جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، تکیه بر اقتصاد مقاومتی را لازمه بهبود وضعیت اقتصادی و به خصوص خروج از رکود عنوان کرد.

محمد جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با انتقاد از برخی سیاست های نسنجیده مسئولان  در امور اقتصادی اظهارداشت: پس از موفقیت نظام در مساله برجام یک فضای روانی و خوش بینی در جامعه برای رونق اقتصادی رخ داد، اما سیاستی که اجرا شد خوش بینی را تداوم نبخشید.

وی افزود: به عنوان مثال اعتبار قابل توجهی در قالب تسهیلات خرید خودرو داده شد که این هم البته بخشی از صنعت ماست اما اگر این اعتبارات به بخش تولید در قسمت های دیگر به صورت هدفمند تزریق می شد قطعاً در بهبود وضع اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی نقش قابل توجهی ایفا می کرد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) همچنین بیان داشت: طرح خرید اعتباری کالا که هنوز اجرایی نشده نیز نتوانسته تاثیر لازم را بر کاهش رکود در اقتصاد بگذارد و البته پشت این نوع سیاست گزاری ها تحلیلی است مبنی بر این که ما مشکل را در باید در مدیریت تقاضا دنبال کنیم و حال آن که به اعتقاد بنده در اقتصاد ایران مشکل اصلی ما ناظر به مقوله عرضه است.

وی با بیان این که در حال حاضر بخش اعظمی از واحدهای تولیدی و کارخانه ها با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستند، گفت: طبعاً بخشی از چرایی این مساله به ساختارهای نامناسب اقتصادی ما همچنین بهره وری پایین برمی گردد اما به هر حال دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که اعتبارات مالی و بانکی به سمت و سوی تولید برود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: بی شک اگر مشکلات طرف عرضه حل شود وضعیت بورس ما که میزان الحراره بنگاه های تولیدی است بهبود خواهد یافت و ما شاهد نزول مستمر ارزش بورس نخواهیم بود.

وی ابراز داشت: کاهش ارزش بورس در روزها و هفته های اخیر نشان می دهد که قطعاً یک جای کار می لنگد و لذا در سیاست های پولی و بانکی باید تجدید نظر شود.

این اقتصاددان حوزوی همچنین با بیان این که نیازمند کالبد شکافی از وضع تولید و صنعت هستیم، گفت: دولتمردان ما باید بحث اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند که راه درمان مشکلات ماست و مقام معظم رهبری نیز این همه تاکید بر این موضوع دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha