جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در هامبورگ

حوزه / همزمان با ایام شهادت ام الائمه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم با عزاداری با حضور جمع کثیری از مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از ملّیتهای مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با ایام شهادت ام الائمه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم با عزاداری با حضور جمع کثیری از مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از ملّیتهای مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

این مراسم بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با تلاوت کلام الله مجید آغاز گردید و در ادامه حجّت الاسلام محمّدی مدیر مرکز اسلامی برلین به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) به عنوان یک شخصیت کم نظیر در طول تاریخ بشریت یاد نمود و افزود:برخی ممکن است حضرت فاطمه را با انتسابات ایشان بشناسند. یعنی به عنوان دختر پیامبر اسلام (ص)، همسر امیرمؤمنان علی(ع) و یا مادر امام حسن(ع) و امام حسنین(ع).  امّا واقعیت اینست که شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) طور دیگری باید معرفی شود. در حقیقت او نه تنها دختر نبیّ(ص) بلکه دختر نبوّت است. او نه تنها همسر امیرالمؤمنین(ع) بلکه همسر ولایت است. زهرای اطهر(س) هم سنگ ساقی کوثر و بلکه خود کوثر است. او نه تنها مادر دو امام بزرگوار بلکه او مادر امامت است. آنچه در مورد حضرت فاطمه(س) باید مورد توجه قرار گیرد جایگاه آن حضرت و سبک زندگی اوست.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به وظایف یک زن مسلمان در نظام خانواده اشاره نمود و افزود: در روایات معتبر برای زن مسلمان چند نقش مهم بیان شده است. یکی از برجسته ترین این نقش ها، زیباسازی محیط خانه و خانواده است. خداوند زن را طوری آفریده است که در زیبایی ها رشد و نمو می کند. نقش مهم زن زیباسازی و آراسته سازی زندگی ظاهر و باطن خانه است. یک زن متعهد در تلاش است همان طوری که رنگ و بوی ظاهری خانه دلچسب و آرامش بخش است فضای عاطفی خانه و ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر زیبا، مودّبانه و دلنشین باشد. دوّمین کارکرد مهم زن در نظام خانواده شادمان سازی نظام خانواده است. بانوی منزل، خانه را پر از شادی و نشاط می کند. انسان مؤمن فرقی نمی کند چه زن و چه مرد همیشه شاد است. در سیره پیامبر اکرم(ص) ذکر شده است ایشان حتی در هنگام خواب هم لبخند به لب داشتند. حضرت علی(ع) می فرماید هرگاه به زهرای اطهر(س) نگاه می کردم تمام غم های عالم را فراموش می کردم. از دیگر نقش های مهم یک زن در خانه تعلیم و تربیت صحیح درست کودکان و فرزندان است. همچنین تزریق روحیه امید و افزایش معنویت خانه، وظیفه سنگین دیگری است که بخش عمده ای را بانوی منزل برعهده دارد.

مدیر مرکز اسلامی برلین گفت: حضرت فاطمه (س) اهل عبادت و شب زنده داری بود. در رابطه با مدّت عمر حضرت زهرا (س) قول مشهور 18 است ولی با وجود عمر کم آنچنان به قرب الهی رسیده بود که دل او کانون تجلی الهی شده بود. آن حضرت این قدر در شبانگاهان عبادت می کرد که اثر عبادت بر پاهایش ظاهر می گردید. وقتی انسان آینه تجلی گاه الهی شد خودش مشکل و کمبودی احساس نمی­کند و هر امر نیکی را برای برای دیگران می خواهد. لذا حضرت زهرا(س) وقتی نیایش می کند اول برای همسایه ها و دیگران دعا می کند و می فرماید: الجّار ثم الدار. امام حسن مجتبی(ع) می فرماید: وقتی مادرم فاطمه زهرا(س) دعا می کرد اول برای همسایگان دعا می کرد و بعد برای فرزندانش دعا می کرد.

وی بیان داشت: از خود حضرت فاطمه عليها السلام نقل است که فرموده اند: حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِوَ النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ وَ الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه ِ؛ از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شده است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پيامبر خدا (ص) و انفاق در راه خدا

شایان ذکر است پس از برنامه عزاداری شرکت کنندگان میهمان سفره با برکت کوثر نبوی (س) بودند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha