارد باید خدا را بدان سپاس گذارد و هرکه ندارد به درگاه خدا زاری کند و آن را بخواهد.  به آن حضرت عرض شد: مکارم اخلاق چیست؟ فرمود: پارسایی، قناعت، صبر، شکر، حلم، حیا، سخاوت، شجاعت، غیرت، راستگویی، نیکوکاری، امانت داری، یقین، خوش خویی ».

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha